
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 14 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 15 lipca 2025 r. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismami, które wpłynęły 20 sierpnia 2025 r. oraz 28 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)
Z dniem 1 kwietnia 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 lutego 2025 r o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 340), z tym, że przepisy w zakresie urządzeń do waporyzacji, zestawów części do urządzeń do waporyzacji i płynu do papierosów elektronicznych zawartego w jednorazowych papierosach elektronicznych stosuje się od 1 lipca 2025 r., a w zakresie saszetek nikotynowych, innych wyrobów nikotynowych oraz rozszerzonej definicji wyrobów nowatorskich od 1 sierpnia 2025 r.
Określono w związku z tymi zmianami również terminy na wyprzedaż wyrobów obejmowanych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, wprowadzonych do sprzedaży przed dniem wejścia w życie obowiązku oznaczania znakami akcyzy - wybrane urządzenia oraz płyny do 2 miesięcy, tj. do dnia 31.08.2025 r., oraz pozostałą część do 9 miesięcy tj. do 30.04.2026 r.
Pana działalność opiera się na zakupie wyżej punktowanych towarów do dalszej odsprzedaży, więc pierwsze nabycie i wprowadzenie wyrobów akcyzowych do sprzedaży następuje przez firmę, która dystrybuuje i sprzedaje Panu towar. Pan na podstawie faktur kosztowych od tych firm przyjmuje do siebie wyroby akcyzowe i odsprzedaje je dalej.
Z przesłanego uzupełnienia wniosku wynika, że przedmiotem wniosku są następujące wyroby - urządzenia do waporyzacji.
Wyroby te zostały nabyte przez Pana od dystrybutora po 1 lipca 2025 r., który zakupił je w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu oraz wprowadził do sprzedaży przed dniem 1 lipca 2025 r. na rynku krajowym.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w związku z nabyciem i pierwszym wprowadzeniem powyższych wyrobów na rynek krajowy przed dniem 1 lipca 2025 r. przez dystrybutora, następnie zakupieniem ich przez Pana i ich dalszą odsprzedażą po tej dacie tj. po 1 lipca 2025 r., powstaje po Pana stronie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, w szczególności w zakresie zapłaty podatku akcyzowego oraz obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczenia znakiem akcyzowym nabyte przez firmę dystrybuującą i wprowadzone tym samym do sprzedaży przed 01.07.2025 r., a następnie zakupione przez Pana po 01.07.2025 r. w celu odsprzedaży dalej, nadal podlegają pod termin wyprzedaży (do 31.08.2025 r. lub 30.04.2026 r.) w zależności od rodzaju wyrobu akcyzowego w związku z tym, że wprowadzenie tychże wyrobów akcyzowych nastąpiło przed 01.07.2025 r. Takową informację otrzymał Pan również (…).
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan ponadto, że w Pana ocenie, w opisanym stanie faktycznym:
- nabycie przez Pana wskazanych wyrobów od dystrybutora dokonane po dniu 1 lipca 2025 r. nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego po Pana stronie;
- sprzedaż tych wyrobów po dniu 1 lipca 2025 r. nie powinna powodować obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, gdyż obowiązek ten - zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym - dotyczy wyrobów wprowadzanych do obrotu po tej dacie przez podmiot odpowiedzialny za ich pierwsze wprowadzenie, które w opisanym stanie faktycznym miało miejsce przez dystrybutora przed dniem 1 lipca 2025 r.
- w konsekwencji nie jest Pan zobowiązany do oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy ani do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu ich sprzedaży, ponieważ w dacie wejścia w życie nowych przepisów towary te znajdowały się już w legalnym obrocie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, ściśle względem zadanego pytania, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 48 załącznika nr 1 wskazano urządzenia do waporyzacji, bez względu na kod CN.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
6) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W świetle do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak wynika z art. 8 ust 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).
Stosownie do art. 13 ust. 1a ustawy:
Podatnikiem z tytułu produkcji:
1) papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,
2) płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,
3) wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1,
4) urządzeń do waporyzacji, o której mowa w art. 99ca ust. 1,
5) saszetek nikotynowych, o której mowa w art. 99cc ust. 1,
6) innych wyrobów nikotynowych, o której mowa w art. 99cd ust. 1
- niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.
Zgodnie z art. 13 ust. 1b ustawy:
Jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu produkcji:
1) papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,
2) płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,
3) wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1,
4) urządzeń do waporyzacji, o której mowa w art. 99ca ust. 1,
5) saszetek nikotynowych, o której mowa w art. 99cc ust. 1,
6) innych wyrobów nikotynowych, o której mowa w art. 99cd ust. 1
- niezgodnej z art. 47, ciąży na kilku podatnikach, podatnicy ci ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe.
W świetle art. 13 ust. 2 ustawy:
Podatnikiem jest również podmiot niebędący importerem, jeżeli ciąży na nim obowiązek uiszczenia cła.
Jak stanowi art. 13 ust. 4 ustawy:
Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podatnikach z tytułu dokonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2, 3, 5 i 5a, których przedmiotem są te same wyroby akcyzowe, zapłata akcyzy związanej z tymi wyrobami przez jednego z tych podatników powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego pozostałych podatników.
W myśl art. 99ca ustawy:
1. Produkcją urządzeń do waporyzacji w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie poprzez złożenie lub połączenie różnych części, a także pakowanie.
2. Podstawą opodatkowania urządzeń do waporyzacji jest liczba ich sztuk.
3. Stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji wynosi 40,00 zł za sztukę.
4. W przypadku produkcji, o której mowa w ust. 1, niezgodnej z art. 47, stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji wynosi dwukrotność stawki, o której mowa w ust. 3.
5. W przypadku nabycia lub posiadania urządzenia do waporyzacji znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona, stosuje się stawkę w wysokości określonej w ust. 4.
Stosownie do art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
W poz. 14 załącznika nr 3 do ustawy wskazano urządzenia do waporyzacji, bez względu na kod CN.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2) importerem;
3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4) przedstawicielem podatkowym;
5) podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Jak stanowi art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
W świetle art. 116 ust. 5 ustawy:
Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z art. 6 ust. 1-8 ustawy z dnia 20 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 340):
1. Przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w zakresie urządzeń do waporyzacji, zestawów części do urządzeń do waporyzacji i płynu do papierosów elektronicznych zawartego w jednorazowych papierosach elektronicznych stosuje się od dnia 1 lipca 2025 r.
2. Podmiot niezarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, który zamierza od dnia 1 lipca 2025 r. prowadzić działalność gospodarczą w zakresie urządzeń do waporyzacji lub w zakresie sprzedaży zestawów części do urządzeń do waporyzacji na terytorium kraju osobom fizycznym nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, dokonuje zgłoszenia rejestracyjnego do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej do dnia 30 czerwca 2025 r.
3. Podmiot zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, który zamierza od dnia 1 lipca 2025 r. prowadzić działalność gospodarczą w zakresie urządzeń do waporyzacji lub w zakresie sprzedaży zestawów części do urządzeń do waporyzacji na terytorium kraju osobom fizycznym nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, zgłasza zmianę danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej do dnia 30 czerwca 2025 r.
4. Podmiot, który w zakresie urządzeń do waporyzacji zamierza od dnia 1 lipca 2025 r. dokonywać czynności wymagających uzyskania zezwolenia, o którym mowa w art. 84 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, zezwolenia, o którym mowa w art. 84 ust. 1 pkt 3a ustawy zmienianej w art. 1, lub zezwolenia, o którym mowa w art. 84 ust. 1 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1, albo zmiany takiego zezwolenia, składa wniosek o wydanie zezwolenia albo o zmianę zezwolenia, a właściwy naczelnik urzędu skarbowego może wydać to zezwolenie albo zmienić to zezwolenie przed tym dniem, z mocą od dnia 1 lipca 2025 r.
5. Podmiot obowiązany od dnia 1 lipca 2025 r. do oznaczania znakami akcyzy urządzeń do waporyzacji może po złożeniu wstępnego zapotrzebowania otrzymać podatkowe znaki akcyzy przed tym dniem.
6. Posiadacz urządzeń do waporyzacji wyprodukowanych na terytorium kraju, nabytych wewnątrzwspólnotowo lub importowanych przed dniem 1 lipca 2025 r., nieoznaczonych znakami akcyzy, przeznaczonych do dalszej sprzedaży na terytorium kraju po dniu 31 sierpnia 2025 r., jest obowiązany oznaczyć je legalizacyjnymi znakami akcyzy.
7. Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 6, składa w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do dnia 31 lipca 2025 r., wstępne zapotrzebowanie na legalizacyjne znaki akcyzy. Przepis art. 125 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.
8. Decyzję w sprawie sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy na wyroby, o których mowa w ust. 6, wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy na wniosek ich posiadacza. Przepisy art. 15 i art. 126 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.
Z przedstawionego przez Pana we wniosku opisu sprawy wynika, że po 1 lipca 2025 r. nabył Pan urządzenia do waporyzacji od dystrybutora, który nabył je w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu oraz wprowadził do sprzedaży na rynku krajowym przed dniem 1 lipca 2025 r.
Pana wątpliwości sprowadzają się do określenia czy w związku z nabyciem i pierwszym wprowadzeniem powyższych wyrobów na rynek krajowy przed dniem 1 lipca 2025 r. przez dystrybutora, następnie zakupieniem ich przez Pana i ich dalszą odsprzedażą po tej dacie tj. po 1 lipca 2025 r., powstaje po Pana stronie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, w szczególności w zakresie zapłaty podatku akcyzowego oraz obowiązku oznaczania ich znakami akcyzy.
Mając na uwadze Pana wątpliwości wskazać należy, że wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, podatkiem akcyzowym zostały objęte nowe kategorie wyrobów akcyzowych, w tym m.in. będące przedmiotem Pana wniosku urządzenia do waporyzacji. Stosowanie tych przepisów natomiast ma miejsce od 1 lipca 2025 r.
W zakresie tych wyrobów ustawodawca przewidział m.in. obowiązek oznaczania ich znakami akcyzy. Tym samym urządzenia do waporyzacji wprowadzone do obrotu krajowego po 1 lipca 2025 r. muszą zostać oznaczone znakami akcyzy.
Natomiast w zakresie posiadanych przez podmioty urządzeń do waporyzacji, które zostały wprowadzone do obrotu krajowego przed datą 1 lipca 2025 r., ustawodawca w tzw. „przepisach przejściowych” przewidział możliwość ich sprzedaży bez konieczności oznaczania znakami akcyzy. Możliwość sprzedaży tych urządzeń została jednak umożliwiona wyłącznie do 31 sierpnia 2025 r. Po tym dniu również posiadane przez podmioty wyroby wprowadzone do obrotu przed 1 lipca 2025 r. muszą zostać oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Przenosząc powyższe na grunt Pana wątpliwości wskazać należy, że skoro nabyte przez Pana po 1 lipca 2025 r. urządzenia do waporyzacji zostały wprowadzone przez dystrybutora do sprzedaży na rynku krajowym przed 1 lipca 2025 r., to po Pana stronie do 31 sierpnia 2025 r. nie powstał obowiązek oznaczenia nabytych wyrobów znakami akcyzy, jak również nie powstał po Pana stronie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.
W konsekwencji Pana stanowisko, ściśle względem zadanego we wniosku pytania, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Pana sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
