Dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Politechnikę projektu współfinansowanego z... - Interpretacja - IPPP1-443-1053/09-4/LP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.12.2009, sygn. IPPP1-443-1053/09-4/LP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Politechnikę projektu współfinansowanego ze środków UE.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009r. (data wpływu 27 października 2009r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 11 grudnia 2009 r. (doręczone 15 grudnia 2009 r.) pismem z dnia 17 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Rozbudowa i modernizacja potencjału edukacyjnego i badawczego Wydziału Inżynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Rozbudowa i modernizacja potencjału edukacyjnego i badawczego Wydziału Inżynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki.

Uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 13 ust.1 Ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym,

podstawowym przedmiotem działalności Uczelni jest kształcenie i wychowanie studentów, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Tak więc podstawowa działalność Politechniki to usługi edukacyjne - zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane ze środków budżetowych służące rozwojowi nauki - nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi - opodatkowane wg podstawowej stawki VAT.

Realizując statutowe cele działalności Politechnika realizuje projekt pt. Rozbudowa i modernizacja potencjału edukacyjnego i badawczego Wydziału Inżynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki.

Jest on realizowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007 -2013 Priorytetu 1 Nowoczesna gospodarka Działanie 1.1 Infrastruktura uczelni. Niniejszy projekt został umieszczony w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej na lata 2007 -2013, który został zaakceptowany przez Stały Komitet Rady Ministrów w dniu 20 grudnia 2006 r.

Przedmiotem inwestycji jest przebudowa i przekształcenie Wydziału w nowoczesny ośrodek edukacyjno-naukowy kształcący kadrę inżynierską spełniający europejskie standardy wyposażenia edukacyjnego i naukowego. W związku z tym konieczna jest przebudowa wnętrza budynku przy ulicy X w L., zakup aparatury do laboratoriów oraz wyposażenie sal dydaktycznych w nowoczesny sprzęt dydaktyczny i audiowizualny, która będzie służyć wyłącznie działalności dydaktycznej Uczelni.

Zakres prac planowanych do wykonania w ramach projektu jest następujący:

  • przebudowa instalacji elektrycznej wewnątrz budynku,
  • budowa instalacji strukturalnej, która będzie obsługiwała sieć komputerową, telefoniczną i monitoringu wewnątrz budynku,
  • budowa instalacji alarmowej oraz kontroli dostępu w Laboratorium Budownictwa - budowa instalacji przeciwpożarowej wewnątrz budynku,
  • wyposażenie pomieszczeń laboratoryjnych, dydaktycznych, itd.,
  • przebudowa dwóch dźwigów osobowych,
  • modernizacja wyposażenia Laboratorium Budownictwa w tym zakup specjalistycznego sprzętu oraz utworzenie pracowni komputerowej w ramach Laboratorium Budownictwa,
  • modernizacja sprzętu komputerowego w Laboratorium Metod Numerycznych oraz zakup specjalistycznego oprogramowania w celu uatrakcyjnienia zajęć dydaktycznych oraz zapoznania studentów z nowoczesnymi technologiami informatycznymi,
  • zakup sprzętu komputerowego z oprogramowaniem biurowym oraz sieciowym do poszczególnych Katedr Wydziału,
  • wyposażenie 15 sal dydaktycznych w sprzęt audiowizualny (ekrany projektory, kamery, sieć komputerowa), umożliwiający studentom m.in. uczestniczenie w wykładach przez internet,

W wyniku realizacji projektu nastąpi stworzenie odpowiedniej bazy lokalowej do prowadzenia działalności w zakresie dydaktyki i edukacji, spełniającej przyjęte normy i standardy europejskie.

Przebudowa Wydziału będzie służyć realizacji celów statutowych Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Politechnice przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr.54 poz.535 z późniejszymi zmianami)...

Zdaniem wnioskodawcy w związku z realizacją projektu Rozbudowa i modernizacja potencjału edukacyjnego i badawczego Wydziału Inżynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki Politechnika nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT (określonych w art. 5 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług). W związku z powyższym Politechnika nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

Na wezwanie tut. organu Wnioskodawca poinformował, że w ramach realizowanego projektu Rozbudowa i modernizacja potencjału edukacyjnego i badawczego Wydziału Inżynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki przebudowa Wydziału i zakup sprzętu wykorzystywane będą do wykonywania czynności wyłącznie zwolnionych z podatku od towarów i usług VAT. Celem projektu jest stworzenie odpowiedniej bazy lokalowo-sprzętowej poprzez przebudowę Wydziału w nowoczesny ośrodek edukacyjno-naukowy spełniający europejskie standardy wyposażenia edukacyjnego i naukowego na Uczelni. Realizowany projekt służy i będzie służył działalności dydaktycznej i naukowej Uczelni zgodnie z jej założeniami statutowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80 wymienione pod pozycją 7 w załączniku nr 4 do ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Politechnika realizuje projekt pt. Rozbudowa i modernizacja potencjału edukacyjnego i badawczego Wydziału Inżynierii Budowlanej i Sanitarnej Politechniki realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007 -2013 Priorytetu 1 Nowoczesna gospodarka Działanie 1.1 Infrastruktura uczelni. Przedmiotem inwestycji jest przebudowa i przekształcenie Wydziału w nowoczesny ośrodek edukacyjno-naukowy, kształcący kadrę inżynierską, spełniający europejskie standardy wyposażenia edukacyjnego i naukowego. W związku z tym dokonywana jest przebudowa wnętrza budynku przy ulicy X w L., zakup aparatury do laboratoriów oraz wyposażenie sal dydaktycznych w nowoczesny sprzęt dydaktyczny i audiowizualny. Realizowany projekt będzie służyć wyłącznie działalności dydaktycznej Uczelni.

Na wezwanie tut. organu Wnioskodawca poinformował, że w ramach realizowanego projektu przebudowa Wydziału i zakup sprzętu wykorzystywane będą do wykonywania czynności wyłącznie zwolnionych z podatku od towarów i usług VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem dokonane w ramach działań objętych ww. Programem zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania nabytych w wyniku realizacji projektu składników majątkowych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie