
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 25 stycznia 2006r. (doręczonego dnia 26 stycznia 2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 29 marca 2006 r. (doręczonym dnia 30 marca 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawidłowości zastosowania stawki VAT w wysokości 7 % dla całości robót budowlanych polegających na przebudowie odcinka ulicy X jako ulicy dojazdowej oraz parkingu dla samochodów, położonych w centrum wsi jako infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
stwierdza, że
stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem z dnia 25 stycznia 2006r. (doręczonym dnia 26 stycznia 2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2006r. (doręczonym dnia 30 marca 2006r.) Spółka z o.o. zwróciła się z pytaniem, czy jako wykonawca robót realizując inwestycję pn. "Kształtowanie centrum wsi ... poprzez budowę parkingu, chodników, oświetlenia oraz urządzania terenów zielonych" może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7 %. Zadanie to będzie dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004 ? 2006? na podstawie umowy o dofinansowanie projektu Nr R.U.DRW......./60/05 z dnia 31 sierpnia 2005 r. Przedmiotem inwestycji jest przebudowa odcinka ulicy X jako drogi dojazdowej i parkingu dla samochodów osobowych we wsi poprzez budowę nawierzchni ulicy, budowę parkingu i chodników, odwodnienie oraz oświetlenie ulicy i parkingu. Dodatkowo podatnik wyjśnił, że parking na 74 stanowiska postojowe dla samochodów osobowych będzie usytuowany na wolnym terenie w centrum wsi, a odległości od przyległych obiektów wynoszą odpowiednio 25 m od budynku przychodni, 50 m od budynków mieszkalnych, 30 m od kościoła oraz 21 m od przedszkola. Podatnik wskazał również, że remontowana droga jest drogą gminną.
Zdaniem podatnika dla wykonanej usługi zasadne będzie zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 7 %, z uwagi na fakt, że zagospodarowanie terenu wsi oraz powstała infrastruktura ma służyć, tak jak i pozostałe istniejące obiekty ? przychodnia, kościół, przedszkole ? mieszkańcom tej miejscowości i ma ścisły związek z istniejącym oraz planowanym budownictwem mieszkaniowym.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% w odniesieniu do robot budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
W myśl natomiast art. 146 ust. 3 wskazanej ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę;
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
? jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy przez ?obiekty budownictwa mieszkaniowego? - rozumie się: budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Należy zatem stwierdzić, że do zastosowania stawki 7 % nie jest wystarczające, że powstająca w ramach inwestycji infrastruktura ma służyć mieszkańcom miejscowości. W ocenie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu realizowana inwestycja polegająca na przebudowie odcinka ulicy X jako ulicy dojazdowej i parkingu dla samochodów położonych w centrum wsi, poprzez budowę nawierzchni ulicy, budowę parkingu i chodników oraz odwodnienie, oświetlenie ulicy i obszaru parkingu winna być opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22 %, bowiem infrastruktura powstająca w następstwie jej realizacji nie ma charakteru pozwalającego na jej zaliczenie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu przepisów wskazanej ustawy.
W podsumowaniu tut. organ uprzejmie wyjaśnia, że aby droga - jak wskazuje podatnik - mogła być uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winna służyć tylko temu budownictwu. Drogi gminne nie powstają i nie istnieją w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, rozumianych w kontekście art. 146 ust. 3 wymienionej wyżej ustawy- choć mogą przebiegać przez obszar zabudowany - lecz są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. Jeżeli zatem wykonywane roboty dotyczą w całości dróg publicznych, którymi są m.in.drogi gminne wówczas budowa i remonty tych dróg są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22 %. Jeżeli natomiast czynności dotyczą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników i dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnętrzynych) tj. dróg wewnętrznych, wówczas będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7 %.
W świetle wyżej wskazanego stanu faktycznego i prawnego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.
W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, iż powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.
Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu Zażalenie wnosi się za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. D. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.
