
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20.03.2006 r. wpłynął wniosek Strony uzupełniony pismami z dnia 22.03.2006r. i z dnia 18.04.2006r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Urząd Gminy zamierza realizować inwestycję pod nazwą "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej w Urzędzie Gminy .....", która finansowana będzie w 75 % przez Unię Europejską w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, którego jednostką zarządzającą jest Marszałek Województwa ..... a, 25 % ze środków własnych.
Przedmiotowa inwestycja należy do zadań własnych gminy i urzędu gminy jako instytucji wykonawczej i będzie polegała na zainstalowaniu stanowisk komputerowych wraz z siecią informatyczną. Realizacja zadania zaplanowana jest na okres od 01.06.2006r. do 30.08.2006r. i realizowana będzie na podstawie umów cywilnoprawnych. Przedmiotowa inwestycja w części będzie służyła sprzedaży opodatkowanej i w części
sprzedaży nie opodatkowanej.
Postawiono pytanie:
Czy istnieje możliwość prawna obniżenia lub zwrotu należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego od poniesionych kosztów na realizację inwestycji pod nazwą "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej w Urzędzie Gminy?
i zajęto następujące stanowisko:
Urząd Gminy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmian.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Artykuł 90 ust. 2 ustawy o VAT - precyzuje, iż jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie w całości lub w części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego, o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Z uwagi na fakt, że prowadzona przez Urząd Gminy inwestycja "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej", zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz z czynnościami nie opodatkowanymi podatkiem VAT (zwolnionymi) - stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części związanej ze sprzedażą opodatkowaną, na zasadach określonych w art. 90 ustawy o VAT.
W myśl § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe
bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej, dotyczących:
1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej ( PHARE ), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych
programów wspólnotowych Unii Europejskiej
2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Natomiast w myśl ust. 4 powołanego przepisu za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
1. umów zawartych z Rządem Rzeczpospolitej Polskiej,
2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy,
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowanych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy nie dokonuje nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanym § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów (umowy nie zostały zawarte przed dniem 01.05.2004r.). Środki, z których korzysta pochodzą z funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych dla krajów członkowskich na realizację programów społecznych. Dla Urzędu Gminy w ....., środki te stały się dostępne po dacie akcesji Polski do Unii Europejskiej tj. po dniu 1 maja 2004 r.
W związku z tym, Urząd Gminy nie będzie dokonywał nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w cytowanym wyżej § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia (umowy zawarte po dniu 01.05.2004 r.) i nie będzie mu również przysługiwał zwrot podatku naliczonego przewidziany w wyżej wymienionym § 23 ust. 1 rozporządzenia.
W przedmiotowej sytuacji podatnik ma jedynie prawo odliczyć podatek VAT w części związanej ze sprzedażą opodatkowaną, na zasadach określonych w art. 90 ustawy o VAT. Nie odliczony podatek VAT, będzie stanowił koszt kwalifikowany inwestycji realizowanej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury informatycznej w Urzędzie Gminy ....." - działanie 1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego ZPORR.
POUCZENIE
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
