
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.12.2005 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego
uzupełnionego pismem z dnia 11.01.2006 r. bez znaku postanawiam:
ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona jest rolnikiem ryczałtowym, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia. Po przejściu na zasady ogólne Strona planuje zakup nowych maszyn rolniczych jak również budowę wiaty na sprzęt rolniczy i dwóch silosów zbożowych. Pytania dotyczą:
1.Możliwości zwrotu podatku VAT z faktur dokumentujących zakup maszyn rolniczych oraz materiałów budowlaych przeznaczonych na rozbudowę infrastruktury gospodarstwa rolnego.
2.Konieczności korekty podatku naliczonego od w/w zakupów w przypadku ponownego skorzystania ze zwolnienia.
Zdaniem Strony z uwagi na przejście na zasady ogólne otrzyma ona zwrot VAT tak od maszyn rolniczych jak i od materiałów budowlanych zakupionych na cele rozbudowy infrastruktury gospodarstwa rolnego. Jednocześnie w momencie ponownego wyboru zwolnienia nie wystąpi obowiązek
dokonania korekty podatku naliczonego, jeżeli przejście do rozliczania na zasadach ryczałtowych nastąpi po pełnych trzech latach od daty zakupu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art.124.
W myśl art. 86 ust. 2 w/w ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
1)suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
a) z tytułu nabycia towarów i usług,
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z
uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
2)w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
3)zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
4)kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Stosownie do art. 87 ust. 1 w/w ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Tak więc Strona ma prawo do ubiegania się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającej dokonanego rozliczenia w deklaracji podatkowej VAT-7 lub VAT-7K, a nie o zwrot podatku naliczonego z faktur dokumentujacych zakupy towarów.
W myśl przepisu art. 43 ust.
5 w/w ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 3 (rolnicy ryczałtowi), którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.
W przypadku ponownego skorzystania ze zwolnienia, w sytuacji gdy podatnik skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, znajdą zastosowanie przepisy art. 86 ust. 1 oraz art. 91 w/w ustawy o VAT w zakresie korekty podatku naliczonego.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy
podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
