
Temat interpretacji
Jakimi stawkami podatku od towarów i usług powinny zostać opodatkowane poszczególne czynności, tj. usługi polegające na:
- wynajmie sal w podległych świetlicach,
- organizacji pozaszkolnych zajęć gimnastycznych, plastycznych i tanecznych dla dzieci,
- sprzedaży kart wędkarskich zezwalających na amatorski połów ryb na podległych akwenach,
- organizacji zawodów szachowych, za które pobierane są opłaty za uczestnictwo,
- sprzedaży wejściówek na kąpielisko?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r. i 9 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi wynajmu sal sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.20.12 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi wynajmu sal sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.20.12. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 27 marca 2009 r. oraz 20 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest Instytucją Kultury działającą przy Gminie i zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności wynajmuje sale w podległych świetlicach, organizuje pozaszkolne zajęcia gimnastyczne, plastyczne i taneczne dla dzieci, prowadzi sprzedaż kart wędkarskich zezwalających na amatorski połów ryb na podległych akwenach, organizuje zawody szachowe, za które pobierane są opłaty za uczestnictwo oraz prowadzi sprzedaż wejściówek na kąpielisko.
Z pism uzupełniających z dnia: 27 marca 2009 r. oraz 20 kwietnia 2009 r. wynika, iż wynajem sal w podległych świetlicach mieści się pod symbolem PKWiU 70.20.12. Ponadto Zainteresowany nadmienia, iż celem działalności nie jest systematyczne dążenie do osiągnięcia zysku, a każdy osiągnięty zysk jest przeznaczany na utrzymanie lub poprawę jakości świadczonych usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny zostać opodatkowane usługi polegające na wynajmie sal w podległych świetlicach...
Zdaniem Wnioskodawcy, wynajem sal w podległych świetlicach opodatkowany jest 22% stawką podatku VAT .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Dla określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
W tym miejscu należy zauważyć, że na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. przedłużono do dnia 31 grudnia 2009 r. stosowanie do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.
Podstawowa stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla niektórych czynności ustawodawca przewidział zastosowanie obniżonych stawek podatku VAT, bądź nawet zwolnienie od podatku. Aby jednak można było zastosować stawki preferencyjne lub zwolnienie od podatku, możliwość taka musi wynikać wprost z ustawy o podatku od towarów usług lub z przepisów wykonawczych do ustawy.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu sal w podległych świetlicach. Świadczone usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 70.20.12. Przedmiotowe usługi nie zostały wymienione ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki VAT. W związku z powyższym, świadczenie ww. usług opodatkowane jest 22% stawką na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując, usługi polegające na wynajmie sal w podległych świetlicach sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.20.12 opodatkowane są 22% stawką podatku VAT.
W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.
W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.
Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi wynajmu sal sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.20.12. Rozstrzygnięcia w zakresie stawki podatku VAT na usługi: organizowania pozaszkolnych zajęć gimnastycznych, plastycznych i tanecznych dla dzieci, sprzedaży kart wędkarskich zezwalających na amatorski połów ryb na podległych akwenach, organizowania zawodów szachowych, za które pobierane są opłaty za uczestnictwo oraz sprzedaży wejściówek na kąpielisko sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.72.12 w przedstawionym stanie faktycznym zostały zawarte w interpretacjach nr ILPP1/443-288/09-7/AI, ILPP1/443-288/09-8/AI, ILPP1/443-288/09-9/AI oraz ILPP1/443-288/09-10/AI z dnia 25 maja 2009 r.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP1/443-288/09-10/AI, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-288/09-7/AI, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-288/09-8/AI, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-288/09-9/AI, interpretacja
indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
