
Temat interpretacji
Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny w następujący sposób:
Przedsiębiorstwo, jako uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg dla pasażerów. Rodzaje uprawnień do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposób finansowania dopłat reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm.). Zgodnie z art. 8a ust. 3 ww ustawy kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nie uwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
Do dnia 30.04.2004 r. dopłaty te pozostawały poza zakresem regulacji ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Sytuacja ta uległa zmianie z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 55 ze zm.) przez włączenie - mocą przepisu art. 29 ust. 1 - do podstawy opodatkowania (obrotu) również otrzymanych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Wnioskodawca zauważa również, że włączenie dotacji do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wobec braku zmiany treści przepisów art. 8a ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (zachowanie zasady naliczania dotacji bez uwzględnienia podatku) - prowadzi do obciążenia tym podatkiem przewoźnika, a nie konsumenta usługi (pasażera), co w efekcie narusza zasadę neutralności podatku VAT dla jego podatników.
Wątpliwości Przedsiębiorstwa budzi, jak to już wspomniano wyżej - poprawność zastosowanych rozwiązań, a zwłaszcza prawidłowość interpretacji przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Przedsiębiorstwo przedstawia stosowany przez siebie sposób naliczania podatku od towarów i usług z tytułu otrzymanych dopłat, a mianowicie: otrzymane kwoty dopłat do biletów ulgowych traktuje w dacie uznania swojego rachunku bankowego jako wartość netto, od której to kwoty nalicza podatek VAT w wysokości 7%, który z kolei odprowadza do Urzędu Skarbowego.
Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego tutejszy organ stwierdza co następuje:
Art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług." Przepis ten może zatem dotyczyć dotacji, których wielkość w sposób bezpośredni uzależniona jest od ilości i wartości wykonywanych dostaw towarów lub usług.
Moment powstania obowiązku podatkowego ustalany jest na podstawie przepisu art. 19 ust. 21 ustawy o VAT o brzmieniu: "Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części."
Opisując stan faktyczny wnioskodawca przytoczył obowiązujące w dniu składania wniosku brzmienie przepisu 8a ust. 3 ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Przedstawiony w tym przepisie sposób ustalania kwoty dopłaty jednoznacznie wskazuje na bezpośredni związek ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że dotacja ta wchodzi do obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania tym podatkiem.
Otrzymana kwota dotacji stanowi kwotę brutto w rozumieniu ww art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że z otrzymanej kwoty dotacji należy zapłacić podatek wyliczony od kwoty brutto (tzn. rachunkiem w "stu", a nie od "sta", jak czyni to Wnioskodawca) wg stawki właściwej dla tych usług. Na podstawie poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT do świadczenia usług pasażerskiego transportu rozkładowego taborem samochodowym właściwa jest stawka podatku w wysokości 7%.
Z powyżej przedstawionej oceny prawnej wniosku wynika, że przedstawione w piśmie Spółki jej stanowisko w zakresie podstawy naliczania podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Ocena w zakresie podatku od podatku dochodowego od osób prawnych nastąpiła w drodze odrębnego postanowienia.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
