
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na zakup towarów handlowych, środków trwałych, wyposażenia, remont środków trwałych, które zostały sfinansowane ze środków ubezpieczenia majątkowego, świadczenia interwencyjnego z 1 i pożyczki z 2 oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek uzupełnił Pan pismem z 26 czerwca 2025 r. (data wpływu 26 czerwca 2025 r.)
Opis stanu faktycznego
Pan (…) (dalej określany jako „Wnioskodawca”) posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą (…) od 16 lutego 2001 r. Miejscem prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę jest ul.(…). Przeważającą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest sprzedaż̇ hurtowa wyrobów tekstylnych (kod PKD 2007: 46.41.Z). Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym podatek w okresach miesięcznych.
Wnioskodawca w wyniku powodzi jaka miała miejsce m.in. w miejscowości (...), w województwie (...) we wrześniu 2024, doznał wielu szkód i strat w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Niektóre części przedsiębiorstwa zostały całkowicie zniszczone, co zostało udokumentowane przez rzeczoznawcę majątkowego w postaci protokołu z oględzin popowodziowych. Zniszczeniu uległy środki trwałe oraz wyposażenie Wnioskodawcy, a także towary handlowe znajdujące się w magazynie przedsiębiorstwa. Gmina (...) została wymieniona w wykazie gmin poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r., który stanowi załącznik do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 października 2024 r. w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku powodzi we wrześniu 2024 r., w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych.
W związku z poniesionymi stratami przez Wnioskodawcę, po spełnieniu szeregu warunków, Wnioskodawca otrzymał pomoc finansową w następujących postaciach:
·odszkodowanie od ubezpieczyciela (…) z polisy majątkowej w trzech ratach, które wpłynęły na rachunek Wnioskodawcy w dniach: 30.09.2024 r., 15.11.2024 r. oraz 08.01.2025 r.;
·świadczenie interwencyjne z 1, które wpłynęło na rachunek bankowy Wnioskodawcy 28.10.2024 r.;
·pożyczka powodziowa otrzymana dnia 9.01.2025 r. z 2.
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 22a ust. 1ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 654, ze zm.; dalej: ustawa powodziowa).
Odszkodowanie Wnioskodawca uzyskał od ubezpieczyciela w kilku ratach na podstawie uzgodnień i konsultacji telefonicznych oraz wizualnych sporządzanych przez przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej. Świadczenie interwencyjne z 1 Wnioskodawca otrzymał na podstawie wniosku złożonego do 1 wraz z niezbędną dokumentacją sporządzoną przez rzeczoznawcę majątkowego, który to oszacował poniesione straty. Pożyczka z 2 została także udzielona w oparciu o złożone dokumenty powodziowe, natomiast Wnioskodawca ma 6 miesięcy od dnia jej otrzymania do rozliczenia się z wydatków sfinansowanych z tej pożyczki. Wówczas będzie wiadomo jaka kwota pożyczki zostanie umorzona.
Otrzymane środki pomocowe tj. świadczenie interwencyjne 1, odszkodowanie z ubezpieczenia majątkowego, a także pożyczkę z 2 Wnioskodawca przeznaczył na remont zniszczonych przez powódź środków trwałych (m.in. pomieszczeń magazynowych i biurowych), zakup towarów handlowych, wyposażenia, maszyn, nowych środków trwałych. Wszystkie poniesione wydatki mają na celu usunięcie szkód powstałych w wyniku powodzi, tak aby Wnioskodawca mógł dalej prowadzić działalność gospodarczą w takim samym zakresie jak przed powodzią. Przyczynią się one zatem do osiągnięcia przychodu i do zachowania jego źródła.
Uzupełnienie w zakresie podatku od towarów i usług:
a)Czy faktury na zakup towarów i usług objętych wnioskiem zostały wystawione na Pana?
Odpowiedź: Faktury na zakup towarów i usług, które zostały opłacone z otrzymanych przez Wnioskodawcę świadczeń (pożyczki, odszkodowania oraz świadczenia interwencyjnego) zostały wystawione z danymi Wnioskodawcy.
b)Do jakich czynności wykorzystuje/będzie Pan wykorzystywał towary i/lub usługi, objęte pytaniem nr 5 we wniosku o interpretację indywidualną, tj. do czynności:
•opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
•zwolnionych od podatku od towarów i usług,
•niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odpowiedź: Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę, które zostały opłacone z pozyskanych środków z odszkodowania, świadczenia interwencyjnego oraz pożyczki z 2 służą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
c)W sytuacji, gdy towary i/lub usługi, objęte pytaniem nr 5 we wniosku o interpretację indywidualną wykorzystuje Pan/będzie Pan wykorzystywał zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Towary i usługi objęte pytaniem nr 5 we wniosku o interpretację indywidualną Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
d)W sytuacji, gdy wykorzystuje Pan /będzie Pan wykorzystywał towary i/lub usługi, objęte pytaniem nr 5 we wniosku o interpretację indywidualną w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy ma/będzie miał Pan obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odpowiedź: Towary i usługi objęte pytaniem nr 5 we wniosku o interpretację indywidualną będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5
Czy z faktur dokumentujących poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na zakup towarów handlowych, środków trwałych, wyposażenia, remont środków trwałych, które zostały sfinansowane przez Wnioskodawcę ze środków otrzymanych z ubezpieczenia majątkowego, świadczenia interwencyjnego z 1, a także z pożyczki z 2, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, w związku z faktem, że zakupy te będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych?
Pana stanowisko w sprawie oznaczone we wniosku jako nr 5
Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ustawy o VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na usunięcie skutków powodzi, ponieważ nabyte towary, środki trwałe i usługi są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy o VAT nie uzależniają prawa do odliczenia podatku VAT od źródła finansowania ponoszonych przez podatnika wydatków.
Uzasadnienie ad. 5
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnikami są zaś w myśl art. 15 ustawy o VAT m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Natomiast z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Natomiast jak stanowi art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Co ważne, prawo do odliczenia VAT przysługuje nie wcześniej niż̇ w okresie otrzymania faktury.
Podsumowując, aby podatnik miał możliwość odliczyć podatek VAT od dokonanego zakupu muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
·podatnik otrzymał fakturę,
·w stosunku do przedmiotowej transakcji powstał obowiązek podatkowy,
·nabyte towary lub usługi będą wykorzystywane przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Przepisy ustawy o VAT nie uzależniają prawa do odliczenia podatku VAT od źródła finansowania ponoszonych przez podatnika wydatków. Finansowanie wydatków z odszkodowania, pożyczki, czy innych pomocy nie zostało wymienione w art. 88 ustawy o VAT, który wskazuje katalog transakcji, w stosunku do których podatnikom nie przysługuje obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przedsiębiorstwo prowadzone przez Wnioskodawcę zostało dotknięte przez powódź w 2024 r., w skutek której Wnioskodawca poniósł straty w posiadanych przez siebie towarach, środkach trwałych, wyposażeniu itp. W związku z powyższym Wnioskodawca po spełnieniu określonych warunków otrzymał odszkodowanie od ubezpieczyciela, świadczenie interwencyjne z 1, a także pożyczkę z 2, która w przyszłości może zostać umorzona (w części lub w całości). Z pozyskanych środków Wnioskodawca wyremontował zniszczone nieruchomości, odkupił towar, naprawił maszyny, nabył nowe środki trwałe – wszystkie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę służą prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na usunięcie skutków powodzi, ponieważ nabyte towary, środki trwałe i usługi są przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca ma prawo odliczyć VAT w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług, jeżeli Wnioskodawca jest w posiadaniu faktury dokumentującej taki zakup. Ponadto Wnioskodawca może obniżyć podatek należny o podatek naliczony w jednym z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Kwestia źródła finansowania była przedmiotem interpretacji indywidualnej z dnia 16.09.2024 r. (sygn. 0114-KDIP4-1.4012.351.2024.2.KSA), zgodnie z którą: „W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Są Państwo czynnym podatnikiem VAT, a ponadto wydatki związane z realizacją Inwestycji, służą działalności opodatkowanej podatkiem VAT (czynnościom w zakresie odpłatnego odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorców). Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację zadania pn. „(...)”. Prawo do odliczenia przysługuje Państwu pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Z przepisu tego nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Przywołane przepisy, dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki – odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.”
Mając na uwadze powyższą analizę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo odliczyć VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, bez względu na to skąd pochodzą środki finansowe, które Wnioskodawca wykorzystał na sfinansowanie ww. zakupów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ustawy:
1.Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
1)(uchylony)
2)(uchylony)
3)(uchylony)
4)usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
5)(uchylony)
1a.Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do wydatków, o których mowa w art. 29a ust. 7 pkt 3.
2.(uchylony)
3.(uchylony)
3a.Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylona)
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3)(uchylony)
4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6)(uchylony)
7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
3b.Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do duplikatów faktur oraz kolejnych egzemplarzy faktur.
4.Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
5.(uchylony)
6.Nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c, w przypadku opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 25 ust. 2, na terytorium kraju z powodu podania numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10, w sytuacji gdy towary w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W wyniku powodzi doznał Pan wielu szkód i strat w prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z poniesionymi stratami otrzymał Pan pomoc finansową, tj.: świadczenie interwencyjne 1, odszkodowanie z ubezpieczenia majątkowego, a także pożyczkę z 2. Otrzymane środki pomocowe przeznaczył Pan na remont zniszczonych przez powódź środków trwałych (m.in. pomieszczeń magazynowych i biurowych), zakup towarów handlowych, wyposażenia, maszyn, nowych środków trwałych. Faktury na zakup towarów i usług zostały wystawione na Pana a zakupione towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Innymi słowy podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na sposób finansowania dokonywanych przez podatnika zakupów. Przywołane przepisy, dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie uzależniają tego prawa od tego, kto finansuje wydatki – odliczenie przysługuje więc niezależnie od tego, z jakich źródeł pochodzą środki finansowe.
W tej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, faktury na zakup towarów i usług zostały wystawione na Pana a zakupione towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na zakup towarów handlowych, środków trwałych, wyposażenia, remont środków trwałych, które zostały sfinansowane ze środków ubezpieczenia majątkowego, świadczenia interwencyjnego z 1 i pożyczki z 2. Prawo do odliczenia przysługuje Panu pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
