
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 21 sierpnia 2025 r. (wpływ 21 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina Miejska P. (zwana dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, scentralizowanym ze swoimi jednostkami budżetowymi od 1 stycznia 2017 r. Obecnie Wnioskodawca składa JPK-V7M(2) za miesięczne okresy rozliczeniowe.
Gmina wykonuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, wśród których znajdują się zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W ramach struktury Gminy działają jednostki budżetowe, nieposiadające osobowości prawnej, powołane przez Gminę do realizacji jej zadań własnych. Do jednostek budżetowych realizujących zadania Gminy należy zaliczyć m.in. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (zwany dalej: „MOSiR”).
Gmina jest również podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, która poza zadaniami właściwymi dla jednostki samorządu terytorialnego, jako organu władzy publicznej, realizuje działalność na podstawie umów cywilnoprawnych.
Gmina realizuje inwestycję pn. „(…)” obejmującą budowę i przebudowę infrastruktury Stadionu Miejskiego (…) (dalej: „Inwestycja”, „Zadanie”). Planowany termin zakończenia realizacji inwestycji to 24 miesiące od daty zawarcia umowy z wykonawcą w dniu (…) października 2024 r., która obejmuje głównie:
·rozbiórkę istniejącego budynku i infrastruktury;
·budowę nowego budynku wraz z trybunami oraz zapleczem sanitarnym i technicznym;
·wykonanie nowej nawierzchni płyty boiska, w tym instalacji nawadniającej i systemu odwadniającego murawę;
·wykonanie nowego oświetlenia obiektu;
·wyposażenie obiektu w sprzęt z zakresu: gospodarstwa domowego, sportowego, technicznego, meblowego.
Inwestycję tę Gmina będzie zrealizować przy udziale dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych nr (…), Wstępną Promesą z (…) sierpnia 2023 r. z przeznaczeniem na realizację Inwestycji: Przebudowa stadionu sportowego (…).
Właścicielem Stadionu jest Gmina, która administrowanie tym obiektem i pobieranie pożytków z jego użytkowania powierzyła Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Przedmiotem statutowej działalności MOSiR jest realizacja zadań z zakresu sportu, rekreacji, turystyki i wypoczynku oraz administrowanie i zarządzanie obiektami sportowo-rekreacyjnymi stanowiącymi mienie komunalne Gminy Miejskiej, w szczególności przez:
· udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej zgodnie z zapotrzebowaniem społecznym oraz z cennikiem;
· organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych;
· rozwijanie usług w zakresie sportu i rekreacji;
· współpraca ze związkami sportowymi, instytucjami oświaty, organizacjami i stowarzyszeniami kultury fizycznej w zakresie szkolenia sportowego i organizacji imprez;
· organizowanie i prowadzenie zajęć oraz sekcji sportowych i rekreacyjnych;
· rozwijanie i popularyzowanie wszelkich form sportu, aktywnego wypoczynku i rekreacji dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych;
· wynajem i dzierżawę posiadanych obiektów lub ich części;
· prowadzenie wypożyczalni sprzętu sportowo-turystycznego oraz prowadzenie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń pomocniczych (…);
· właściwe utrzymanie, eksploatacja, konserwacja oraz rozbudowa bazy sportowej i rekreacyjnej stanowiącej mienie Gminy Miejskiej.
Obiekty sportowo-rekreacyjne Gminy Miejskiej, których administratorem jest MOSiR to:
1. Zajazd (…) w P.
2. Stadion Miejski przy ul. (…).
3. Ośrodek (…).
4. Boisko o nawierzchni z trawy syntetycznej (…).
5. Sala gimnastyczna przy ul. (…).
6. Hala sportowa im. (…) przy ul. (…).
7. Boisko tartanowe przy ul. (…).
8. Kompleks (…) przy ul. (…).
9. Pływalnia otwarta przy ul. (…).
10.Place zabaw dla dzieci i młodzieży: (…).
11.Wyspa i zalew przy ul. (…).
12.Dom (…).
13.Altana grillowa ul. (…).
Stadion Miejski (…) po zakończeniu inwestycji pn. „(…)” będzie przez gminną jednostkę organizacyjną MOSiR udostępniany tylko odpłatnie wszystkim zainteresowanym zgodnie z cennikiem ustalonym na wniosek MOSiR w drodze Zarządzenia Burmistrza (…) oraz zgodnie z regulaminem stadionu miejskiego i zawartymi umowami wynajmu lub dzierżawy. MOSiR będzie też ponosił koszty funkcjonowania Stadionu.
Obecnie obowiązujący cennik opłat za korzystanie ze Stadionu Miejskiego (…) wynikający z Zarządzenia nr (…) Burmistrza (…) z dnia (…) sierpnia 2024 r. to odpłatność za godzinę wynajmu: boiska głównego z szatnią (...) zł, boiska treningowego z szatnią (...) zł, obiektu do celów komercyjnych (...) zł.
Gmina raz w roku organizuje Dni Miasta (…) na Stadionie Miejskim (…), na którą mieszkańcy mają wstęp wolny. Realizację tej imprezy Burmistrz (…) będzie zlecać Miejskiemu Ośrodkowi Kultury instytucji kultury, jednostce organizacyjnej Gminy, która nie podlega centralizacji. MOSiR będzie na podstawie umowy odpłatnie udostępniał teren boiska Stadion Miejski na 2 dni i wystawiał fakturę na Miejski Ośrodek Kultury ze stawką VAT 23%.
W związku z realizacją Zadania Gmina ponosi i będzie ponosić wydatki udokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT. Faktury zakupowe z naliczonym podatkiem VAT dotyczące realizowanej inwestycji wystawiane są na Nabywcę – Gminę.
W chwili obecnej przedsięwzięcie pn. „(…)” jest na następującym etapie:
· Gmina posiada Wstępną Promesę dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu inwestycji strategicznych, która zapewnia dofinansowanie do kwoty (…) PLN;
· Zabezpieczone w planie środki własne.
· Wyłonionego w procedurze przetargowej wykonawcę.
· Zapłacone faktury: za dokumentację projektową z (…) grudnia 2023 r. i (…) października 2024 r., opłata za przyłącz. do sieci dystrybucji z (…) listopada 2024 r., faktura przebudowa stadionu (prace rozbiórkowe) z (…) lutego 2025 r.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1. Na pytanie o treści: „Czy wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”, o których mowa we wniosku, będą Państwo wykorzystywali wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?”
wskazali Państwo: „Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
2. Na pytanie o treści: „Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji Państwa Gmina – za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji – będzie wykorzystywała:
a) wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm., zwanej dalej: ustawą)?
b) do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?
c) zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?”
wskazali Państwo: „Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji „(…)” za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji wykorzystywane będą wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)”.
3. Na pytanie o treści: „W sytuacji gdy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa Gminę – za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji – zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków dotyczących tej inwestycji w całości do celów wykonywanej przez Państwa Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?”
wskazali Państwo: „Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji wykorzystywane będą wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)”.
4. Na pytanie o treści: „Czy stadion sportowy, o którym mowa we wniosku, będzie ogólnodostępny, czy też jego teren nie będzie dostępny dla wszystkich osób chcących z niego skorzystać nieodpłatnie?”
wskazali Państwo: „Stadion sportowy, o którym mowa we wniosku, nie będzie ogólnodostępny i nie będzie udostępniany nieodpłatnie”.
5. Na pytanie o treści: „Czy stadion sportowy, o którym mowa we wniosku, będzie przez Państwa – za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji – udostępniany/wykorzystywany do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją przez Państwa Gminę zadań określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), na przykład w celu prowadzenia dla uczniów szkół Gminy zajęć wychowania fizycznego, organizowania zajęć sportowych i sportowo-rekreacyjnych, zawodów, imprez sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalnych, organizowania międzyszkolnych zawodów sportowych, udostępniania bazy sportowo-rekreacyjnej klubom sportowym oraz innym organizacjom społecznym?”
wskazali Państwo: „Stadion sportowy nie będzie wykorzystywany do działalności nieodpłatnej, nie będzie też udostępniany/wykorzystywany do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją zadań określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Teren stadionu nie będzie miejscem powszechnie dostępnym. Na Stadionie będą odbywały się treningi i mecze piłki nożnej oraz inne imprezy sportowe, rozrywkowe i kulturalne, a za korzystanie z tego obiektu będą pobierane opłaty zgodnie z cennikiem. Na wydarzenie „Dni Miasta” również będzie zawarta umowa dzierżawy przez MOSiR z Miejskim Ośrodkiem Kultury na udostępnienie Stadionu i MOSiR wystawi fakturę ze stawką VAT 23%. Mieszkańcy na tę imprezę będą mieli wstęp wolny”.
Pytanie
Czy Gmina ma prawną możliwość odliczenia w całości podatku naliczonego VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Gmina realizując przedsięwzięcie pn. „(…)” ma prawną możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki w ramach realizacji tegoż zadania.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1, ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Gmina zamierza kontynuować przekazanie efektów inwestycji dla scentralizowanej jednostki budżetowej MOSiR, do prowadzenia na przebudowanym Stadionie odpłatnej działalności na podstawie umów cywilnoprawnych, według cennika zgodnego z Zarządzeniem Burmistrza oraz regulaminem stadionu miejskiego. MOSiR będzie też ponosił koszty funkcjonowania Stadionu.
Odpłatna działalność związana ze Stadionem będącym obiektem sportowym, będzie stanowić sprzedaż opodatkowaną stawkami VAT 8% np. PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, wstęp na imprezy sportowe, pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu lub 23% dla wynajmu komercyjnego.
MOSiR będzie jednostką wykorzystującą efekty inwestycji, tj. jednostką organizacyjną Gminy, której efekty inwestycji zostały przekazane do administrowania.
Reasumując, wobec związku zakupów dotyczących rozbudowy i przebudowy Stadionu Miejskiego z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (stawką 8% i 23%), zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości.
Mając prawo do odliczenia VAT Gmina stoi na stanowisku, iż powinna go dokonać w oparciu o zasadę ogólną, tj. zasadniczo według art. 86 ust. 10 i 10b ustawy o VAT, czyli co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy i Gmina otrzymała fakturę za wydatki inwestycyjne, czyli na bieżąco lub na podstawie art. 86 ust. 13 tejże ustawy, czyli drogą korekty, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Treść powyższych przepisów znajduje odzwierciedlenie w art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Natomiast w świetle art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
· Państwa Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, scentralizowanym ze swoimi jednostkami budżetowymi od 1 stycznia 2017 r.
· Gmina realizuje inwestycję pn. „(…)” obejmującą budowę i przebudowę infrastruktury Stadionu Miejskiego.
· Właścicielem Stadionu jest Gmina, która administrowanie tym obiektem i pobieranie pożytków z jego użytkowania powierzyła Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (jednostka budżetowa, której przedmiotem statutowej działalności jest realizacja zadań z zakresu sportu, rekreacji, turystyki i wypoczynku oraz administrowanie i zarządzanie obiektami sportowo-rekreacyjnymi stanowiącymi mienie komunalne Gminy).
· Stadion Miejski po zakończeniu inwestycji pn. „(…)” będzie przez gminną jednostkę organizacyjną MOSiR udostępniany tylko odpłatnie wszystkim zainteresowanym zgodnie z cennikiem ustalonym na wniosek MOSiR w drodze Zarządzenia Burmistrza oraz zgodnie z regulaminem stadionu miejskiego i zawartymi umowami wynajmu lub dzierżawy. MOSiR będzie też ponosił koszty funkcjonowania Stadionu.
· Gmina raz w roku organizuje Dni Miasta na Stadionie Miejskim, na którą mieszkańcy mają wstęp wolny. Realizację tej imprezy Burmistrz Miasta będzie zlecać Miejskiemu Ośrodkowi Kultury instytucji kultury, jednostce organizacyjnej Gminy, która nie podlega centralizacji. MOSiR będzie na podstawie umowy odpłatnie udostępniał teren boiska Stadion Miejski na 2 dni i wystawiał fakturę na Miejski Ośrodek Kultury ze stawką VAT 23%.
· W związku z realizacją zadania Gmina ponosi i będzie ponosić wydatki udokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT. Faktury zakupowe z naliczonym podatkiem VAT dotyczące realizowanej inwestycji wystawiane są na Nabywcę – Gminę.
· Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
· Stadion sportowy nie będzie wykorzystywany do działalności nieodpłatnej, nie będzie też udostępniany/wykorzystywany do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją zadań określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Teren stadionu nie będzie miejscem powszechnie dostępnym. Na Stadionie będą odbywały się treningi i mecze piłki nożnej oraz inne imprezy sportowe, rozrywkowe i kulturalne, a za korzystanie z tego obiektu będą pobierane opłaty zgodnie z cennikiem. Na wydarzenie „Dni Miasta” również będzie zawarta umowa dzierżawy przez MOSiR z Miejskim Ośrodkiem Kultury na udostępnienie Stadionu i MOSiR wystawi fakturę ze stawką VAT 23%. Mieszkańcy na tę imprezę będą mieli wstęp wolny.
· W chwili obecnej przedsięwzięcie pn. „(…)” jest na następującym etapie:
- Gmina posiada Wstępną Promesę dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu inwestycji strategicznych, która zapewnia dofinansowanie do kwoty (…) PLN.
- Zabezpieczone w planie środki własne.
- Wyłonionego w procedurze przetargowej wykonawcę.
- Zapłacone faktury: za dokumentację projektową z (…) grudnia 2023 r. i (…) października 2024 r., opłata za przyłącz. do sieci dystrybucji z (…) listopada 2024 r., faktura przebudowa stadionu (prace rozbiórkowe) z (…) lutego 2025 r.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wskazano wyżej obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Analiza treści wniosku w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w przedstawionej przez Państwa sytuacji spełnione zostaną – określone w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z wniosku wynika bowiem jednoznacznie, że Stadion Miejski po zakończeniu inwestycji pn. „(…)” będzie przez gminną jednostkę organizacyjną MOSiR udostępniany tylko odpłatnie wszystkim zainteresowanym zgodnie z cennikiem ustalonym na wniosek MOSiR w drodze Zarządzenia Burmistrza oraz zgodnie z regulaminem stadionu miejskiego i zawartymi umowami wynajmu lub dzierżawy, a odpłatna działalność związana ze stadionem będzie stanowić sprzedaż opodatkowaną. Ponadto – jak Państwo wskazali – wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując stwierdzam, że Gmina ma prawną możliwość odliczenia w całości podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko oceniłem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W szczególności wydaną interpretację oparłem na informacji, że: „Stadion sportowy nie będzie wykorzystywany do działalności nieodpłatnej, nie będzie też udostępniany/wykorzystywany do działalności nieodpłatnej, związanej z realizacją zadań określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Teren stadionu nie będzie miejscem powszechnie dostępnym. Na Stadionie będą odbywały się treningi i mecze piłki nożnej oraz inne imprezy sportowe, rozrywkowe i kulturalne, a za korzystanie z tego obiektu będą pobierane opłaty zgodnie z cennikiem. Na wydarzenie „Dni Miasta” również będzie zawarta umowa dzierżawy przez MOSiR z Miejskim Ośrodkiem Kultury na udostępnienie Stadionu i MOSiR wystawi fakturę ze stawką VAT 23%. Mieszkańcy na tę imprezę będą mieli wstęp wolny” oraz że: „Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”, o których mowa we wniosku, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie zaznaczam, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte Państwa pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W interpretacji nie dokonałem więc oceny Państwa stanowiska w zakresie określenia w jaki sposób powinni Państwo odliczyć podatek naliczony w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
