Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1178/12/LŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.01.2013, sygn. IBPP3/443-1178/12/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku 22 października 2012r. (data wpływu 26 października 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 21 listopada 2012r. oraz pismem z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 25 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 21 listopada 2012r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 listopada 2012r. znak: IBPP3/443-1178/12/LŻ oraz pismem z dnia 22 stycznia 2013r. (data wpływu 25 stycznia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następuje zdarzenie przyszłe:

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT i zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, nie ma takiego obowiązku (art. 113 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). Obecnie Wnioskodawca realizuje operację współfinansowaną ze środków Funduszy Europejskich. Do złożenia wniosku o płatność w urzędzie marszałkowskim wymagany jest załącznik - interpretacja indywidualna. Interpretację indywidualną składa się wraz z wnioskiem celem potwierdzenia, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT i w związku z tym nie może odliczyć VAT oraz że w ramach realizowanej operacji podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazuje, iż operacja, którą realizuje, jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, OSI IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach "Małych Projektów". Tytuł operacji to . Operacja realizowana jest w dwóch etapach: etap 1 zakończy się w kwietniu 2013r., etap 2 zakończy się w lutym 2014r.

W pierwszym etapie przedmiotem operacji jest cykl 5 wycieczek narciarskich na szczyty ..., w czasie których 20 pierwszych zgłoszonych osób będzie mogło za darmo wypożyczyć sprzęt do turystyki narciarskiej. Tutaj kosztem Wnioskodawcy, współfinansowanym ze środków UE będzie wypożyczenie nart. Każdorazowo (5x), Wnioskodawca będzie nabywcą usługi, której dokumentem zakupu będzie rachunek uproszczony, gdyż wykonawca (wypożyczalnia nart) nie jest czynnym płatnikiem VAT.

W drugim etapie utworzony zostanie portal informujący o turystyce narciarskiej w oraz wydana zostanie mapa opisująca trasy wycieczek narciarskich. Zarówno korzystanie z serwisu internetowego jak i mapa będą dla użytkowników bezpłatne. Serwis internetowy z natury rzeczy jest ogólnodostępny, natomiast mapa będzie dostępna, np. w punktach informacji turystycznej, w placówkach organizacji turystycznych czy w gospodarstwach agroturystycznych i siedzibach samorządów z regionu .. W obydwu przypadkach zakup usługi będzie udokumentowany fakturą VAT, na której Wnioskodawca będzie widniał jako nabywca.

W efekcie realizacji projektu, osoby zainteresowane narciarstwem bc (bez ograniczenia miejsca zamieszkania) będą mogły bezpłatnie wziąć udział w organizowanych wycieczkach narciarskich. Bezpłatne będzie także, dla pierwszych 20 zgłoszonych osób, wypożyczenie nart biegowych bc. Projekt zakłada także utworzenie portalu internetowego, z którego korzystanie będzie oczywiście bezpłatne i ogólnodostępne. Ostatni etap projektu to wydanie mapy turystyki narciarskiej w ., będzie to mapa bezpłatna i ogólnodostępna, przy czym, jak wyżej wspomniano, kolportowana w miejscach związanych z ruchem turystycznym.

Zakupy, których Wnioskodawca dokona w toku realizacji projektu są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w rozumieniu przepisów dotyczących podatku VAT. Jednak z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem VAT, zakupy zostaną zaksięgowane w kwotach brutto, a VAT z nimi związany nie będzie osobno rozliczany. W przypadku Wnioskodawcy niemożliwe jest obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca zmienił zakres wniosku wskazując jako przedmiotu sprawy "zdarzenie przyszłe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 października 2012r.):
Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy :

Wnioskodawca nie będąc zarejestrowanym jako podatnik VAT nie ma możliwości odliczenia VAT, a co za tym idzie, jest dla Wnioskodawcy kosztem kwalifikowanym przy realizacji operacji współfinansowanych z Funduszy Europejskich. W związku z tym, że działalność jest zwolniona z VAT (art. 113 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535 z późn. zm.) Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT, gdyż prawo to przysługuje "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych" (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt . Przedmiotem projektu jest cykl 5 bezpłatnych wycieczek narciarskich związany z darmowym wypożyczaniem nart (Wnioskodawca będzie nabywcą usługi, której dokumentem zakupu będzie rachunek uproszczony), utworzony zostanie portal informujący o turystyce narciarskiej w , z którego korzystanie będzie bezpłatne i ogólnodostępne oraz wydana zostanie bezpłatna i ogólnodostępna mapa opisująca trasy wycieczek narciarskich. W obydwu przypadkach zakup usługi będzie udokumentowany fakturą VAT, na której Wnioskodawca będzie widniał jako nabywca.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT i zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, nie ma takiego obowiązku (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT). Zakupy, których Wnioskodawca dokona w toku realizacji projektu są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w rozumieniu przepisów dotyczących podatku VAT.

W omawianej sprawie mamy więc do czynienia z sytuacją gdy w ramach realizacji projektu działania podejmowane przez kontrahentów Wnioskodawcy były dokumentowane rachunkami uproszczonymi oraz fakturami VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, iż faktury wystawiane przez podatników VAT pełnią fundamentalną rolę na gruncie tego podatku. Podkreślić należy, iż faktura jest nie tylko podstawowym dokumentem księgowym, którego funkcją jest udokumentowanie transakcji i umożliwienie poprawnego ujęcia jej w księgach zarówno wystawcy, jak i odbiorcy faktury. Na gruncie podatku VAT jest ona dokumentem, któremu przypisane są istotne funkcje podatkowe dla potrzeb rozliczeń podatku VAT.

Po stronie nabywcy faktura stanowi podstawę odliczenia podatku naliczonego o czym stanowi cytowany na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, zaś stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 tej ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik rzeczoną fakturę otrzymał (albo dokument celny).

Należy zauważyć, że prawo do odliczenia wiąże się tylko z otrzymaniem faktury:

  • dokumentującej rzeczywisty obrót gospodarczy;
  • wystawionej przez uprawniony do tego podmiot (zarejestrowanego podatnika VAT uprawnionego do wystawiania faktur, tj. podatnika VAT czynnego).

Tak więc w sytuacji gdy Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt dokonuje nabycia towarów i usług od kontrahenta niebędącego czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT dokumentującego realizowane przez siebie świadczenia rachunkami uproszczonymi, nie może być mowy o jakimkolwiek prawie do odliczenia podatku VAT, nawet w sytuacji gdyby kwota tego podatku była wykazana na rachunku uproszczonym.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikające go z faktur związanego z realizacją projektu ..

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ nadmienia, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą ..

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność oraz kiedy zakupy będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach