POSTANOWIENIE - Interpretacja - US-PP.443/32/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2005, sygn. US-PP.443/32/2005, Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a , art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa / Dz. U. Nr 137 , poz. 926 ze zmianami/ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 marca 2005 roku / data wpływu 21 marca 2005 r/ Pana R. P.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie stanowisko przedstawione we wniosku uznaje za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2005 roku Podatnik złożył do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono dnia 24. 05. 2005r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami używanymi.

Dnia 04.11.2004r. podatnik dokonał zakupu samochodu osobowego od zagranicznego kontrahenta na podstawie faktury VAT w procedurze od marży.

W/w pojazd został zakupiony jako towar handlowy w celu dalszej odsprzedaży. Według podatnika pojazd ten traktowany jest jako nowy środek transportu, ponieważ od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy (data pierwszej rejestracji 08.07.2004r., data nabycia 04.11.2004r.).

W związku z tym powstała wątpliwość, czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od 1 maja 2004 roku zakup nowego środka transportu na działalność gospodarczą do dalszej odsprzedaży na podstawie faktury VAT marża nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia i nie powoduje powstanie obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wyraził Pan pogląd, iż zakup nowego środka transportu do dalszej odsprzedaży nie powoduje powstania obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług w ciągu 14 dni od dnia dokonanego zakupu, ponieważ zakup ten według podatnika nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż zgodnie z art. 2 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54 poz. 535) o podatku od towarów i usług za nowy środek transportu uznaje się pojazdy lądowe w tym również samochody osobowe, które przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. Przy czym za moment dopuszczenia pojazdu do użytku uznaje się dzień, w którym samochód:

    - został pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub
    - po raz pierwszy podlegał obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza.

Jeżeli nie można ustalić żadnej z tych dat, za moment dopuszczenia do użytku pojazdu, uznaje się dzień, w którym został on po raz pierwszy użyty do celów demonstracyjnych przez producenta.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami. Przepis ust. 1 stosuje się, jeżeli nabywcą towaru jest podatnik o którym mowa w art. 15 w/w ustawy lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.

Art. 15 w ust. 1 przewiduje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zasadą jest, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu, mają zastosowanie szczególne unormowania zawarte w art. 9 ust. 3 w/w ustawy. W tym przypadku bowiem z wewnątrzwspólnotowym nabyciem mamy do czynienia także wówczas, gdy nabywcą jest podmiot inny niż określony w art. 9 ust. 2 pkt 1, jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 10. Wynika to z faktu, iż zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wyłączeń z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie stosuje się w odniesieniu do towarów, których przedmiotem są nowe środki transportu. Należy zauważyć, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu nie ma znaczenia status podatkowy nabywcy. W związku z powyższym w myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 nawet osoba fizyczna nabywająca nowy środek transportu staje się podatnikiem wyłącznie w odniesieniu do takiego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem nowego środka transportu podatnicy zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 w/w ustawy są obowiązani bez wezwania Naczelnika Urzędu Skarbowego do obliczenia i wpłacenia podatku należnego od tej transakcji w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, jeżeli ten środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Należy podkreślić, iż podatnik zajmujący się handlem samochodami i dokonujący zakupu tych pojazdów jako towary handlowe do dalszej odsprzedaży, nie wykorzystuje ich jako środki trwałe w firmie, lecz dokonuje sprzedaży na faktur VAT na zasadach ogólnych.

Wobec powyższego nie ciąży na podatniku obowiązek wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego w myśl przepisu 103 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ten środek transportu nie jest przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju - towar handlowy.

W związku z tym, jeżeli nabywcami nowego środka transportu są podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, wymienieni w art. 15 w/w ustawy, zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu rozliczają w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7 lub VAT-7K, wykazując w nich w danym okresie rozliczeniowym podatek należny z tego tytułu oraz jednocześnie w tej samej wysokości podatek naliczony obniżający podatek należny.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).

Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim