
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a par.1 i par.4 ustawy z 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60/, po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego ? dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania ustawowych ulg dla pasażerów,
stwierdzam, że
stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
Opis stanu faktycznego:
Uprawniony przewoźnik wykonujący publiczny transport zbiorowy osób, otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania ustawowych ulg dla pasażerów. Uprawnienia do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposoby finansowania dopłat reguluje ustawa z 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego /t.j. Dz. U. z 2002 Nr 175, poz.1440 ze zm./. Zgodnie z art.8a wymienionej ustawy kwotę dopłaty stanowi różnica między wartością sprzedaży biletów, obliczoną wg. cen nie uwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
Do 30 kwietnia 2004r. dopłaty, o których mowa pozostawały poza zakresem regulacji ustawy z 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm./. Z 1 maja 2004r., pod rządami ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm./, dalej ustawy o VAT, sytuacja uległa zmianie. Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Zapytanie i stanowisko podatnika:
Wątpliwość Wnioskodawcy budzi praktyczne zastosowanie art.29 ust.1 ustawy o VAT w opisanym stanie faktycznym. Zdaniem Spółki należy odprowadzać kwotę należnego podatku VAT wyliczonego rachunkiem ?w stu? od kwoty otrzymanej dopłaty. Obrotem winna być kwota otrzymanej dopłaty, pomniejszona o należny podatek.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Mocą art. 29 ust. 1 ustawy o VAT unormowano, że podstawą opodatkowania, co do zasady, jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży zmniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Zgodnie z art. 8a ust. 1, 2 i 3 ustawy z 20 czerwca 1997 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego /tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zm./, finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorządy województw przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących, ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nie uwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.
W świetle powyższych unormowań prawnych:
- przedmiotową dopłatę należy traktować, na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jako obrót brutto zawierający należny podatek,
- dopłatę należy pomniejszyć o należny podatek wg stawki 7% obliczony zgodnie z wzorem zawartym w § 15 ust. 1 pkt2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 971/, tzn. sprzedaż brutto x 7% / 100 + 7%,
- od wartości ulgowego biletu należy naliczać 7% podatek od towarów i usług, a tym samym obciążyć tym podatkiem nabywającego usługę przewozu pasażera.
