Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.118.2025.2.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.118.2025.2.AP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie posiadania prawa do zastosowania obniżonej 0% stawki VAT w przypadku wykonywania dostaw towarów bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych USA oraz nieprawidłowe w zakresie zastosowania obniżonej 0% stawki VAT do dostaw wykonywanych na rzecz C., które również odsprzedaje nabyte towary E.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania dostaw (…) na rzecz E. w Polsce, C. oraz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 marca 2025 r. oraz - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 kwietnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Działając jako przedstawiciel podatkowy A. Inc. z siedzibą w (…) (Kanada), zarejestrowaną na VAT w Polsce pod numerem (…), ponosząc odpowiedzialność solidarną z podatnikiem za należyte rozliczenie podatku VAT na podstawie art. 18c ust 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wnieśli Państwo wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w poniżej przedstawionym stanie faktycznym: A. Inc. jest producentem i dostawcą (…) dla wojska. Spółka zawarła umowę na dostawę (…) z C. - główną agencją logistyczną i zaopatrzeniową D. i stanowiącą organ wykonawczy (…), dawniej (…).

Zakres działań C. obejmuje: zakupy systemów i zarządzanie cyklem życia, wsparcie operacji i ćwiczeń, strategiczny transport i magazynowanie, usługi logistyczne i zarządzanie projektami oraz zarządzanie paliwem. C. w imieniu D. dokonuje zakupu sprzętu, a następnie dystrybucji pomiędzy poszczególnymi jednostkami tej organizacji.

Zawarty kontrakt z C. zakłada dostawy (…) i (…) do sił zbrojnych D. w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej oraz dodatkowo na rzecz E. w Polsce.

A. Inc. posiada podmiot powiązany w (…) (Polska) - B. Sp. z o.o., który na zlecenie Spółki będzie montował gotowe (…) z dostarczonych komponentów. Następnie (…) zostaną sprzedane przez A. Inc. E. w Polsce oraz innym (…) D. w Europie, na podstawie kontraktu zawartego z C.

W pojedynczych sytuacjach może zdarzyć się, że (…) sprzedane na rzecz C. pozostaną przez jakiś czas w Polsce (np. na skutek opóźnienia transportu), ale z posiadanych przez Spółkę dokumentów będzie wynikało, że są one przeznaczone do wykorzystania poza terytorium Polski.

Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy A. Inc. będzie posiadać:

  • wypełnione oraz potwierdzone przez właściwe władze państwa świadectwa zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 77 z 23 marca 2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „świadectwem zwolnienia z podatku VAT”, oraz
  • zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których się odnosi konkretne świadectwo zwolnienia z podatku VAT.

W posiadanych dokumentach tj. w opisanym wyżej świadectwie zwolnienia z podatku VAT oraz zamówieniu będą wymienione dane Spółki jako dostawcy na rzecz sił zbrojnych (…). (…) dostarczane przez Spółkę będą przeznaczone do celów służbowych sił zbrojnych D., lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, w sytuacji gdy siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Może się również zdarzyć, że Spółka dokona dostawy (…) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), przebywających na terytorium Polski, w ramach uczestnictwa we wspólnych działaniach obronnych.

(…) nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy. Wówczas Spółka będzie posiadała wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia.

B. Sp. z o.o. nie będzie właścicielem wyrobów gotowych, może natomiast w ramach usługi wykorzystać własne maszyny, urządzenia lub drobne elementy do (…), zakupione we własnym zakresie. Części do (…) będą przywożone do Polski z Wielkiej Brytanii, Kanady lub Stanów Zjednoczonych.

A. Inc. nie będzie posiadał w Polsce stałego miejsca działalności (nie zatrudnia pracowników, nie wynajmuje magazynów, nie posiada środków trwałych w Polsce). Spółka została zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT, gdyż będzie dokonywała dostawy towarów z terytorium Polski. A. Inc nie posiada zakładu ani stałego miejsca działalności na terytorium innego państwa członkowskiego UE.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu udzielili Państwo odpowiedzi na pytania:

1.Czy C. ma status organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego? Jeśli tak, to na terytorium jakiego kraju?

Odp. C. to międzynarodowa organizacja z siedzibą w Luksemburgu, pod adresem (…).

2.Z jakim konkretnie podmiotem zawierają Państwo umowę na dostawę (…)? Czy jest to C., czy też jest to E., siły zbrojne Państwa - Strony Traktatu Północnoatlantyckiego, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych?

Odp. Stroną umowy nabycia (…) jest C. - to z tą organizacją A. Inc zawarła umowę na dostawę (…). Faktury będą wystawiane na C. Jednocześnie na dokumentach będzie wskazane miejsce dostawy. W przypadku dostaw realizowanych na potrzeby E. miejscem dostawy będzie Polska. W przypadku dostaw na rzecz innych armii D. miejsce dostawy będzie znajdowało się poza Polską.

We wniosku Spółka wskazała również możliwość realizacji dostaw (…) na rzecz armii amerykańskiej stacjonującej w Polsce - tu dostawy będą dokonywane na terenie Polski a nabywcą na fakturze może być C. lub jednostka armii amerykańskiej wskazana przez nabywcę.

3.Na czyją rzecz będą wystawiane faktury dotyczące dostawy (…) w każdym opisanym przypadku budzącym Państwa wątpliwości?

Odp. Faktury będą wystawiane na C. lub wskazaną jednostkę armii amerykańskiej.

4.Na terytorium jakiego kraju będzie przenoszone prawo do dysponowania towarami (…) jak właściciel, w przypadku transakcji, o których mowa we wniosku?

Odp. A. Inc jest odpowiedzialna zasadniczo za transport (…), zatem dostawa może mieć miejsce na terytorium Polski ((…) dostarczone polskiej armii, armii amerykańskiej stacjonującej w Polsce) lub będzie to dostawa z Polski do innego państwa Unii Europejskiej. Może również wystąpić sytuacja, że za dostawę będzie odpowiedzialna B. Sp. z o.o. działająca w imieniu A. Inc lub sam nabywca.

5.Jaki będzie kraj przeznaczenia dostawy towarów (…) w przypadku dostaw realizowanych poprzez C.? Czy w każdym przypadku będzie to państwo członkowskie inne niż Rzeczypospolita Polska?

Odp. Nie, część dostaw może być zrealizowana w Polsce (np. dostawy dla polskiej armii). Na wystawionych fakturach Spółka będzie wskazywać miejsce dostawy.

6.Czy w każdym przypadku dostawa towarów (…) zostanie wykonana na rzecz sił zbrojnych Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia?

Odp. Dostawa towaru będzie następowała na rzecz członków D. zarówno na terytorium Polski (dostawa do polskiej armii) oraz do państwa przeznaczenia innego niż Rzeczpospolita Polska - w przypadku dostaw dla armii państw w innych państwach Unii Europejskiej lub Norwegii.

7.Czy towar będący przedmiotem transakcji, w przypadku dostaw na rzecz sił zbrojnych Państw - Stron Traktatu Północnoatlantyckiego, będzie dostarczony na terytorium Polski, z tym że krajem przeznaczenia będzie państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska, tj. towar przez nabywcę nie będzie wykorzystywany na terytorium Polski?

Odp. Składając wniosek o interpretację indywidualną Spółka przyjmuje, że towary dostarczone w Polsce służą wykorzystaniu na terytorium Polski. Towary dostarczone poza Polskę służą wykorzystaniu przez armie należące do D. stacjonujące poza Polską.

8.W przypadku gdyby w związku z dokonaną przez Spółkę dostawą towary od razu byłyby wysyłane do innego państwa członkowskiego niż Polska, należy ustalić w jaki sposób zorganizowany będzie transport towarów? Czy wysyłka będzie następować bezpośrednio od dostawcy do nabywcy? Czy też towary będą przedmiotem kolejnych dostaw? Kto będzie odpowiedzialny za organizację transportu towarów (dostawca, nabywca)?

Odp. Wysyłka będzie następowała bezpośrednio od dostawcy (z magazynu B. Sp. z o.o.) do nabywcy, tj. adresy wskazanego jako adres dostawy. Z perspektywy A. Inc nie ma znaczenia, czy nabywca przewiezie należące do niego (…) do innej lokalizacji.

9.Czy posiadane przez A. Inc świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 (…), będzie potwierdzone przez właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia?

Odp. Tak, będzie potwierdzone przez właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.

10.Kto będzie widniał jako odbiorca w świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 (…)?

Odp. Jak odbiorca będzie widniała armia danego państwa przeznaczenia lub odpowiednie ministerstwo (np. odpowiednik polskiego (…)).

11.Czy dostawy (…) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych też będą dokonywane poprzez C., tj. C. będzie nabywcą towarów i następnie dokona odsprzedaży na rzecz sił zbrojnych USA?

Odp. Dostawy (…) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych stacjonujących w Polsce będą występowały incydentalnie (o ile wystąpią), i będą wykonywane na bezpośrednie zamówienie tych jednostek. Dostawy na potrzeby sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych realizowane są przez A. Inc na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki lub Kanady i nie stanowią przedmiotu zapytania we wniosku o indywidualną interpretację podatkową. To pytanie zawarliśmy we wniosku o interpretację aby uzyskać kompleksową interpretację przepisów prawa podatkowego w Polsce, zakładając, że takie transakcje mogą wystąpić.

12.Czy w przypadku, gdy dostawy (…) będą dokonywane na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych USA będziecie Państwo dysponować zamówieniem dotyczącym towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosić się będzie posiadane świadectwo zwolnienia?

Odp. Tak, będzie odrębne zamówienie.

13.Czy w przypadku dostaw (…) na rzecz sił zbrojnych USA na świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, Państwa Spółka będzie widniała jako dostawca towarów, zaś odbiorcą towarów będą siły Zbrojne USA?

Odp. Tak, dostawcą będzie A. Inc, a nabywcą siły Zbrojne USA.

Pytania

1)Czy dostawa (…) na rzecz E. w Polsce podlega opodatkowaniu VAT wg stawki 23%?

2)Czy dostawa (…) na rzecz C. (z wyjątkiem dostaw wskazanych w pkt 1), w sytuacji gdy z dokumentów wynika, że są one przeznaczone do wykorzystania poza Polską, podlega opodatkowaniu stawką 0%?

3)Czy dostawa (…) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, przebywających na terytorium Polski w ramach uczestnictwa we wspólnych działaniach obronnych na podstawie umowy o wzmocnionej współpracy obronnej między USA a Polską, gdy (…) będą wykorzystywane przez wojsko do użytku służbowego, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z treścią art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów. Stawka podatku została określona w art. 41 tej ustawy i podstawowa wynosi 23%.

Dodatkowo, na podstawie regulacji zawartej w art. 41 ust. 16 ustawy, Minister Finansów został upoważniony do wydania rozporządzenia, w którym określi zasady stosowania stawek obniżonych. Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług z dnia 9 grudnia 2023 r. (dalej: „Rozporządzenie”) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się m.in do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz:

  • pkt 4) sił zbrojnych Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia - do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych;
  • pkt 5) sił zbrojnych państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia - do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeżeli siły te biorą udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony;
  • pkt 7) sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej „Umową o wzmocnionej współpracy obronnej”, przebywających na terytorium kraju, jeżeli towary lub usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Przepisy pkt 4 i 5 przywołane powyżej stosuje się, pod warunkiem że dostawa towarów lub świadczenie usług są dokonywane z przeznaczeniem do innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego przeznaczenia.

Argumentacja do pytania nr 1

Dostawa (…) będzie następowała na rzecz E. w Polsce, na potrzeby polskich sił zbrojnych. Tym samym nie zostanie spełniony warunek wskazany w § 6 ust. 6 Rozporządzenia tj. przeznaczenia do innego niż Polska państwa członkowskiego. Dostawy takie będą podlegały opodatkowaniu wg stawki 23%, niezależnie od posiadanych przez Spółkę dokumentów potwierdzających dostawę (świadectwa zwolnienia, zamówienia, specyfikacji dostarczanych towarów).

Argumentacja do pytania 2

Dostawa (…) realizowana na podstawie zamówienia (kontraktu zawartego z C.) z przeznaczeniem do wykorzystania przez siły D. poza terytorium Polski, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 0%. Spółka będzie posiadała zamówienie do każdej dostawy (…) oraz specyfikację dostarczonych towarów, przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za dany okres, uzyska wypełnione i potwierdzone przez właściwe władze danego państwa świadectwo zwolnienia z podatku VAT. Powyższe dokumenty będą ze sobą spójne.

Tożsame stanowisko co do wysokości stawki VAT zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP1-2.4012.389.2023.2.RD oraz z dnia 12 września 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.248.2024.2.JSU.

Argumentacja do pytania 3

Zgodnie przywołaną powyżej treścią § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia stawka 0% ma zastosowanie do towarów dostarczanych odpłatnie na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, przebywających na terytorium Polski, o ile towary te są przeznaczone do użytku służbowego tych sił. W przypadku dostawy (…) nie ma wątpliwości, że służą użytkowi służbowemu, tj. chronią zdrowie i życie żołnierzy ich używających. W odróżnieniu od regulacji zawartych w § 6 ust. 1 ust 4 i 5 Rozporządzenia, Minister Finansów dopuścił stosowanie stawki 0% do dostaw towarów dokonywanych na terytorium kraju, co oznacza, że dostarczone (…) mogą być wykorzystane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w ramach działań obronnych prowadzonych na terytorium Polski.

Dodatkowo, na podstawie § 6 ust 7 i 8 Rozporządzenia, świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się. Wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, nie jest wymagane, w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.

W analizowanym stanie faktycznym Spółka będzie posiadała zamówienie do każdej dostawy (…) oraz specyfikację dostarczonych towarów, przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za dany okres, uzyska wypełnione i potwierdzone świadectwo zwolnienia z VAT. Powyższe dokumenty będą ze sobą spójne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1)towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

2)towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy;

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, zarówno w ustawie jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2024 r. kwestie zastosowania stawki 0% VAT dla m.in. organizacji międzynarodowych, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego oraz sił zbrojnych USA, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

W myśl § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia:

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a) na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,

b) na terytorium państwa trzeciego,

- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

W myśl § 6 ust. 1 pkt 4 i 5 rozporządzenia:

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz:

4)sił zbrojnych Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia - do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych;

5)sił zbrojnych państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia - do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeżeli siły te biorą udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony;

W myśl § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia:

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej „Umową o wzmocnionej współpracy obronnej”, przebywających na terytorium kraju, jeżeli towary lub usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Stosownie do § 6 ust. 2 pkt 1 - 3 rozporządzenia:

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-6 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:

a) państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-3 i 6 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo,

b) państwa członkowskiego przeznaczenia - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5;

2)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;

3)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.

W myśl § 6 ust. 6 rozporządzenia:

Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się, pod warunkiem że dostawa towarów lub świadczenie usług są dokonywane z przeznaczeniem do innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego przeznaczeni.

W myśl § 6 ust. 7 rozporządzenia:

Świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

Jak stanowi § 6 ust. 8 rozporządzenia:

Wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nie jest wymagane, w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.

Zgodnie z § 6 ust. 10 rozporządzenia:

W przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6, są przeznaczone do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.

W myśl § 6 ust. 11 rozporządzenia:

W przypadku, o którym mowa w ust. 10, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.

Przywołany wyżej przepis § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2006/112/WE”, do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa), uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.

Do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym, inne niż te, o których mowa w lit. ab), mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.

Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla świadczenia usług stawki podatku na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym, świadczenie usług musi być dokonane do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący świadczenia usług przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011.

Natomiast w przypadku gdy, nie są spełnione łącznie wskazane powyżej warunki dostawca towarów nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na zapisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153) (zwanej dalej „Umową o współpracy”). Zgodnie z art. 2 lit. a, e i f Umowy o współpracy:

Dla celów niniejszej Umowy o współpracy, wyrażenie:

a)„siły zbrojne USA” - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

a)„wykonawca kontraktowy” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

b)„wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Ponadto wskazać należy, że stosownie do art. 19 ust. 1-4 Umowy o współpracy:

1.Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2.Zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w terminie trzydziestu (30) dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.

3.Właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej otrzymają stosowny dokument, wydany przez siły zbrojne USA, zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały wysłane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Dokument taki może zawierać jedno potwierdzenie kontraktu w ramach którego wymagane jest wykonanie wielu dostaw.

4.Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym.

Zgodnie z art. 2 Porozumienia Wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 817) (dalej: „porozumienie”):

1.Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument" o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.

2.Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:

a)Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.

b)Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").

W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:

(i)wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.

(ii)zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym. dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.

c)Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

3.Wszelkie kwestie uregulowane w artykule 35 ustęp 2 Umowy, dotyczące towarów i/lub usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz mogą zostać kierowane do odpowiedniego podkomitetu Wspólnej Komisji.

Z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi są nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i gdy są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Stawkę 0% stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie, podmiot dokonujący dostawy towarów (lub świadczący usługi) jest zobowiązany posiadać, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, a także zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się to świadectwo zwolnienia, wskazane § 6 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia.

Niespełnienie wszystkich warunków łącznie pozbawia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Z opisu sprawy wynika, że A. Inc. jest producentem i dostawcą (…) dla wojska. A. Inc. nie będzie posiadał w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, ale Spółka została zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT, gdyż będzie dokonywała dostawy towarów z terytorium Polski. Spółka zawarła umowę na dostawę (…) z C. - główną agencją logistyczną i zaopatrzeniową D. i stanowiącą organ wykonawczy (…). C. to międzynarodowa organizacja z siedzibą w Luksemburgu, która w imieniu D. dokonuje zakupu sprzętu, a następnie dystrybucji pomiędzy poszczególnymi jednostkami tej organizacji. Zawarty kontrakt z C. zakłada dostawy (…) i (…) do sił zbrojnych D. w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej oraz dodatkowo na rzecz E. w Polsce.

Faktury będą wystawiane na C. Jednocześnie na dokumentach będzie wskazane miejsce dostawy. W przypadku dostaw realizowanych na potrzeby E. miejscem dostawy będzie Polska. W przypadku dostaw na rzecz innych armii D. miejsce dostawy będzie znajdowało się poza Polską. W pojedynczych sytuacjach może zdarzyć się, że (…) sprzedane na rzecz C. pozostaną przez jakiś czas w Polsce (np. na skutek opóźnienia transportu), ale z posiadanych przez Spółkę dokumentów będzie wynikało, że są one przeznaczone do wykorzystania poza terytorium Polski. Przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy A. Inc. będzie posiadać:

  • wypełnione oraz potwierdzone przez właściwe władze państwa świadectwa zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 77 z 23 marca 2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „świadectwem zwolnienia z podatku VAT”, oraz
  • zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których się odnosi konkretne świadectwo zwolnienia z podatku VAT.

W posiadanych dokumentach tj. w opisanym wyżej świadectwie zwolnienia z podatku VAT oraz zamówieniu będą wymienione dane Spółki jako dostawcy na rzecz sił zbrojnych Traktatu Północnoatlantyckiego. Jak odbiorca w świadectwie zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego będzie widniała armia danego państwa przeznaczenia lub odpowiednie ministerstwo (np. odpowiednik polskiego (…)). (…) dostarczane przez Spółkę będą przeznaczone do celów służbowych sił zbrojnych D., lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, w sytuacji gdy siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Może się również zdarzyć, że Spółka dokona dostawy (…) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, przebywających na terytorium Polski, w ramach uczestnictwa we wspólnych działaniach obronnych. (…) nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Wówczas Spółka będzie posiadała wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia.

W przypadku realizacji dostaw (…) na rzecz armii amerykańskiej stacjonującej w Polsce nabywcą na fakturze może być C. lub jednostka armii amerykańskiej wskazana przez nabywcę, a Spółka będzie dysponować zamówieniem dotyczącym towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosić się będzie posiadane świadectwo zwolnienia. Na świadectwie zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, Państwa Spółka będzie widniała jako dostawca towarów, zaś nabywcą będą siły Zbrojne USA.

Spółka jest odpowiedzialna za transport (…), zatem dostawa może mieć miejsce na terytorium Polski ((…) dostarczone polskiej armii, armii amerykańskiej stacjonującej w Polsce) lub będzie to dostawa z Polski do innego państwa Unii Europejskiej. Wysyłka będzie następowała bezpośrednio od dostawcy (z magazynu B. Sp. z o.o.) do nabywcy, tj. adresu wskazanego jako adres dostawy.

Państwa wątpliwości dotyczą tego czy w przypadku dostaw (…) na rzecz E. w Polsce, C. oraz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa we wniosku, zastosowanie znajdzie stawka 0% VAT (na podstawie § 6 ust. 1 pkt 4, 5 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług).

Odnosząc się do powyższych wątpliwości w pierwszej kolejności należy zauważyć, że stawki podatku, czy też preferencyjne stawki podatku (po spełnieniu wskazanych przesłanek) mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do dostawy towarów, które podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, tj. gdy miejscem świadczenia i opodatkowania dostawy towarów jest Polska. Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy lub ich nabywcę miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, natomiast w przypadku towarów niewysyłanych - miejsce w którym towary znajdują się w momencie dostawy. W opisanym przypadku, w odniesieniu do dostaw realizowanych na rzecz sił zbrojnych USA, jak i na rzecz C., która dyslokuje dalej nabyte towary, miejscem opodatkowania będzie Polska. W zakresie zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT należy zaś zauważyć, że zarówno dostawy realizowane na rzecz E. w Polsce, jak i na rzecz sił zbrojnych D. w innych krajach niż Polska, są realizowane za pośrednictwem C., która posiada status organizacji międzynarodowej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. W każdym z tych przypadków stroną umowy, na którą zostaną wystawione faktury będzie C. Tym samym dostawy nie będą realizowane przez Państwa Spółkę bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia lub sił zbrojnych państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia (o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 i 5 rozporządzenia), ale na rzecz tej organizacji międzynarodowej. Biorąc powyższe pod uwagę, pomimo tego, że jak wskazali Państwo we wniosku, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będziecie Państwo w posiadaniu wypełnionego oraz potwierdzonego przez właściwe władze państwa świadectwa zwolnienia z podatku VAT, oraz zamówienia dotyczącego towarów (wraz z ich specyfikacją), do których się odnosi konkretne świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia, nie będziecie mieli Państwo prawa do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie tego rozporządzenia. Aby Spółka mogła zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia dostawa towarów musi być bowiem dokonana do celów służbowych danej organizacji międzynarodowej. Preferencje podatkowe polegające na zastosowaniu obniżonej do wysokości 0% stawki podatku przysługują tylko wtedy, gdy towary są/będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań. Tymczasem, jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, C. w imieniu D. dokonuje zakupu sprzętu, a następnie dystrybucji pomiędzy poszczególnymi jednostkami tej organizacji. Zatem C. nie nabywa towarów (…) od Spółki na własne potrzeby (do własnych celów organizacji międzynarodowej zgodnie z przeznaczeniem tego uzbrojenia) lecz w celu przekazania ich jednostkom D. do użycia zgodnie z przeznaczeniem tego sprzętu. Z okoliczności sprawy wynika, że C. czyli podmiot dokonujący nabycia towarów od Spółki nie wykorzysta nabytych towarów (…) do własnych celów zgodnie z przeznaczeniem tego sprzętu, lecz towary te zostaną wykorzystane (zgodnie z ich przeznaczeniem) przez inne jednostki (siły zbrojne) D., na rzecz których Państwa Spółka nie dokonuje sprzedaży. C. w opisywanym przypadku, w którym nabywa towary i przekazuje je dalej, działa jak pośrednik, tak jak inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą. C. przekazując dalej nabyty towar nie wykorzystując go na własne potrzeby (zgodnie z jego przeznaczeniem) co wyklucza spełnienie przesłanki nabycia towarów do własnych celów służbowych organizacji. W konsekwencji, skoro C. nabywa towary (…), a następnie przekazuje je na potrzeby innych jednostek (sił zbrojnych) D. stawka podatku w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia nie znajduje zastosowania, ponieważ przedmiotowe towary nie są/nie będą wykorzystane do celów służbowych przez organizację międzynarodową, która dokonuje ich zakupu.

W konsekwencji z uwagi na brak spełnienia wszystkich przesłanek warunkujących zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% Spółka nie może w odniesieniu do dostawy (…) na rzecz C. zastosować stawki wynikającej z § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Spółka nie może także zastosować stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 4 i 5 rozporządzenia, gdyż realizowane dostawy nie są dokonywane bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia lub sił zbrojnych państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia.

Nie zmienia tego argument podnoszony przez Spółkę, iż posiada wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia oraz zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument. Sam fakt posiadania ww. świadectwa wraz z zamówieniem dotyczącym towarów (z ich specyfikacją) do którego odnosi się świadectwo nie przesądza o wypełnieniu przez Spółkę przesłanek warunkujących zwolnienie na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. O poprawności kwalifikacji i objęcia dostawy (…) preferencyjną stawką powinno świadczyć charakter wykonywanych czynności oraz spełnienie warunku podmiotowego. W przedmiotowym przypadku nie jest spełniona materialnoprawna przesłanka opodatkowania według stawki 0% VAT, tj. nabycie towarów przez C. nie jest dokonane do celów służbowych organizacji międzynarodowej, gdyż towar nabyty przez C. zostaje przekazywany dalej innym podmiotom.

Zatem dostawa towarów (…) dokonana przez Spółkę na rzecz C. podlega opodatkowaniu według właściwej stawki do dostarczanych towarów. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, że dostawa (…) na rzecz E. w Polsce podlega opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, ponieważ nie zostanie spełniony warunek o którym mowa w § 6 ust. 6 rozporządzenia, tj. przeznaczenia do innego niż Polska państwa członkowskiego, choć wywiedli Państwo prawidłowy skutek podatkowy w postaci konieczności opodatkowania dostawy, jest nieprawidłowe. Również Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, że dostawa (…) realizowana na podstawie kontraktu zawartego z C. z przeznaczeniem do wykorzystania przez siły D. poza terytorium Polski będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wg. stawki 0% jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do dostaw (…) realizowanych przez Państwa na rzecz sił zbrojnych USA należy zauważyć, że będą one realizowane zarówno poprzez C., jak i bezpośrednio na rzecz tych sił zbrojnych.

W przypadku, gdy dostawy (…) będą realizowane poprzez C., podobnie jak w przypadku opisanym w ocenie stanowiska do pytania nr 2, przytoczonego powyżej, do dostaw tych, z uwagi na brak spełnienia wszystkich przesłanek warunkujących zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, Spółka nie będzie mogła zastosować stawki wynikającej z § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Zatem dostawa towarów (…) dokonana przez Spółkę na rzecz sił zbrojnych USA poprzez C. podlega opodatkowaniu według właściwej stawki do dostarczanych towarów.

Inaczej będzie przedstawiała się sytuacja w przypadku dostaw (…) bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych USA. Jak wskazaliście Państwo we wniosku, w przypadku, gdy dostawy (…) będą realizowane przez Spółkę bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych USA, faktury będą wystawiane na wskazaną jednostkę armii amerykańskiej. Co istotne będziecie Państwo także w posiadaniu wypełnionego odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia oraz zamówienia dotyczącego towarów (wraz z ich specyfikacją), do którego odnosić się będzie posiadane świadectwo zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia. We wniosku wskazali także Państwo, że (…) nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz są przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154).

Zatem należy stwierdzić, że skoro Spółka dokonując dostaw (…) na rzecz sił zbrojnych USA, wykorzystywanych do celów służbowych tych sił, będzie w posiadaniu ww. dokumentów, odnoszących się do transakcji realizowanych przez Spółkę, to zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 7 w związku z § 6 ust. 2 Rozporządzenia będzie miała prawo do zastosowania stawki podatku 0%.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe w przypadku, gdy będziecie Państwo realizować dostawy (…) bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych USA, oraz nieprawidłowe, gdy dostawy na rzecz sił zbrojnych USA będą realizowane za pośrednictwem C.

Na koniec, odnosząc się do przywołanych przez Państwa na potwierdzenie własnego stanowiska interpretacji indywidualnych, należy wskazać, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu. Ponadto wskazać należy, że interpretacje indywidulane nr 0114-KDIP1-2.4012.389.2023.2.RD oraz 0111-KDIB3-3.4012.248.2024.2.JSU nie dotyczą sytuacji, w której wnioskodawca dostarcza towary na rzecz organizacji międzynarodowych, tak jak ma to miejsce w sytuacji opisanej w Państwa wniosku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.