Postanowienie - Interpretacja - PP.443/3e/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. PP.443/3e/05, Urząd Skarbowy w Wieliczce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 04 stycznia 2005r. Dz.U. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Gminy X z dnia 06.01.2005 r. w sprawie interpretacji stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania wpłat dokonywanych przez pracowników za korzystanie z telefonów służbowych w sprawach prywatnych stwierdza, iż przedstawione stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Urząd Gminy X zwrócił się z zapytaniem: czy słusznie nie nalicza podatku od towarów i usług od wpłat dokonywanych przez pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne prowadzone z telefonów służbowych? Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż gmina obciąża swoich pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne prowadzone z telefonów służbowych w kwocie brutto nie naliczając podatku należnego VAT.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają : odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.W przepisach art. 7 i 8 ww. ustawy ustawodawca określił, co rozumie się przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Definicja usług zawarta jest w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, który mówi, iż przez odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Tak więc w świetle obecnie obowiązujących przepisów ustawy o VAT należy uznać, iż rozliczanie przez pracodawcę kosztów prywatnych rozmów telefonicznych przeprowadzonych przez pracowników z aparatów służbowych stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na ogólnych zasadach, niezależnie od tego czy Gmina korzysta z przysługującego prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w obciążającej ją fakturach VAT .Obciążając pracowników kwotą brutto (cena netto i podatek VAT jak na fakturze usługodawcy) zgodnie z art. 106 ust. 4 cyt.ustawy Gmina nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT poszczególnym pracownikom, natomiast obrót osiągnięty z przedmiotowych wpłat winien być traktowany jako obrót bezrachunkowy i ewidencjonowany na bieżąco w dokumentacji podatkowo-księgowej na podstawie wystawionych dowodów wpłat (druk ścisłego zarachowania-kwitariusz) Reasumując powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje iż stanowisko Gminy zawarte w piśmie z dnia 06.01.2005 r. nie jest prawidłowe.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Urząd Skarbowy w Wieliczce