POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-260/IV/2005/DP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PV/443-260/IV/2005/DP, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ustalenia właściwości miejscowej organu podatkowego do składania korekt deklaracji VAT-7 w przypadku łączenia się spółek przez przejęcie oraz prawidłowości danych identyfikacyjnych podmiotu je składającego

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w dniu 31.12.2004 r. doszło do połączenia spółek prawa handlowego, i przejęcia ich przez Podatnika, w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych. W wyniku powyższych działań, działalność gospodarcza wszystkich podmiotów biorących udział w konsolidacji kontynuowana jest obecnie w ramach jednego podmiotu, w strukturze którego funkcjonuje osiem oddziałów, odpowiadających dawnym, niezależnym spółkom.

Wszelkie, dokonywane po dniu połączenia, korekty deklaracji VAT-7, złożonych przez spółki przejęte za poszczególne miesiące 2004 r. we właściwych dla nich przed dniem połączenia organach podatkowych, składane są organowi właściwemu dla Podatnika - spółki przejmującej.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, jaki organ podatkowy, w przedstawionym stanie faktycznym, należy uznać za właściwy miejscowo w przypadku składania korekt deklaracji VAT-7, a także jaka powinna być podawana nazwa i NIP w składanych korektach w/w deklaracji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem połączenia niezależnych wcześniej spółek, spółka przejmująca stała się następcą prawnym przejętych podmiotów. Spółki przejmowane utraciły swą podmiotowość, zaś ich prawa i obowiązki (w tym prawa i obowiązki wynikające z norm podatkowych) przeszły na spółkę przejmującą, o czym stanowią przepisy art. 93 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Od dnia połączenia, za wykonanie wynikających z prawa podatkowego obowiązków spółek przejętych, które utraciły swój byt prawny, odpowiada spółka przejmująca (Podatnik). Zatem na Podatniku spoczywa obowiązek korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez spółki przejęte i dotyczących okresów rozliczeniowych sprzed dnia połączenia.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z ustaniem bytu prawnego spółek przejętych, decyzje o nadaniu numerów NIP wygasły na mocy prawa, na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) - dalej zwanej ustawą o NIP. Tym samym, nie istnieje możliwość posługiwania się nimi w obrocie prawnym, w tym uwidacznianie ich na składanych organom podatkowym deklaracjach czy zeznaniach korygujących. Na składanych korektach wpisane powinny być zatem: NIP i nazwa spółki przejmującej (Podatnika).

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ stwierdza, co następuje:

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, z dniem 31.12.2004 r., doszło do połączenia spółek prawa handlowego w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, tj. połączenia się przez przejęcie. Tzw. inkorporacja wywiera zarówno skutki cywilnoprawne jak i publicznoprawne. Jak słusznie zauważył Podatnik, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych), na podstawie przepisów art. 93 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepisy te stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji podatkowej). Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - dalej zwana ustawą o VAT, nie przewiduje żadnych odstępstw od zasady wyrażonej w przepisach art. 93 Ordynacji podatkowej. Oznacza to, w ocenie tut. Organu, iż od dnia połączenia spółka przejmująca (Podatnik) odpowiada za wykonanie wynikających z ustawy o VAT praw i obowiązków spółek przejętych, w tym także do korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez spółki przejęte, dotyczących okresów rozliczeniowych sprzed dnia połączenia (tj. dnia 31.12.2004r.). Tym samym, organem właściwym dla składanych korekt w/w deklaracji będzie organ właściwy miejscowo dla Podatnika zgodnie z przepisami art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 ustawy o NIP, Numer Identyfikacji Podatkowej nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Zgodnie z ust. 2 art. 12 ustawy o NIP w przypadku ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a (który odnosi się do spółek cywilnych).

Powyższe oznacza, iż na korektach deklaracji VAT-7 dotyczących spółek przejętych, spółka przejmująca (Podatnik) powinna wpisać własny NIP i nazwę ze wskazaniem, iż działa jako następca prawny danej spółki przejętej.

Pomorski Urząd Skarbowy