
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Z 2005 roku Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.04.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), uzupełnionego w dniu 11.05.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 41 ust. 2, art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka jest jednostką organizacyjną Gminy - zakładem budżetowym , powołanym do wykonywania funkcji zarządcy drogi. W ramach tych obowiązków zleca również wykonywanie usług pielęgnacyjnych zieleni znajdującej się w pasie drogowym w granicach administracyjnych miasta Radomia. Zapłata za wykonanie w/w prac dokonywana jest ze środków dotacji przedmiotowej, którą Spółka otrzymuje z budżetu Gminy. Dotacja przedmiotowa, ze środków której dokonuje płatności wykonawcom za usługi utrzymania zieleni w pasie drogowym, nie jest opodatkowana podatkiem VAT i dlatego podatek ten wliczany jest w koszty działalności Spółki. Zlecanie usług pielęgnacji zieleni w pasie drogowym dokonywane jest w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, dlatego też w specyfikacji przetargowej Spółka wskazuje wysokość stawki podatku VAT. Dokonuje tego w celu ustalenia właściwej ceny za przedmiot wykonywanej usługi, ponieważ wyboru oferty dokonuje w oparciu o cenę brutto.
Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii: Spółka prosi o wskazanie właściwej stawki podatku VAT na realizowane przez firmy wykonawcze na zlecenie Spółki usługi utrzymania zieleni w pasie drogowym.
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Spółka wskazuje stawkę podatku VAT w wysokości 22% biorąc pod uwagę następujące uwarunkowania: -w Klasyfikacji Usług działalność ta mieściła się pod symbolem 56001 Usługi związane z utrzymaniem dróg kołowych publicznych". W ramach tego symbolu mieściła się działalność polegająca na pielęgnacji drzew i krzewów rosnących przy drogach publicznych ( również ścinanie odrostów tych drzew) oraz koszenie trawy na terenie dróg publicznych", dlatego też stosowano taką samą stawkę podatku VAT jak dla utrzymania dróg publicznych, -zmiana nomenklatury statystycznej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzona Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 31 marca 1995 roku w sprawie ogłoszenia załączników do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem nomenklatury wynikającej z Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zakresie usług (Dz.U. Nr 44, poz. 231), zgodnie z art. 2 tegoż Obwieszczenia nie powodowała zmian wysokości opodatkowania podatkiem VAT. Oznaczało to, iż w zakresie zastosowania stawki podatku od usług, w przypadku gdyby stosując nową klasyfikację KWiU wynikałoby, że należy zastosować inną stawkę podatku niż z zastosowania KU, należy stosować KU" -zasadę wynikająca z art. 54 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którą do celów poboru podatku od towarów u usług oraz podatku akcyzowego w okresie do 31 grudnia 2002 r. stosuje się klasyfikacje statystyczne obowiazujące przed dniem 1 lipca 1997 roku, -zasady gwarantujące niezmienność stawek podatku VAT w przypadku zmian w klasyfikacjach statystycznych wprowadzone art. 5 i 6 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 roku zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy, -zasadę wynikającą z art. 41 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie.-zasadę wprowadzoną § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zgodnie z którą do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawiePolskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) i wskazanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 roku powiązań symbolu PKWiU z KU w zakresie działalności utrzymania zieleni:- 01.41.12 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych"z 72301 Urządzanie i utrzymywanie zieleni miejskiej"( działalność nie obejmowała zieleni w pasie drogowym)- 45.23.12 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad, dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych z 56001 opisaną wyżej. Zdaniem Spółki właściwą stawką dla usług zakładania i pielęgnacji zieleni w pasach drogowych jest stawka taka sama jak do utrzymania dróg - 22%, ponieważ aktualnie obowiązująca ustawa o podatku VAT do celów klasyfikacji usług wskazuje Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z 1997 roku, która zawiera opisane powyżej powiązania z Klasyfikacją Usług.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Zgodnie z przepisem art. 5 ust. l pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. l w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(...).Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późniejszymi zmianami) dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stosuje się stawkę 7% z zastrzeżeniem ust.12 i art.114 ust.1.W objaśnieniach zawartych pod załącznikiem Nr 3 w pkt. 2 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%. Z kolei, w przepisach przejściowych i końcowych, w art. 146 ust. l pkt l w/w ustawy postanowiono, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 roku stosuje się stawkę 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W załączniku nr 6 do ustawy - w wykazie towarów i usług opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3 %, w poz. 64 wymieniono usługi o symbolu ex 01.4 - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt. Użycie przez ustawodawcę przy symbolu PKWiU wyróżnika "ex" oznacza, że opodatkowanie w/w stawką dotyczy tylko danego wyrobu (usługi z danego grupowania).
Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że Spółka zleca świadczenie usług w zakresie pielęgnacji zieleni znajdującej się w pasie drogowym i powołuje się m. in. na klasyfikację w grupowaniu PKWiU 01.41.12. Zważywszy, że świadczone przez Spółkę usługi w zakresie pielęgnacji zieleni znajdującej się w pasie drogowym mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 01.4 wymienionym w poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy i nie zostały wyłączone z opodatkowania stawką 3%, zatem przedmiotowa sprzedaż do 30 kwietnia 2008 roku opodatkowana winna być stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%.Od dnia 1 maja 2008 roku w/w usługi będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako wymienione w załączniku Nr 3 poz. 135.
Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jej doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej ( t.j. Dz. U. z 2004 roku Nr 253 poz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 gr od załącznika od odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
