
Temat interpretacji
Przepis art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ) stanowi, że dostawą towarów jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części (użyte w tym przepisie sformułowanie:" przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...." dotyczy również sytuacji, kiedy nabywca nie odliczył podatku naliczonego wykazanego w fakturze zakupu).W nowej ustawie brak jest odrębnej regulacji, że opodatkowaniu podlega również "świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji albo reklamy", zawartej w art.2 ust.3 pkt 1 dotychczas obowiązującej ustawy z 8 stycznia 1993r. Należy w związku z tym każdorazowo dokonywać oceny, czy przekazane(wydane) towary o charakterze reklamowym są "związane z prowadzonym przedsiębiorstwem".Sformułowanie użyte w art.7 ust.2 ustawy zmusza więc podatnika do podobnej analizy, jak w przypadku kosztów uzyskania przychodów (są nim te koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów -por. art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).W tym kontekście wszelkie materiały reklamowe wydawane potencjalnym klientom ( foldery,ulotki, informatory, katalogi, gazetki),a także np. jednorazowe opakowania czy torby foliowe z nadrukami logo firmy sprzedającej,które stanowią zachętę do korzystania z jej oferty nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Celem tych działań jest bowiem informacja o sprzedawanych towarach, ułatwienie sprzedaży, które w efekcie ma na celu zwiększenie obrotów.Są to więc cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia , o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy (nie ma elementu przysporzenia).Jeżeli natomiast w tej samej sieci handlowej przeprowadzona będzie akcja promocyjna,w części której wydawane będą drobne upominki, gadżety, wówczas można ocenić, że są to darowizny, podlegające opodatkowaniu(występuje element przysporzenia).
