Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. ... - Interpretacja - PP/005-1-227/04

www.shutterstock.com

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.12.2004, sygn. PP/005-1-227/04, Izba Skarbowa w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), dokonuje zmiany interpretacji udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w piśmie z dnia 11.10.2004 r., znak: USIV/I/443-112/04 w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji celowych i pieniężnych otrzymywanych na konkretne cele takie jak: remonty, zakupy i konserwację dzieł sztuki, organizację wystaw, promocję regionu, druk katalogów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 29.07.2004 r., uzupełnionym w dniu 18.08.2004 r. wynika, że Muzeum zawarło umowy ze starostwami na:

  1. przygotowanie wystawy malarstwa "Paleta Polska",
  2. zorganizowanie wystawy kostiumów, militariów, elementów scenografii filmu pt. "Stara Baśń",
  3. przeprowadzenie imprezy pt. "IV Jarmark Mazurski",
  4. wykonanie zadania polegającego na zorganizowaniu wykładów pt. "Dni Dziedzictwa Kulturowego".


W umowach na wykonanie tych zadań określono kwoty dofinansowania, które w myśl postanowień umów miały być przeznaczone na:

  • zakup oświetlenia artystycznego,
  • zakup ogłoszeń, reklamy w prasie, zaproszeń i informatorów,
  • promocję tradycji ludowych z terenu Powiatu (ogłoszenia w mediach, prasie lokalnej i pozamiejscowej),
  • honoraria autorskie.

W uzupełnieniu zapytania Muzeum wyjaśniło, iż wstęp na dofinansowane imprezy, o których mowa w ww. umowach był bezpłatny. Imprezy mają charakter ogólnodostępny.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Nie każda jednak dotacja i subwencja oraz inne dopłaty o podobnym charakterze będą podlegały temu opodatkowaniu, ale tylko te, które będą związane z przedmiotem opodatkowania VAT, czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Poza opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług pozostają zatem dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, a nie będące dofinansowaniem czy też refundacją usługi, nie związane ze świadczonymi usługami i nie mające bezpośredniego wpływu na cenę tych usług.

Z informacji przedstawionych w piśmie wynika, iż do zadań statutowych Muzeum należą m.in.: zakupy i konserwacja dzieł sztuki, organizacja wystaw, wernisaży, odczytów, sesji naukowych itp.

Przedstawione umowy zawarte ze Starostwami Powiatowymi dotyczą organizacji wystaw, odczytów, wykładów, mających na celu promocję regionów, a więc zadań, które mieszczą się w ramach działalności statutowej Muzeum. Przekazywane, zgodnie z tymi umowami dotacje przeznaczone są na pokrycie konkretnych wydatków związanych z organizacją tych imprez.

Zatem dotacje celowe od organizatora tj. Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, a także otrzymywane od firm i osób fizycznych na konkretne zadania lub zakupy np: na remonty zabytkowych obiektów, druk folderów i katalogów, zakupy i konserwację muzealiów, organizację wystaw, promocję regionu, jak również dotacje otrzymywane z przeznaczeniem na konkretne wydatki związane z organizacją imprez zleconych przez Starostwa Powiatowe, jako związane z działalnością statutową Muzeum, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Izba Skarbowa w Olsztynie