
Temat interpretacji
w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa, wystawionych na Wnioskodawcę i doręczonych przed dniem przystąpienia Wnioskodawcy do spółki komandytowej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012r. (data wpływu 20 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa, wystawionych na Wnioskodawcę i doręczonych przed dniem przystąpienia Wnioskodawcy do spółki komandytowej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 listopada 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa, wystawionych na Wnioskodawcę i doręczonych przed dniem przystąpienia Wnioskodawcy do spółki komandytowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "K" polegającą w szczególności na produkcji, handlu i dystrybucji wyrobów chemii budowlanej, motoryzacyjnej i gospodarczej.
Wnioskodawca prowadzi ww. działalność gospodarczą z wykorzystaniem przedsiębiorstwa obejmującego zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji, handlu i dystrybucji wyrobów chemii budowlanej, motoryzacyjnej i gospodarczej. W zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa Wnioskodawca zatrudnia pracowników, zawiera i wykonuje umowy z zakresu zakupu, sprzedaży, dostawy, produkcji i dystrybucji dóbr i usług.
W związku z rosnącą konkurencją na rynku, w celu utrzymania i wzrostu przychodów z działalności przedsiębiorstwa oraz zabezpieczenia ciągłości w zakresie wykonywanej działalności, Wnioskodawca planuje przystąpić z końcem roku 2012r. do spółki komandytowej zawiązanej w październiku 2012r. i wnieść do tej spółki tytułem wkładu na pokrycie przysługującego mu udziału prowadzone dotychczas przedsiębiorstwo w całości, w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny. Wnioskodawca w spółce komandytowej, do której przystąpi planuje posiadać status komandytariusza.
Planowane przez Wnioskodawcę czynności obejmujące przystąpienie do spółki komandytowej mają na celu również pozyskanie wkładów na prowadzenie i rozwój dotychczas wykonywanej przez Wnioskodawcę w oparciu o przedsiębiorstwo działalności polegającej w szczególności na produkcji, handlu i dystrybucji wyrobów chemii budowlanej, motoryzacyjnej i gospodarczej, a w szczególności na:
- poszukiwanie i rozpoznawanie nowych rynków zbytu dla wytworzonych towarów,
- zakup nowych technologii związanych z produkcją oraz dystrybucją wyprodukowanych towarów, jak również obsługą klientów i kontrahentów przedsiębiorstwa,
- reklamę działalności przedsiębiorstwa,
- ulepszenie oraz rozwój posiadanej infrastruktury,
- prowadzenie badań w celu osiągnięcia jak najwyższej jakości dotychczas wprowadzonych do obrotu towarów,
- zakup środków trwałych, nowych linii produkcyjnych.
Po przystąpieniu Wnioskodawcy do spółki komandytowej oraz wniesienia do tej spółki przez Wnioskodawcę wkładu w postaci całego prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa, spółka komandytowa (a w sensie prawnym jej wspólnicy, w tym Wnioskodawca) będzie osiągała wszelkie przychody z prowadzenia wniesionego do tej spółki jako wkładu przedsiębiorstwa.
Wnioskodawca po przystąpieniu do spółki komandytowej oraz wniesieniu do przedmiotowej spółki wkładu na pokrycie przysługującego w spółce udziału będzie osiągał przychód z tytułu członkowstwa w spółce (posiadania w spółce komandytowej statusu komandytariusza).
Wskazać należy, iż wraz z wniesieniem przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego na pokrycie przysługującego udziału w spółce komandytowej, zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy nastąpi przejście tworzącego przedsiębiorstwo Wnioskodawcy zakładu pracy z dotychczasowego pracodawcy (Wnioskodawcy) na spółkę komandytową. Takowe przejście jest konieczne dla zapewnienia nieprzerwanej działalności przedsiębiorstwa, w celu zabezpieczenia i zapewnienia możliwości osiągania przez wspólników spółki komandytowej, w tym przez Wnioskodawcę, przychodów z prowadzonego przez spółkę komandytową, a wniesionego do niej przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa. Ponadto z wniesieniem przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej przedsiębiorstwa na pokrycie przysługującego Wnioskodawcy udziału, w sposób zapewniający nieprzerwane funkcjonowanie tegoż przedsiębiorstwa, wiąże się konieczność przygotowania i zawarcia stosownych umów, porozumień umożliwiających wstąpienie przez spółkę komandytową we wszystkie stosunki cywilnoprawne, których stroną w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa jest Wnioskodawca. Powyższe jest niezbędne dla zabezpieczenia i zapewnienia możliwości osiągania przez wspólników spółki komandytowej, w tym przez Wnioskodawcę, zysków z prowadzonego przez spółkę komandytową, a wniesionego do spółki przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa.
Wnioskodawca z tytułu przedsięwzięcia czynności związanych z planowanym przystąpieniem do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa w sposób gwarantujący jego nieprzerwane funkcjonowanie, dotychczas poniósł i będzie ponosił aż do dnia przystąpienia do spółki komandytowej, wydatki (związane z uzyskiwanymi przychodami dotyczącymi całokształtu działalności podatnika) na:
1.sporządzenie opinii prawnych związanych z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę osobową - spółkę komandytową,
2.obsługę prawną przeprowadzenia procesu zmiany sposobu prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, poprzez przystąpienie Wnioskodawcy do spółki komandytowej za wniesieniem przez Wnioskodawcę na pokrycie przysługującego mu udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa, obejmującą w szczególności:
- sporządzenie projektu umowy spółki komandytowej, projektu przedwstępnej umowy zmiany umowy spółki komandytowej, projektu zmiany umowy spółki komandytowej;
- przygotowanie wystąpień Wnioskodawcy do dotychczasowych klientów, kontrahentów w celu poinformowania ich o planowanych przez Wnioskodawcę czynnościach,
- prowadzenie korespondencji z kontrahentami i klientami w celu doprowadzenia do przeniesienia praw i obowiązków z wiążących dotychczas Wnioskodawcę w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa umów, na spółkę komandytową,
- przygotowanie wszelkich niezbędnych dokumentów związanych z przejściem na spółkę komandytową zakładu pracy (w trybie art. 231 Kodeksu pracy) z chwilą przystąpienia przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa,
- przeniesienie dotychczas uzyskanych przez Wnioskodawcę dotacji na prowadzenie i rozwój przedsiębiorstwa, na spółkę komandytową wraz z wniesieniem przedsiębiorstwa do spółki na pokrycie przysługującego udziału,
- reprezentowanie przed właściwymi podmiotami w celu utrzymania przez Wnioskodawcę dotychczasowej pozycji, kwalifikacji do poszczególnych etapów, w ubieganiu się o możliwość skorzystania z programów pomocowych na rozwój przedsiębiorstwa i prowadzonej w oparciu o to przedsiębiorstwo działalności, jak również prowadzenie stosownej korespondencji, przygotowanie projektów pism i porozumień,
- reprezentowanie przed właściwymi organami podatkowymi w postępowaniach dotyczących wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy.
Wnioskodawca ponadto z tytułu przedsięwzięcia czynności związanych z planowanym przystąpieniem do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa w sposób gwarantujący jego nieprzerwane funkcjonowanie, poniesie również do dnia przystąpienia do spółki komandytowej, wydatki (związane z uzyskiwanymi przychodami dotyczącymi całokształtu działalności podatnika) obejmujące koszty usług biegłego rewidenta związane z badaniem dokumentacji księgowo-finansowej Wnioskodawcy oraz wyceny przedsiębiorstwa na potrzeby jego wniesienia do spółki komandytowej tytułem wkładu na pokrycie przysługującego Wnioskodawcy udziału oraz koszty kampanii medialnej i informacyjnej związanej z wniesieniem całości przedsiębiorstwa do spółki komandytowej na pokrycie przysługującego Wnioskodawcy udziału w tej spółce.
Poniesienie ww. wydatków warunkuje możliwość zmiany formy prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym warunkuje możliwość: uzyskania przychodu z prowadzenia przedsiębiorstwa Wnioskodawcy poprzez utrzymanie dotychczasowych klientów i kontrahentów oraz pozyskanie nowych, rozszerzenia pod względem geograficznym i asortymentowym prowadzonej w oparciu o przedsiębiorstwo działalności między innymi z zakresu produkcji i dystrybucji oraz sprzedaży towarów i usług, podjęcia działań zmierzających do pozyskania nowych rynków zbytu, ulepszenia technologii produkcji, pozyskania środków na stosowanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie technologii produkcji i ochrony środowiska.
Podjęcie ww. czynności jest zatem konieczne dla zabezpieczenia i zapewnienia możliwości osiągnięcia w przyszłości przez wspólników spółki komandytowej, w tym przez Wnioskodawcę, przychodów z prowadzenia przedsiębiorstwa wniesionego do spółki komandytowej na pokrycie przysługującego Wnioskodawcy udziału.
Tytułem uzupełnienia zasadnym jest wskazanie, iż Wnioskodawca w spółce komandytowej ma zamiar posiadać status komandytariusza, a wkład na pokrycie przysługującego Wnioskodawcy udziału w spółce komandytowej, w postaci całości dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa, Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki do końca 2012r. Nadto nabycie usług związanych z obsługą procesu przekształcenia w całości związane będzie ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT.
Przedmiot działalności spółki komandytowej odpowiada przedmiotowi działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zawiązana spółka komandytowa również zostanie zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT już otrzymanych i których otrzymanie Wnioskodawca przewiduje, dokumentujących koszty poniesione w związku z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa, wystawionych na Wnioskodawcę i doręczonych przed dniem przystąpienia Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesienia tytułem wkładu całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa na pokrycie przysługującego mu udziału, jeżeli prawo do odliczenia przypadnie przed przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki...
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług VAT wynikającego z faktur VAT już otrzymanych i których otrzymanie Wnioskodawca przewiduje, dokumentujących poniesienie wydatków związanych z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa w sposób zapewniający nieprzerwane funkcjonowanie tegoż przedsiębiorstwa, wystawionych na Wnioskodawcę i doręczonych przed dniem przystąpienia Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesienia tytułem wkładu całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa na pokrycie przysługującego mu udziału.
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 i ust. 2 VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 ii 9 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, m.in. z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT określono natomiast ogólną normę, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) nie precyzują jednak, jaki musi istnieć związek pomiędzy "towarami" lub "usługami" a wykonywaniem przez podatnika czynności opodatkowanych np. "sprzedażą", żeby podatnik ten mógł skorzystać z prawa do odliczenia.
Związek ten może być zatem bezpośredni (np. wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni (np. koszty administracyjne). Prawidłowość tej tezy została potwierdzona przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 lutego 2000r. (III SA 7776/98). Należy wskazać, iż wydatki związane z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa w sposób zapewniający nieprzerwane funkcjonowanie tegoż przedsiębiorstwa, są podejmowane celem umożliwienia podatnikowi podatku VAT prowadzenia dalszej działalności w nowej formie prawnej, a w konsekwencji mają na celu umożliwienie prowadzenia działalności opodatkowanej w oparciu o przedsiębiorstwo Wnioskodawcy. Skoro zatem przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, to wydatki poniesione w związku z procesem przekształcenia gospodarczego (zawiązanie spółki komandytowej i wniesienie wkładu w postaci całości przedsiębiorstwa)- zapewniającym możliwość dalszego wykonywania tych czynności - należy uznać za czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej. Podatek naliczony związany z przedmiotowymi wydatkami powinien zatem podlegać odliczeniu od podatku należnego, bowiem nabycie usług związanych z obsługą takiego procesu jest związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Mając na uwadze powyższe, ocena prawa do odliczenia podatku należnego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału całego dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa w sposób zapewniający nieprzerwane funkcjonowanie tegoż przedsiębiorstwa, powinna zostać dokonana w odniesieniu do sytuacji, gdy prawo do odliczenia podatku należnego powstało przed dniem wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu w postaci całości przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.
W takim przypadku gdy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało przed dniem wniesienia przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej wkładu w postaci całości przedsiębiorstwa (w szczególności gdy Wnioskodawca otrzymał fakturę dotyczącą nabytego towaru lub usługi przed dniem wniesienia przedsiębiorstwa), odliczenie podatku naliczonego wynikającego z tych faktur powinno być dokonane w terminie powstania prawa do odliczenia, a więc w okresie gdy Wnioskodawca prowadził jednoosobową działalność gospodarczą zanim przedsiębiorstwo zostało wniesione jako wkład do spółki komandytowej.
Prawo do odliczenia podatku powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Jest to zasada ogólna, dotycząca terminów odliczenia. Dotyczy ona podatku naliczonego od czynności dokonanych w obrocie krajowym (faktura) oraz importu (dokument celny). Dla momentu powstania prawa do odliczenia podatku nie ma znaczenia data wystawienia faktury, a decyduje jedynie data jej otrzymania.
W konsekwencji, gdy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało przed dniem wniesienia przez Wnioskodawcę całości przedsiębiorstwa na pokrycie wkładu w spółce komandytowej, odliczenie podatku naliczonego wynikającego z tych faktur powinno być dokonane w terminie powstania prawa do odliczenia, a więc w okresie, gdy Wnioskodawca prowadził działalność z wykorzystaniem przedsiębiorstwa przed jego wniesieniem tytułem wkładu do spółki komandytowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na powiązanie przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego postanowiono ująć je w jednej interpretacji.
Kwestie odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.
Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest wykreowanie sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu, a ostatecznie dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną, np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.
Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.
Dokonując jednakże powyższej analizy nie można pominąć istotnego faktu jakim jest to, że nabyty towar czy usługa ma służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, który tego zakupu dokonał, nie może być bowiem opodatkowanie i odliczenie oderwane od osoby podatnika. Musi istnieć tożsamość podmiotu, który zakupu dokonał i który wykonał czynność opodatkowaną.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wskazano powyżej przepis art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT daje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane przez tego podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami/podatnikami tj. Wnioskodawcą prowadzącym opodatkowaną działalność gospodarczą jako osoba fizyczna oraz Spółką komandytową, do której Wnioskodawca ma zamiar wnieść w formie aportu całe swoje przedsiębiorstwo na pokrycie przysługującego Wnioskodawcy udziału.
W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Tak więc wniesienie aportem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), (co ma miejsce w przedmiotowej sprawie) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Należy zatem zauważyć, że wskazane we wniosku wydatki poniesione przez Wnioskodawcę i udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę nie będą związane z żadną działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy lecz będą w istocie związane z czynnością wniesienia przez Wnioskodawcę aportu przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej na pokrycie przysługującego udziału, tj. czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji skoro poniesione przez Wnioskodawcę wskazane we wniosku wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia (bowiem będą służyły czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia naliczonego podatku wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesieniem na pokrycie przysługującego udziału dotychczas prowadzonego przedsiębiorstwa, wystawionych na Wnioskodawcę i doręczonych przed dniem przystąpienia Wnioskodawcy do spółki komandytowej i wniesienia tytułem wkładu przedsiębiorstwa na pokrycie przysługującego mu udziału.
W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż brak jest (nawet pośredniego) związku dokonywanych przez Wnioskodawcę zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.
W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
