POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-214/1/05/AŁ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.12.2005, sygn. 1435/PP1/443-214/1/05/AŁ, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 06.09.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 07.09.2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.09.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 23.09.2005r.), oraz pismem z dnia 22.11.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 22.11.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony - dotyczące stanowiska pierwszego - przedstawionego w piśmie z dnia 06.09.2005r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą jako spółdzielnia budowlano-mieszkaniowa. Podatnik zamierza wymienić okna w lokalu użytkowym, znajdującym się w budynku mieszkalnym. Pomieszczenie to będzie wynajęte, a czynsz z najmu zostanie przeznaczony na potrzeby spółdzielców. Łączna powierzchnia lokali użytkowych w przedmiotowym budynku wynosi 939,92 m#178;, a łączna powierzchnia lokali mieszkalnych 6.625,14 m#178;. Przedmiotowy budynek i znajdujące się w nim lokale użytkowane są własnością Spółdzielni i nie stanowią wyodrębnionej własności. Wszystkie lokale mieszkalne w budynku są użytkowane na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i żadne z nich nie został przekształcone do pełnego prawa własności.

Podatnik zwraca się z pytaniem, czy usługa wymiany okien w lokalu użytkowym, znajdującym się w budynku mieszkalnym obciążona jest stawką podatku VAT 7 % czy 22 %?

Zdaniem Podatnika, usługa wymiany okien w lokalu użytkowym, znajdującym się w budynku mieszkalnym, powinna podlegać podatkowi VAT w wysokości 7 %.

Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy stwierdza: Zgodnie z art 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a w/w ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W świetle powyższych uregulowań, usługa remontu budynku mieszkalnego podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %. Jednakże w przypadku gdy remont ma dotyczyć lokalu użytkowego, który jest wyodrębniony, znajdującego się w budynku mieszkalnym, nie ma podstaw do zastosowania stawki preferencyjnej. Aby usługa remontu budynku użytkowego opodatkowana była preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7 % usługa ta musi być świadczona w budynku mieszkalnym, w którym lokal remontowany nie jest lokalem wyodrębnionym. Za lokal wyodrębniony należy jednak uznać lokal co do którego ustanowione jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Przedmiotowa usługa podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście