
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pt. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (...) ( dalej: Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
1 stycznia 2017 r. podjęła scentralizowane rozliczanie podatku VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi Miasta (...) i zakładem budżetowym. 31 maja 2023 r. nastąpiła likwidacja samorządowego zakładu budżetowego. Zlikwidowany samorządowy zakład budżetowy został przejęty przez istniejącą jednostkę budżetową pod nazwą Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (...), która przejęła zadania realizowane przez zlikwidowany zakład.
Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2025, 1153 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. 2024 poz. 1530 ze zm.). Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne i na mocy art. 7 ust. 1 pkt. 10 ustawy o samorządzie gminnym. Zadania publiczne wykonywane przez gminę można podzielić na zadania własne oraz zadania zlecone.
Zadaniem własnym gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej (art. 7 pkt. 8 USG). Zadania zlecone to te, które państwo lub inne jednostki samorządu terytorialnego przekazały gminie w drodze ustawy lub na podstawie porozumienia. A także inne zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.
Miasto (...) przystąpiło do (…) dofinansowanego z (…) dla wybranych Państw Członkowskich Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie Unii Europejskiej dla miast ubiegających się o wsparcie w ramach (…). Główne działania w projekcie:
1)Wzmocnienie systemu gospodarki odpadami komunalnymi;
2)Zielona i ekologiczna przestrzeń;
3)Budowa Przedszkola Miejskiego nr (…);
4)Centrum Inicjatyw Młodzieżowych;
5)Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości (…) z pomieszczeniem ukrycia doraźnego - etap II;
6)Budowa nowoczesnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
7)Budowa internatu Zespołu Szkół Zawodowych nr (…);
8)Kompleksowa wymiana oświetlenia miejskiego zewnętrznego w mieście (...).
Ubiegając się o dofinansowanie na powyższe zadania Miasto wykazało podatek VAT naliczony od wydatków na przedmiotową Inwestycję jako wydatek kwalifikowalny w ramach tych zadań. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków pochodzących z ww. Programu.
Dofinansowanie będzie stanowiło 100% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowalnych.
Ad 3) Działanie nr 3 obejmuje budowę Przedszkola Miejskiego (…), które jest celem szczegółowym: „Wzmocnienie systemów społecznych” oraz obszarem tematycznym: „Zdrowie i pomoc społeczna” powyższego (…). Projekt budowy powyższego przedszkola wspiera włączenie społeczne dzięki nowoczesnej, dostępnej infrastrukturze edukacyjnej. Dzięki nowoczesnemu przedszkolu będzie:
- zapewniony równy dostęp do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej wyrównując szanse dzieci szczególnie z rodzin uboższych,
- zwiększona dostępność do wysokiej jakości wychowania przedszkolnego dla 200 dzieci w wieku od 3 do 6 lat;
- zapewnione bezpieczne i dostosowane do potrzeb wszystkich dzieci środowisko edukacyjne;
- wzmocnione funkcje integracyjne i rekreacyjne osiedla Śródmieście poprzez stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla społeczności lokalnej.
Przedszkole zapewni lepszą dostępność dla dzieci z niepełnosprawnościami umożliwiając im pełne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności oraz wpłynie na integracje międzypokoleniową, aktywizację mieszkańców i wzmocnienie spójności społecznej.
Nowe przedszkole rozwiąże problemy Miasta związane z niewystarczającą liczbą miejsc w placówkach publicznych. Realizacja powyższego działania obejmie 3 etapy:
1.faza przygotowawcza obejmująca wyburzenie istniejącego, przestarzałego o złym stanie technicznym budynku, prace projektowe oraz procedury przetargowe związane z wyborem wykonawców;
2.realizacja właściwa czyli budowa nowoczesnego obiektu przedszkolnego składającego się z 4 brył dydaktycznych oraz centralnej części administracyjno-kuchennej;
3.wyposażenie nowego budynku i otoczenia - placówka wyposażona będzie w nowoczesne pomoce dydaktyczne, urządzenia sensoryczne, otoczenie będzie zagospodarowane przez nasadzenia krzewów, instalację paneli fotowoltaicznych oraz stworzenie ogólnodostępnej przestrzeni rekreacyjnej i placów zabaw.
Głównymi beneficjentami projektu są dzieci w wieku od 3 do 6 lat, ich rodziny, społeczność lokalna oraz personel placówki.
Miasto (...) jest organem prowadzącym dla placówek oświatowych i w ramach realizacji swoich zadań własnych zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe ma obowiązek zakładania i prowadzenia przedszkoli publicznych jako zadania o użyteczności publicznej.
Miasto (...) realizując zadania związane z edukacją przedszkolną nie działa na zasadach komercyjnych i nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z usługami edukacji przedszkolnej w rozumieniu prawa unijnego. Oferowanie usług publicznej edukacji przedszkolnej odbywa się na zasadzie non - profit i jest skierowane do mieszkańców miasta. Usługi te są dostępne na równych zasadach dla wszystkich kwalifikujących się dzieci, a ewentualne opłaty ponoszone przez rodziców za korzystanie z przedszkola (np. wyżywienie) są regulowane uchwałami rady miasta i pokrywają jedynie koszty związane z funkcjonowaniem placówki.
W budynku, powstałym w wyniku realizacji przedmiotowego działania, realizowane będzie wychowanie przedszkolne w ramach publicznych oddziałów przedszkolnych jako Przedszkole Miejskie (…). Nie zostanie utworzona odrębna jednostka budżetowa.
Przedszkole publiczne nie działa na zasadach rynkowych i nie prowadzi działalności gospodarczej. W związku z powyższym Miasto (...) nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu prawa unijnego w kontekście realizacji działania związanego z publiczną edukacją przedszkolną, ponieważ przedszkola publiczne nie oferują na rynku konkurencyjnym swoich usług.
Głównym celem realizacji działania „(…)” jest zapewnienie powszechnego dostępu do wysokiej jakości usług przedszkolnych, poprawa warunków nauczania i możliwości rozwoju dzieci w tym dzieci z niepełnosprawnościami. Wybudowaną infrastrukturę przedszkolną w ramach ww. działania, Miasto (...) wykorzystywać będzie w celu realizacji zadań własnych z zakresu edukacji publicznej. Rodzice uczęszczających tam dzieci nie będą uiszczać opłat za uczęszczanie do przedszkola w ramach bezpłatnej opieki w wymiarze obowiązkowych 5 godzin dziennie. Rodzice będą ponosić jedynie odpłatność za pobyt dzieci w przedszkolu za każdą rozpoczętą godzinę przekraczającą czas bezpłatnych godzin nauczania, wychowania i opieki w kwocie: 1,10 zł - wysokość ta na chwilę obecną wynika z podjętej uchwały nr (…) Rady Miasta (...) z 20 czerwca 2024 r. oraz opłaty za wyżywienie dzieci w przedszkolu. Są to opłaty publicznoprawne, niepodlegające podatkowi VAT.
W wybudowanym budynku nie będą wynajmowane żadne pomieszczenia. Oddziały przedszkolne nie będą uzyskiwać żadnych innych dochodów niż wyżej wymienione.
Faktury związane z realizacją działania będą wystawiane na nabywcę, tj. Miasto (...). Nieruchomość, powstała w wyniku realizacji przedmiotowego zadania, zostanie przekazana w trwały zarząd Przedszkolu Miejskiemu nr (…) na podstawie decyzji trwałego zarządu.
Zgodnie z art. 11 z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), Miasto przekazuje swoim jednostkom budżetowym środki na realizację wydatków, a wszelkie uzyskane dochody są przekazywane na konto Miasta.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą o VAT”: W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT: Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast art. 88 ust. 4 ustawy o VAT mówi: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wyklucza się zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT: Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 8 ust. 15 ustawy - Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z ze zm.) zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2, szkół podstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, szkół w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.
W świetle powołanych przepisów jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT mogą występować jako podatnicy podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych lub jako podmioty niebędące podatnikami tego podatku, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami. Decydujący staje się charakter wykonywanych zadań: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem jednostek samorządu terytorialnego za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Pytanie
Czy Miastu (...) przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach realizacji działania „(…)” w ramach (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 75 ze zm.)
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT: nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast art. 88 ust. 4 ustawy o VAT mówi: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wyklucza się zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT: nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 8 ust. 15 ustawy - Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z późn. zm.) zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2, szkół podstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, szkół w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.
W świetle powołanych przepisów jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku VAT mogą występować jako podatnicy podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych lub jako podmioty niebędące podatnikami tego podatku, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami. Decydujący staje się charakter wykonywanych zadań: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem jednostek samorządu terytorialnego za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Zdaniem Miasta (...) realizacja przedmiotowego działania należy do zadań własnych, nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego przez stosowne przepisy i w związku z jej realizacją Miasto nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT.
Miasto (...) stoi na stanowisku, iż warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Tym samym, Miasto nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania, ani prawa do jego zwrotu - zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Z wniosku wynika, że przystąpili Państwo do (…) dofinansowanego z (…) dla wybranych Państw Członkowskich Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie Unii Europejskiej dla miast ubiegających się o wsparcie w ramach (…). Realizują Państwo zadanie obejmujące budowę Przedszkola Miejskiego (…). Są Państwo organem prowadzącym dla placówek oświatowych i w ramach realizacji swoich zadań własnych zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe mają Państwo obowiązek zakładania i prowadzenia przedszkoli publicznych jako zadania o użyteczności publicznej. Realizując zadania związane z edukacją przedszkolną nie działają Państwo na zasadach komercyjnych i nie prowadzą działalności gospodarczej związanej z usługami edukacji przedszkolnej w rozumieniu prawa unijnego. Oferowanie usług publicznej edukacji przedszkolnej odbywa się na zasadzie non - profit i jest skierowane do mieszkańców miasta. Usługi te są dostępne na równych zasadach dla wszystkich kwalifikujących się dzieci, a ewentualne opłaty ponoszone przez rodziców za korzystanie z przedszkola (np. wyżywienie oraz pobyt dzieci w przedszkolu za każdą rozpoczętą godzinę przekraczającą czas bezpłatnych godzin nauczania) są regulowane uchwałami rady miasta i pokrywają jedynie koszty związane z funkcjonowaniem placówki. Są to opłaty publicznoprawne, niepodlegające podatkowi VAT. W budynku, powstałym w wyniku realizacji przedmiotowego działania, realizowane będzie wychowanie przedszkolne w ramach publicznych oddziałów przedszkolnych jako Przedszkole Miejskie (…). Przedszkole publiczne nie działa na zasadach rynkowych i nie prowadzi działalności gospodarczej. W wybudowanym budynku nie będą wynajmowane żadne pomieszczenia. Oddziały przedszkolne nie będą uzyskiwać żadnych innych dochodów niż wyżej wymienione. Faktury związane z realizacją działania będą wystawiane na nabywcę, tj. Miasto (...).
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach realizacji działania „(…)”.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Innymi słowy podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W opisie sprawy wskazali Państwo jednoznacznie, że inwestycja służy do realizowania Państwa zadań publicznoprawnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. W wybudowanym budynku nie będą także wynajmowane żadne pomieszczenia.
W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania polegającego na budowie budynku Przedszkola Miejskiego (…). Nie będzie Państwu przysługiwało również prawo do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy w związku z ww. inwestycją.
W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
