POSTANOWIENIE - Interpretacja - zp/443-42/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.09.2005, sygn. zp/443-42/2005, Urząd Skarbowy we Wrześni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1,3,4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku-Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz.U. Nr 8 ,poz. 60 z dnia 14.01.2005 r.) po zapoznaniu się z treścią wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, złożonego w tutejszym urzędzie skarbowym w dniu 13.07.2005 r. (uzupełnionego w dniu 29.08.2005r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza ,że stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika: Centrum jest jednostką budżetową Powiatu, która wykonuje jedynie zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa (zadania własne i zadania rządowe),dla realizacji których została ona powołana .Na pokrycie kosztów związanych z realizacją tych zadań w/w jednostka organizacyjna otrzymuje środki(dotacje) ze Starostwa Powiatowego. Centrum nie prowadzi działalności zarobkowej i nie osiąga dochodów ,gdyż wszystkie przychody odprowadza do budżetu Powiatu.Jako członek Partnerstwa w ramach PIW EQUAL realizuje przedsięwzięcia zmierzające do stworzenia miejsc pracy oraz zwalczania dyskryminacji.Zgodnie z ogólną regułą ,koszt realizacji tych działań refundowany jest ze środków inicjatywy ,a z rezultatów osiągniętych w wyniku realizacji projektów bezpłatnie korzystają podmioty ,obejmując nowo utworzone miejsca pracy lub w innej formie wchodząc lub powracając na rynek pracy.Na realizację programu EQUAL otrzymuje dotację ze Starostwa Powiatowego.W wyniku realizacji PIW EQUAL Centrum nie uzyskuje opodatkowanego przychodu ,źródłem którego jest sprzedaż towarów i usług .

Zapytanie podatnika : Czy wykonywanie przez Centrum celów Programu EQUAL jest usługą w rozumieniu przepisów dotyczących podatku od towarów i usług ?

Stanowisko podatnika: Wnioskodawca uważa,iż wykonywanie celów Programu EQUAL nie jest usługą .

Stanowisko organu podatkowego: Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej,osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej ,które nie stanowi dostawy towarów,w tym również :- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych ,bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie ,niebędące dostawą, na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy ,członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych ,członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług ,jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami ,w całości lub części.

W przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej postanowiono,że są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji ,z wyjątkiem usług elektronicznych. W powyższej definicji świadczenia usług podlegających opodatkowaniu ,przyjęto generalnie ,że są nimi wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów oraz te nieodpłatne świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa ,z którymi wiązało się prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanych z tymi usługami.

Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL jest częścią strategii Unii Europejskiej majacej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy. Jest to instrument służący wypracowaniu nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy (min. poprzez aktywizację grup najbardziej zagrożonych).W tym celu wykorzystuje się tzw. Ideę Partnerstwa na Rzecz Rozwoju.W świetle powyższego należy uznać,że realizacja celów Programu EQUAL (nawet w postaci wypracowania konkretnego sposobu zwalczania dyskryminacji na rynku pracy) nie jest usługą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 roku,gdyż nie jest świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej,osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.W ramach realizacji programu EQUAL nie dochodzi bowiem do zobowiazania się beneficjentów do wykonania konkretnego świadczenia ,gdyż Partnerstwo ustanawiane jest dla realizacji generalnych celów ,idei programu EQUAL a nie świadczenia skonkretyzowanych usług. Ponadto w przypadku realizacji celów Programu EQUAL trudno jest wskazać usługobiorcę ,a już z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej między Partnerstwem na rzecz Rozwoju (wykonawcą Programu) a podmiotami, które w przyszłości będą uzyskiwać korzyści wynikające z realizacji Programu.Należy także podkreślić, że "usługodawca" nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych "usługo-biorców"(otrzymuje wyłącznie zwrot kosztów z Europejskiego Funduszu Społecznego).

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia . Zgodnie z art.14b § 1,2 w/w Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta ,wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.Wydana interpretacja ma zastosowanie do czasu zmiany przepisów.

Urząd Skarbowy we Wrześni