POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-533/05/KB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.09.2005, sygn. 1472/RPP1/443-533/05/KB, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 09.08.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.08.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.08.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 26.08.2005r.w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie konwojowania wartości pieniężnych. W związku z prowadzoną działalnością posiada odpowiednią flotę samochodową, specjalnie przystosowaną do tego celu. W homologacji oraz w dowodach rejestracyjnych większości samochodów, jako kategoria pojazdu podany jest opis: "samochód ciężarowy przystosowany do przewozu wartości materialnych" lub "bankowóz". Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku VAT w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. z dniem 22 sierpnia 2005r. przysługiwało będzie jej prawo odliczenia podatku naliczonego od nabycia tego typu pojazdów oraz podatku od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu tego typu pojazdów w pełnej wysokości na zasadach ogólnych. Podatnik pyta jednocześnie, jakie dokumenty uprawniają do takiego odliczenia.

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 21 kwietnia 2005r. zmienia przepisy dotyczące rozliczania podatku naliczonego przy nabyciu samochodów osobowych oraz niektórych innych pojazdów samochodowych. Zmiany te weszły w życie 22 sierpnia 2005r. (ustawa z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz.U. z 2005r., Nr 90, poz. 756/). Zgodnie z art. 86 ust. 3, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000zł.

Zasady związane z ograniczeniem kwoty podatku naliczonego nie dotyczą jednak określonych typów pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego zgodnie z art.86 ust. 4 pkt 5 w związku z art. 86 ust.1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) od 22 sierpnia 2005r. w przypadku nabycia pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów ustawy o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości na zasadach ogólnych. W załączniku nr 9 dodanym do ustawy o podatku od towarów i usług ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. ustawodawca wymienia pod poz. 2. "bankowóz", jako pojazd specjalny, o którym mowa w art. 86 ust.4 pkt 5 ustawy. Według z art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 108, poz.908) pojazd specjalny to pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby lub rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. W Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998r. w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz.U. Nr 129, poz. 858) określa się, iż w zakresie zabezpieczenia technicznego wartości pieniężnych, przedsiębiorcy i inne jednostki organizacyjne, stosują do przewożenia wartości pieniężnych pojazdy przystosowane do przewozu wartości pieniężnych, zwane pojazdami przystosowanymi oraz pojazdy specjalne (bankowozy). Zgodnie z przepisami w/cyt. rozporządzenia oba typy pojazdów muszą spełniać określone przepisami wymagania techniczne.

Mając na uwadze definicje pojazdu specjalnego zawartą w ustawie Prawo o ruchu drogowym, za taki pojazd należy uznać zarówno pojazd przystosowany jak i pojazd specjalny - bankowóz. W związku powyższym przy nabyciu obu typu pojazdów będzie przysługiwało Podatnikowi prawo do pełnego odliczenia podatku VAT na zasadach ogólnych.

Jednocześnie, dokonując analizy przepisów art. 86. ust. 3 i 4 oraz art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy o VAT, należy zauważyć, że zakaz odliczania podatku od paliwa nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów wymienionych w art. 86 ust.4 ustawy o VAT. Zatem właścicielowi, a także posiadaczowi pojazdu na podst. umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, będzie przysługiwało odliczenie podatku od nabytego paliwa na zasadach ogólnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług, w przypadku pojazdów specjalnych, nie wymaga dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez te stację. Jednak, w myśl art. 75 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, jeśli używanie pojazdu uzależnione jest od szczególnych warunków określonych przepisami, starosta wpisuje do dowodu rejestracyjnego lub pozwolenia czasowego odpowiednie zastrzeżenie. W przypadku pojazdów służących do przewożenia wartości pieniężnych, takie warunki określone są w w/cyt. Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998r. w załączniku nr 3 i 4.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł oraz po 0,50zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz.U. Nr 86, poz. 960 ze zm./).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie