Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.178.2025.3.SKJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dostawa przez Gminę lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem (data wpływu 14 kwietnia 2025 r.).

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składa deklarację VAT we własnym imieniu.

Gmina zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości lokalowej - lokalu mieszkalnego nr (...) usytuowanego w budynku wielolokalowym, położonym w miejscowości (…) wraz ze związanym z tym lokalem udziałem w nieruchomości wspólnej obejmującej działkę nr 1 zabudowaną budynkiem oraz części wspólne tego budynku. W przedmiotowym budynku znajdują się cztery lokale mieszkalne i jeden lokal użytkowy. Na lokal użytkowy podpisana jest umowa najmu lokalu użytkowego na podstawie której najemca prowadzi działalność gospodarczą.

Sprzedaż nieruchomości lokalowej ma nastąpić na rzecz najemcy, któremu przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu. Łączna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego wynosi 59,55 m2 i składają się na nią powierzchnie następujących pomieszczeń: trzech pokoi, kuchni, łazienki, wc, przedpokój. Do lokalu mieszkalnego przynależy piwnica.

Gmina jest w posiadaniu zabudowanej nieruchomości od 2000 roku.

Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości.

1 listopada 2000 roku pomiędzy Gminą (…) a najemcą przedmiotowego lokalu mieszkalnego została zawarta umowa najmu lokalu mieszkalnego, na podstawie której Gmina oddała w najem na cele mieszkalne lokal mieszkalny wraz z pomieszczeniem przynależnym - piwnicą. Umowę najmu lokalu mieszkalnego zawarto na czas nieokreślony.

Gmina w 2022 roku ze środków własnych poniosła wydatki na wykonanie termomodernizacji budynku w zakresie: docieplenia ścian i stropodachu po uprzedniej rozbiórce ocieplenia istniejącego, wykonania nowego pokrycia z papy termozgrzewalnej oraz wykonania nowych obróbek blacharskich, rozbiórki schodów zewnętrznych betonowych oraz opaski betonowej wokół budynku, wykonania okładzin schodów betonowych zewnętrznych wejściowych do pomieszczeń przychodni oraz części mieszkalnej, wykonania okładzin pochylni dla osób niepełnosprawnych z montażem nowych balustard ze stali nierdzewnej, wykonania opaski z kostki betonowej wokół budynku, wykonania nowego ogrodzenia działki, wykonania nowych nawierzchni placów manewrowych, dojść i dojazdów, naprawy uszkodzeń w zadaszeniu wejścia głównego, naprawy uszkodzeń w zjazdach do garaży, naprawy uszkodzeń w elewacji budynku gospodarczego.

Mając na uwadze poniesione wydatki związane z modernizacją budynku Gmina do chwili obecnej nie składała wniosku o odliczenie poniesionych wydatków od podatku od towarów i usług.

Najemca lokalu wystąpił z wnioskiem o wykup lokalu mieszkalnego nr (...) położonego w tym budynku. W związku z tym Gmina zleciła rzeczoznawcy majątkowemu wycenę przedmiotowego lokalu mieszkalnego wraz z ułamkową częścią gruntu obejmującego działkę ewidencyjną nr 1.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Uzupełnienie braków formalnych wniosku z dnia 5 marca 2025 roku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży nieruchomości lokalowej (lokalu mieszkalnego wraz w ułamkową częścią gruntu) poprzez wyjaśnienia jak niżej:

1) wyjaśnili Państwo, czy przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy w związku ze sprzedażą lokalu mieszkalnego wraz z ułamkową częścią gruntu wystąpią Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, czy też kwestia zwolnienia od podatku od towarów i usług dla transakcji sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ułamkową częścią gruntu.

odpowiedź:

Gmina zainteresowana jest wyjaśnieniem zagadnienia w sprawie zwolnienia od podatku towarów i usług dla transakcji sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ułamkową częścią gruntu.

2) wskazali czy przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny czy zdarzenie przyszłe. odpowiedź:

przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

3) czy w odniesieniu do lokalu, będącego przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży ponieśli Państwo/poniosą Państwo, do dnia zbycia wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30 % ich wartości początkowej? W przypadku, gdy najemca lokalu poniósł wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej, to czy przed transakcją sprzedaży zostaną rozliczone i najemca wystawi na Państwa rzecz fakturę?

odpowiedź:

W odniesieniu do lokalu, które będzie przedmiotem transakcji sprzedaży Gmina poniosła z własnych środków wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły powyżej 30 % wartości początkowej tego obiektu. Najemca lokalu mieszkalnego nie poniósł żadnych wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W związku z tym z najemcą lokalu mieszkalnego przed transakcją sprzedaży nie zostały one rozliczone i również najemca nie wystawił Gminie faktury.

4) jeżeli poniesione zostały lub zostaną (do dnia sprzedaży) wydatki na ulepszenie ww. lokalu w wysokości co najmniej 30 % wartości początkowej, proszę wskazać kiedy nastąpi/nastąpiło pierwsze zasiedlenie (rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne) lokalu po jego ulepszeniu? - czy od tego czasu do dnia jego sprzedaży minął/minie okres dłuższy niż 2 lata?

odpowiedź:

Wydatki na ulepszenie ww. lokalu w wysokości co najmniej 30 % zostały poniesione w 2022 roku. Natomiast najemca przedmiotowy lokal mieszkalny rozpoczął użytkować na potrzeby własne w 2000 roku (należy rozumieć że z datą podpisania umowy najmu lokalu mieszkalnego najemca rozpoczął użytkowanie lokalu na potrzeby własne). Od pierwszego zasiedlenia minął okres dłuższy niż 2 lata.

5) czy mieli/będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ww. lokalu?

odpowiedź:

TAK, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ww. lokalu.

Pytanie

Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego nr (...) w budynku nr (...) wraz z ułamkową częścią gruntu, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. poz. 361)?

Państwa stanowisko w sprawie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Kwestie opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle, rozstrzyga przepis art. 29 a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a w sytuacji gdy wydatki na ulepszenie budynku były większe niż 30 % wartości początkowej tego obiektu.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z powyższym Gmina (…) stoi na stanowisku, że sprzedaż będzie stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Kontynuując korespondencję w sprawie znak pisma: 0114-KDIP4-2.4012.178.2025.1.SKJ o wydanie interpretacji indywidualnej dot. podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ułamkową częścią gruntu.

Gmina (…) jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nią realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Dostawa przez Gminę towaru - lokalu mieszkalnego nr (...) znajdującego się w budynku wielolokalowym w (…) wraz z ułamkową częścią gruntu będzie czynnością cywilnoprawną. W tej czynności Gmina wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec tego czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako bezpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1). Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).

Lokal mieszkalny wraz z ułamkową częścią gruntu spełnia definicję towaru, a jego sprzedaż stanowi dostawę.

Natomiast stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a w sytuacji gdy wydatki na ulepszenie budynku były większe niż 30 % wartości początkowej tego obiektu.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.

Gmina nadal stoi na stanowisku, że sprzedaż będzie stanowiła czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do powołanych powyżej przepisów nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania, jak również jego sprzedaż bądź najem. Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do sprzedaży, zajęcia budynku, budowli lub ich części, najmu, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w przypadku sprzedaży jak również w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej - bowiem w ww. przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do stwierdzenia, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do lokalu miało miejsce pierwsze zasiedlenie oraz jaki okres upłynie pomiędzy jego pierwszym zasiedleniem a jego planowaną dostawą.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia stwierdzam, że w stosunku do lokalu użytkowego doszło do jego pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Jak Państwo wskazali, Gmina zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości lokalowej - lokalu mieszkalnego nr (...) usytuowanego w budynku wielolokalowym wraz ze związanym z tym lokalem udziałem w nieruchomości wspólnej obejmującej działkę nr 1 zabudowaną budynkiem oraz części wspólne tego budynku. Sprzedaż nieruchomości lokalowej ma nastąpić na rzecz najemcy. 1 listopada 2000 r. pomiędzy Gminą a najemcą przedmiotowego lokalu mieszkalnego została zawarta umowa najmu lokalu mieszkalnego, na podstawie której Gmina oddała w najem na cele mieszkalne lokal mieszkalny wraz z pomieszczeniem przynależnym - piwnicą. W odniesieniu do lokalu, który będzie przedmiotem transakcji sprzedaży, Gmina poniosła z własnych środków wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły powyżej 30% wartości początkowej tego obiektu. Wydatki na ulepszenie lokalu w wysokości co najmniej 30 % zostały poniesione w 2022 r. Od pierwszego zasiedlenia minął okres dłuższy niż 2 lata.

Wobec powyższego, planowana dostawa lokalu nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, ponieważ w stosunku do ww. lokalu doszło już do pierwszego zasiedlenia oraz od tego momentu upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzam, że planowana dostawa lokalu nr (...) wraz z przynależnym gruntem oraz częściami wspólnymi budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Państwa w powyższym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Wskazali Państwo bowiem w uzupełnieniu wniosku, że dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a w sytuacji, gdy wydatki na ulepszenie budynku były większe niż 30% wartości początkowej tego obiektu oraz że z taką sytuacją mają Państwo do czynienia w przedmiotowej sprawie. Tymczasem, przedmiotowa transakcja będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a jak wykazano powyżej, badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy staje się zasadne dopiero wówczas, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię będącą przedmiotem zapytania, tj. zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług planowanej dostawy lokalu nr (...) wraz z przynależnym gruntem oraz częściami wspólnymi budynku. Inne kwestie nieobjęte pytaniem i stanowiskiem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.