Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1922/04/CIP/01

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 29.10.2004, sygn. PI/005-1922/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Powiat zamierza zawrzeć z jednostką budżetową administracji rządowej lub samorządowej umowę użyczenia lokalu użytkowego. Umowy cywilnoprawne zawierane są również przez Starostwo Powiatowe, reprezentowane przez Starostę z

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad. 1)

Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535), podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności.

Stosownie do przepisu art. 15 ust 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie ze statusu podatnika nie ma zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 710 Kodeksu cywilnego przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy:

  • oddanie rzeczy do używania przez pewien czas;
  • nieodpłatność.

W stosunku zatem do czynności wykonywanych w oparciu o zawartą umowę użyczenia, która jest umową cywilnoprawną, jednostka samorządu terytorialnego - Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Stwierdzić zatem należy, iż nieodpłatne użyczenie towarów traktowane jest jako świadczenie usług. Jednakże, jeżeli podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towaru będącego przedmiotem umowy użyczenia, to czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2)

Jednostka budżetowa w myśl art. 18 ust. 1 i ust. 3 ustawy z 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.), to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu (państwowego lub samorządowego), a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Samorządowe jednostki budżetowe (gminne, powiatowe lub wojewódzkie) są tworzone, łączone i likwidowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, a zatem przed rady gminy, powiatu oraz sejmik województwa.

W formie samorządowych jednostek budżetowych działają m.in.: urzędy administracji samorządowej, a zatem starostwa powiatowe, urzędy gmin, urzędy miast oraz urzędy marszałkowskie.

Ustawodawca na podstawie delegacji zawartej w art. 82 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przepisach wykonawczych w § 1 pkt 5) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541), zwalnia od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W świetle powyższego, mając na uwadze, iż Starostwo Powiatowe uznawane jest za jednostkę budżetową, to w zakresie wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych usług świadczonych na rzecz innych jednostek budżetowych (np. Urzędu Marszałkowskiego), gospodarstw pomocniczych bądź na rzecz zakładów budżetowych będzie zwolnione na podstawie w/w przepisu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ze zwolnienia tego nie mogą natomiast korzystać usługi świadczone przez np. powiat (nawet na rzecz jednostek budżetowych), gdyż powiat nie należy do żadnej z grup, wymienionych w przepisie § 1 pkt 5) cyt. wyżej rozporządzenia. Przez powiat bowiem - zgodnie z brzmieniem przepisu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) - należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

Izba Skarbowa w Gdańsku