Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-621/07-2/IB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.01.2008, sygn. IP-PP2-443-621/07-2/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2007r. (data wpływu 23 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie czy usługa transportowa na trasie Polska Ukraina wykonana w kraju może być uznana za część transportu międzynarodowego oraz jakie dokumenty są potrzebne aby za wykonaną usługę wystawiać faktury ze stawkę podatku VAT 0% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2007r. został wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie czy usługa transportowa na trasie Polska Ukraina wykonana w kraju może być uznana za część transportu międzynarodowego oraz jakie dokumenty są potrzebne aby za wykonaną usługę wystawiać faktury VAT ze stawkę podatku 0%.

W przedmiotowym wniosku został opisany następujący stan faktyczny.

Spółka na zlecenie firm Ukraińskich dokonuje usług transportowych eksportowych na trasie: Polska Ukraina. Na terenie kraju towary odbierane są przez przewoźników samochodowych. Następnie na granicy z Ukrainą towary są przeładowywane i transportowane wagonami kolejowymi do miejsc ich przeznaczenia, czyli na Ukrainę i do Rosji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, usługa wykonana w kraju, przez przewoźnika samochodowego, może być uznana za część transportu międzynarodowego?

Zdaniem Spółki powołując się na art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT rozumiemy, iż transportem międzynarodowym jest przewóz wykonywany częściowo w Polsce i częściowo poza nią, z przekroczeniem granic terytorium UE.

Jeżeli podatnik będzie w stanie udokumentować fakt, że przewóz dokonany na terenie kraju był częścią transportu towarów, których miejsce przeznaczenia znajdowało się poza granicami Wspólnoty wówczas usługa świadczona przez niego może zostać uznana za transport międzynarodowy. Przykładem może być stanowisko Łódzkiego Urzędu Skarbowego o sygnaturze: ŁUS-III-443-99/05/AMM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdza się co następuje.

Stosownie do przepisu art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zawarty w art. 2 pkt 1 cyt. ustawy słownik ustawowy definiuje terytorium kraju, jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Generalna zasada w podatku od towarów i usług uzależnia obowiązek opodatkowania danej usługi na terytorium kraju od miejsca świadczenia, które zostało określone w rozdziale 3 działu V wymienionej wyżej ustawy. W myśl art.27 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art.28 (wskazany art.28 stanowi o miejscu opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów tj. transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej). Stosownie do art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust.2 12, art.83, art.119 ust.7, art.120 ust.2 i 3, art.122 i art.129 ust.1.

Przepis art.83 ust.1 pkt 23 wymienionej wyżej ustawy stanowi, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Zgodnie z art.83 ust. 3 cytowanej ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust.1 pkt 23, rozumie się:

1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty;
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju;
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju,

2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego zostały wymienione w art.83 ust.5 powołanej wyżej ustawy. Biorąc powyższe uregulowania pod uwagę należy stwierdzić, iż w przypadku świadczonych przez Spółkę usług transportu międzynarodowego elementem koniecznym do zastosowania przez nią preferencyjnej stawki 0 % jest posiadanie faktury, listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktury.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wykonaną usługę transportową należy uznać za usługę transportu międzynarodowego, która w części, w jakiej wykonywana jest na terytorium kraju opodatkowana jest według 0% stawki podatku od towarów i usług. Natomiast w pozostałej części, tj. transport poza granicami kraju (w przedmiotowej sytuacji: od miejsca poza terytorium Wspólnoty do granicy kraju oraz od granicy kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty) - nie podlega opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają tylko te usługi, które świadczone są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przepisem art.83 ust.5 ustawy z 11 marca 2004r. uzależnił uznanie usługi za transport międzynarodowy, a tym samym zastosowanie 0% stawki podatku, od posiadania dowodu świadczenia powyższych usług. W przypadku, gdy podatnik nie posiada wskazanych w powołanym przepisie dokumentów, stanowiących dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, pozbawia to podatnika możliwości zastosowania stawki w wysokości 0%. Wówczas podatnik jest zobowiązany zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%, właściwą dla usług transportowych świadczonych w kraju.

Dlatego też, za uzasadnione należy uznać stanowisko Spółki (wyrażone przywołaną interpretacją Łódzkiego Urzędu Skarbowego), zgodnie z którym, w/w przewóz będzie można uznać za usługą transportu międzynarodowego, do którego można zastosować stawkę 0%, pod warunkiem posiadania wymaganych dokumentów, tj.

  1. dokumentów określonych w art. 83 ust, 5 pkt 1 ustawy o VAT, tj. listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego (kolejowego, lotniczego, samochodowego, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawione przez przewoźnika (spedytora) z zastrzeżeniem pkt. 2.

W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie