
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Od roku 2002 jest Pan pracownikiem spółki X (dalej: Spółka) na podstawie umowy o pracę. Spółka jest podmiotem rynku finansowego i w celu spełnienia wymogów wynikających z przepisów prawa wprowadziła politykę wynagrodzeń osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na jej profil ryzyka (dalej: Polityka). Mając na uwadze potrzebę realizacji Polityki oraz w celu określenia zasad wypłacania zmiennych i odroczonych w czasie składników wynagrodzeń, Spółka utworzyła Program Y (dalej: Program). W Programie uczestniczą członkowie zarządu Spółki oraz osoby pozostające ze Spółką w stosunku służbowym objęte Polityką (dalej: Uczestnicy). Uchwałą zarządu Spółki z dnia (…) czerwca 2025 r. został Pan włączony do Programu (jest Pan Uczestnikiem Programu), co zostało następnie potwierdzone umową z dnia (…) czerwca 2025 r. zawartą pomiędzy Panem a Spółką (dalej: Umowa).
Nowa edycja Programu przyjęta uchwałą rady nadzorczej Spółki ma na celu efektywne powiązanie interesu Uczestników z interesem akcjonariuszy Spółki i jest realizowana według zasad opisanych poniżej. Program polega na odpłatnym nabyciu przez Uczestników akcji fantomowych (dalej: Akcje Fantomowe), uprawniających do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej (dalej: Wynagrodzenie) na zasadach określonych w regulaminie Programu (dalej: Regulamin) oraz w zawieranych z Uczestnikami umowach o uczestnictwo. Nabycie Akcji Fantomowych przez Uczestników następuje na podstawie uchwał odpowiednich organów Spółki oraz umów o uczestnictwo, zgodnie z Regulaminem. Akcje Fantomowe wydawane są w okresach rozliczeniowych. Liczbę i cenę nabycia Akcji Fantomowych przyznanych w danym okresie rozliczeniowym na rzecz Uczestników będących członkami zarządu Spółki wskazuje rada nadzorcza Spółki, a na rzecz innych Uczestników – zarząd.
Na podstawie Umowy nabył Pan xxx Akcji Fantomowych po cenie jednostkowej (…) zł za Akcję Fantomową.
Akcje Fantomowe stanowią i w kolejnych latach będą stanowić pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 722 z późn. zm., dalej: Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi). Instrumentem bazowym Akcji Fantomowych jest i będzie wartość księgowa akcji Spółki w ostatnim dniu roku obrotowego poprzedzającego przyznanie Akcji Fantomowych, ustalana na podstawie zbadanego przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego Spółki.
Akcje Fantomowe nie dają Panu (jako nabywcy) żadnych praw udziałowych w stosunku do Spółki.
W szczególności nie stanowią akcji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych, nie dają prawa głosu, czy też prawa do pobierania dywidendy. Są prawem warunkowym i niezbywalnym. Nie są przedmiotem obrotu, w tym odpłatnego lub nieodpłatnego zbycia. Akcje Fantomowe podlegają dziedziczeniu. Co do zasady, Pana prawa Uczestnika określone w Regulaminie i Umowie nie wygasają z chwilą ustania innych stosunków prawnych łączących Pana ze Spółką.
W momencie wydania Akcji Fantomowych nie jest możliwe ustalenie ich wartości rynkowej. Uzależniona ona będzie od przyszłych wyników finansowych Spółki po wyliczeniu wartości umorzeniowej ustalanej w każdym okresie rozliczeniowym odrębnie dla poszczególnych serii Akcji Fantomowych. Akcje Fantomowe stanowią dla Pana nośnik warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego (Wynagrodzenia) wynikającego z realizacji tegoż prawa w razie spełnienia się kryteriów określonych w Regulaminie i zarazem niewystąpienia przesłanek do odmowy wypłaty (odmowy umorzenia) również wskazanych w Regulaminie.
Na zasadach przewidzianych w Regulaminie Akcje Fantomowe będą podlegać umorzeniu na Pana żądanie oraz umorzeniu automatycznemu, którego terminy zostały określone w Regulaminie. Akcje Fantomowe umarzane będą po wartości umorzeniowej ustalanej w każdym okresie rozliczeniowym odrębnie dla poszczególnych umarzanych serii Akcji Fantomowych (dalej: Wartość Umorzeniowa).
Umorzenie będzie stanowić realizację prawa wynikającego z Akcji Fantomowych będących pochodnymi instrumentami finansowymi. Zarząd, w drodze uchwały, potwierdzi Wartość Umorzeniową dla każdej serii Akcji Fantomowych podlegających umorzeniu niezwłocznie po zbadaniu przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego Spółki za rok obrotowy poprzedzający dany okres rozliczeniowy (tj. w oparciu o wartość kapitału własnego oraz wynik finansowy – według zasad określonych w Regulaminie).
W wyniku umorzenia Akcji Fantomowych jako Uczestnik otrzyma Pan wypłatę Wynagrodzenia.
Należne Wynagrodzenie będzie wypłacane przelewem na Pana rachunek bankowy w terminie 30 dni od dnia zgłoszenia Akcji Fantomowych do umorzenia.
W dniu 20 lutego 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS wydał dla Spółki indywidualną interpretację prawa podatkowego). Organ wskazał w niej m.in., że „(…) przychód po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, tj. wypłaty środków w ramach Programu. Przychód ten należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Pytanie
Czy przychód z tytułu uczestnictwa w Programie powstanie dopiero w momencie otrzymania przez Pana Wynagrodzenia (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) i należy go traktować jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT, który powinien zostać przez Pana zadeklarowany zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 3 i ust. 6 ustawy o PIT w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-38, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie – przychód podatkowy z tytułu Pana uczestnictwa w Programie powstanie dopiero w momencie otrzymania przez Pana świadczenia pieniężnego (Wynagrodzenia) z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych. Wynagrodzenie uzyskane przez Pana w ramach Programu stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-38.
(i)
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W Pana ocenie przychód nie powstanie w momencie odpłatnego przyznania Akcji Fantomowych, gdyż na tym etapie nie otrzyma Pan jeszcze żadnych środków pieniężnych. Przyznanie Akcji Fantomowych stanowi jedynie zobowiązanie Spółki do wypłaty pieniężnego ekwiwalentu w przyszłości, którego wysokość na dzień przyznania nie jest jeszcze znana, uzależniono ją od okoliczności transakcyjnych oraz wskaźników finansowych, których wysokość będzie ustalona w przyszłości.
Jednocześnie nabyte Akcje Fantomowe są niezbywalne i warunkowe, ich otrzymanie nie wiąże się z przyznaniem jakichkolwiek praw korporacyjnych. W myśl postanowień Programu do określonego czasu Uczestnicy nie mogą i nie będą mogli realizować praw związanych z posiadaniem Akcji Fantomowych. Co więcej, w przypadku zaistnienia przesłanek odmowy wypłaty (odmowy umorzenia Akcji Fantomowych) przyznane Akcje Fantomowe nie mogłyby zostać przez Pana zrealizowane i wygasłyby bez jakiejkolwiek gratyfikacji dla Pana.
W takich okolicznościach przychód podlegający opodatkowaniu powstanie dopiero w momencie wypłaty przez Spółkę świadczenia pieniężnego, tj. Wynagrodzenia na Pana rzecz z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych. Stanowisko to wielokrotnie znajdowało potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS. W przypadku Programu, o którym mowa w tym wniosku, zostało to również potwierdzone przez Dyrektora KIS w wydanej dla Spółki w dniu 20 lutego 2025 r. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Organ wskazał w niej m.in., że „(…) przychód po stronie Uczestników powstanie dopiero w momencie realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, tj. wypłaty środków w ramach Programu”.
Podejście to stosowane jest od wielu lat w utrwalonej linii interpretacyjnej. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 23 maja 2023 r. wydanej w sprawie o sygn. akt 0115-KDIT1.4011.161.2023.3.MN Dyrektor KIS wskazał, że „mając na uwadze powyższe, nabycie (...) Akcji Fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe nie stanowi (...) źródła przychodów w świetle art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Akcje te były niezbywalne i warunkowe, ich otrzymanie nie wiązało się z przyznaniem (...) praw korporacyjnych. Były one jedynie obietnicą wypłaty wynagrodzenia po spełnieniu określonych w umowie warunków”.
Tożsame podejście Dyrektor KIS zaprezentował w piśmie z dnia 28 czerwca 2023 r. sygn. akt 0115-KDIT1.4011.331.2023.2.MN, pisząc, że „(…) nabycie przez Panią Akcji Fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe nie stanowi dla Pani źródła przychodów w świetle art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Akcje te są niezbywalne i warunkowe, ich otrzymanie nie wiązało się z przyznaniem Pani praw korporacyjnych. Były one jedynie obietnicą wypłaty wynagrodzenia po spełnieniu określonych w umowie warunków”.
Tak też w piśmie z 19 lipca 2023 r. wydanym w sprawie o sygn. akt 0115-KDIT2.4011.216.2023.4.ENB Dyrektor KIS podkreślił, że „(…) dopiero moment realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych jest momentem, w którym możliwe jest określenie konkretnej wielkości osiągniętego dochodu. Stąd korzyść, jaką osiągnął (...) w związku z odpłatnym otrzymaniem Akcji Fantomowych powinna zostać uwzględniona na etapie realizacji praw z nich wynikających”.
Podobny pogląd zaprezentowano w innych wydanych później interpretacjach indywidualnych, np. z 6 listopada 2023 r. o sygn. akt 0112-KDIL2-1.4011.658.2023.2.AK i 0112-KDIL2-1.4011.659.2023.2.KP.
(ii)
Środki pieniężne uzyskane przez Pana tytułem wypłaty z Programu będą stanowiły przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT.
Akcje Fantomowe mają i będą miały charakter pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 5a pkt 13 Ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z włączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c tej ustawy instrumentami finansowymi są m.in. niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.
Według art. 3 pkt 28a tej ustawy przez pochodne instrumenty finansowe należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.
Akcje Fantomowe na gruncie Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi kwalifikują się jako instrument pochodny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c, dla którego instrumentem bazowym jest wartość księgowa akcji Spółki i który jest wykonywany przez rozliczenie pieniężne.
Zgodnie z zasadami Programu, z tytułu posiadania Akcji Fantomowych będzie Pan miał uprawnienie do uzyskania świadczenia poprzez ich realizację, zaś Spółka będzie zobowiązana do realizacji zobowiązania w określonym terminie i na określonych warunkach.
Tym samym Akcje Fantomowe posiadają wszystkie elementy charakterystyczne dla pochodnych instrumentów finansowych. Przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających stanowią zaś – w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT – przychody z kapitałów pieniężnych. Przychód z kapitałów pieniężnych powstaje dopiero w momencie realizacji praw wynikających z instrumentów pochodnych (zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o PIT).
Wobec powyższego dochody uzyskane z realizacji praw z Akcji Fantomowych będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19%, zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wydawanych na przestrzeni ostatnich lat interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS.
W przypadku Programu, o którym mowa w tym wniosku, zostało to również potwierdzone przez Dyrektora KIS w wydanej dla Spółki w dniu 20 lutego 2025 r. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Organ wskazał w niej m.in., że „(…) Przychód ten należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Pogląd ten prezentowany był także wielokrotnie we wcześniejszych podobnych przypadkach.
Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z 7 listopada 2023 r. o sygn. akt 0112-KDIL2-1.4011.652.2023.2.MB Dyrektor KIS wskazał, że: „(…) w odniesieniu do skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia z tytułu zbycia posiadanych Akcji Fantomowych, niewątpliwie stanowi ono dla Pana przysporzenie majątkowe, które należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 analizowanej ustawy”. Podobne argumenty zaprezentowano w innych rozstrzygnięciach, np. z 6 listopada 2023 r. o sygn. akt 0112-KDIL2-1.4011.658.2023.2.AK, czy też z 21 października 2024 r. o sygn. akt 0115-KDIT1.4011.500.2024.2.MK, a stanowisko wnioskodawców zostało uznane za prawidłowe.
Z kolei w interpretacji indywidualnej z 20 września 2024 r. wydanej w sprawie o sygn. akt 0112-KDIL2-1.4011.556.2024.2.KF Dyrektor KIS wskazał, że: „w momencie nabycia Udziałów Fantomowych, stanowiących pochodne instrumenty finansowe, po stronie Uczestników nie powstał przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód podlegający opodatkowaniu powstanie dopiero w momencie realizacji praw wynikających z Udziałów Fantomowych, tj. wypłaty środków w ramach Programu. (...) przychody z tytułu otrzymania (…) świadczenia pieniężnego wynikającego z realizacji Udziałów Fantomowych nabytych odpłatnie w ramach Programu, należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 omawianej ustawy. Dochód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych podlega opodatkowaniu według 19% stawki, co wynika z art. 30b ust. 1 ww. ustawy”.
Tak również w cytowanej wcześniej interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 23 maja 2023 r. wydanej w sprawie o sygn. akt 0115-KDIT1.4011.161.2023.3.MN wskazano, że „(…) w odniesieniu natomiast do skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia z tytułu «rozliczenia» posiadanych Akcji Fantomowych, niewątpliwie stanowi ono dla Pana przysporzenie majątkowe, które należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 10 analizowanej ustawy”.
W interpretacji indywidualnej z 28 czerwca 2023 r. wydanej w sprawie o sygn. akt 0115-KDIT1.4011.331.2023.2.MN Dyrektor KIS stwierdził ponadto, że „Dochód z realizacji praw wynikających z posiadanych pochodnych instrumentów finansowych podlega opodatkowaniu według 19% stawki, co wynika z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że: od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia (...) pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów (…) podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu”.
Podobnie w interpretacji z dnia 7 listopada 2023 r. o sygn. akt 0112-KDIL2-1.4011.659.2023.2.KP wskazano, że „(…) dochód Wnioskodawcy z tytuł rozliczenia Akcji Fantomowych podlega opodatkowaniu według 19% stawki, co wynika z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT”.
(iii)
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a Ustawy o PIT wydatki związane z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych stanowią koszt uzyskania przychodu w czasie realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia. Tym samym wydatki poniesione przez Pana na zakup Akcji Fantomowych mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie realizacji wynikających z nich uprawnień. Jednocześnie w Pana ocenie nie znajdzie zastosowania art. 22 ust. 1dc Ustawy o PIT, ponieważ nabycie praw nie nastąpiło jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie.
(iv)
W związku z wypłatą Wynagrodzenia z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych będzie Pan mieć obowiązek rozpoznania dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 pkt 3 Ustawy o PIT.
W efekcie, w związku z art. 30b ust. 6 i zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła wypłata Wynagrodzenia, spoczywać na Panu będzie obowiązek złożenia urzędowi skarbowemu zeznania na formularzu PIT-38 o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT oraz zapłaty należnego podatku.
Stanowisko to potwierdzane było wielokrotnie w wydawanych przez Dyrektora KIS w podobnych sprawach interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in. w interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2023 r. wydanej w sprawie o sygn. akt 0115-KDIT2.4011.216.2023.4.ENB, czy też z 19 sierpnia 2024 r. o sygn. akt 0112-KDWL.4011.74.2024.2.WS.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej argumenty, poparte obowiązującymi przepisami prawa oraz aktualnymi interpretacjami indywidualnymi Dyrektora KIS, przedstawione przez Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe. Przychód podatkowy z tytułu Pana uczestnictwa w Programie powstanie dopiero w momencie otrzymania przez Pana świadczenia pieniężnego (Wynagrodzenia) z tytułu realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych. Wynagrodzenie uzyskane przez Pana w ramach Programu stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-38.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
