Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP1/443-326/07-4/HW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2008, sygn. ILPP1/443-326/07-4/HW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M. N. przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007 r. (data wpływu 17 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług zagospodarowywania, modernizacji i utrzymania terenów zielonych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług zagospodarowania, modernizacji i utrzymania terenów zielonych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zagospodarowywania nowych terenów zieleni przy nowopowstałych lub istniejących budynkach mieszkalnych jedno i wielorodzinnych, budynkach instytucji publicznych, usługowych i komercyjnych, drogach, na terenach zieleni miejskiej (parki, skwery itp.). Prace wykonywane są wg powstałych projektów zagospodarowania zieleni lub bez projektu zgodnie z koncepcją własną podatnika.

Ponadto przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest modernizacja terenów zielonych - usuwanie i wycinka drzew i krzewów, sadzenie nowych roślin, regeneracja istniejących trawników, zakładanie nowych w miejsce istniejących. Usługi te wykonywane są przy budynkach mieszkaniowych (jedno i wielorodzinnych), budynkach użyteczności publicznej, usługowej i komercyjnych, przy drogach, na terenach zieleni miejskiej. Prace wykonywane są według projektów zagospodarowania zielenią lub bez projektu według koncepcji własnej podatnika.

Wnioskodawca prowadzi działalność również polegającą na pielęgnacji terenów zieleni przy budynkach mieszkaniowych (jedno i wielorodzinnych), budynkach użyteczności publicznej, usługowych i komercyjnych przy drogach, na terenach zieleni miejskiej (parki, skwery).

Wnioskodawca oświadcza, że wszystkie świadczone przez niego usługi, o których mowa wyżej zaklasyfikowane zostały zgodnie z PKWiU do symbolu 01.41.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zakładania nowych terenów zieleni oraz modernizacji istniejących terenów zieleni należy zastosować stawkę:

  • 3% - dla usług wykonywanych na rzecz instytucji publicznych oraz wspólnot mieszkaniowych,
  • 7% - dla usług związanych z budownictwem mieszkaniowym,
  • 22% - dla osób fizycznych oraz przedsiębiorstw prywatnych.


W przypadku świadczenia usług pielęgnacji terenów zieleni na rzecz wspólnot mieszkaniowych oraz instytucji publicznych stawka VAT wynosi 3%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (...).

Jednocześnie dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przepis art. 41 ust. 1 stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z objaśnień do załącznika nr 3 do cyt. ustawy wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W załączniku nr 6 powołanej ustawy pod poz. 64 zostały wymienione Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt PKWiU ex 01.4 (ex dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania).

W celu prawidłowego ustalenia stawki podatku VAT dotyczącej zagospodarowania, modernizacji i pielęgnacji terenów zielonych, należy ustalić prawidłowy symbol PKWiU dla każdej ze świadczonych usług. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie usługodawca posiada wszelkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do grupowania PKWiU. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, usługodawca może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł.

W świetle powyższego dla wskazanych przez Wnioskodawcę usług, zaliczanych do usług w zakresie rolnictwa zaklasyfikowanych do symbolu PKWiU 01.41.12-00.00 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2008 r. na podstawie przejściowego przepisu art. 146 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 3%, natomiast od 01 maja 2008 r. zastosowanie będzie miała stawka 7% wynikająca z załącznika nr 3 do cyt. wyżej ustawy. Bez znaczenia dla wysokości stawki podatku od towarów i usług pozostaje natomiast rodzaj podmiotu nabywającego wskazane wyżej usługi, jak również rodzaj budynku, przy którym są one wykonywane.

Ponadto, tut. Organ podatkowy informuje, wobec braku w cyt. ustawie definicji pojęcia terenów zieleni, iż zgodnie z art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) tereny zieleni to - tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe oraz cmentarze, a także zieleń towarzyszącą ulicom, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom oraz obiektom kolejowym i przemysłowym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu