
Temat interpretacji
W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:
1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju
(tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
2) usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
Skoro zatem usługi spedycji zostały w takich przypadkach zrównane z usługami transportu międzynarodowego, będzie miał zastosowanie przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Oznacza to, że miejsce świadczenia jest tam, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Stosownie więc do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie część transportu odbywająca się na terytorium kraju. Przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ustawy podatnikowi będzie przysługiwało prawo do stosowania stawki 0%, odnośnie części usługi, która ma miejsce na terytorium kraju.
W myśl art. 83 ust. 5 cyt. ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
- towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
- towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
- towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
- osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Uwzględniając te uregulowania Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wskazuje, iż wykonywane przez Panią usługi spedycji w związku z importem towaru na trasie z Chorwacji do Polski będą stanowiły usługi międzynarodowego transportu opodatkowane stawką 0% (w części krajowej) pod warunkiem posiadania dokumentacji określonej przepisem art. 83 ust. 5 ustawy.
Z przytoczonego przez Panią opisu stanu faktycznego wynika, że nie spełnia Pani warunku określonego w art. 83 ust. 5 pkt 2 cyt. ustawy (brak dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów) i wobec tego w odniesieniu do odcinka krajowego świadczonej usługi zastosowanie mieć będzie 22% stawka podatku VAT. Natomiast na odcinku od miejsca załadunku (Chorwacja) do granicy Polski ww. usługa spedycji nie będzie podlegać opodatkowaniu.
