POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/573/65/2006/GW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2006, sygn. 1473/WV/443/573/65/2006/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 11.04.2006r (data wpływu do tut. Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art art. 2 pkt 9, art. 15, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 22 ust. 1 pkt 1, art.27, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit.c, art.106 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka zawarła dwie umowy zlecenia z obywatelem Niemiec. Przedmiotem umowy zlecenia jest pozyskiwanie partnerów handlowych na warunkach określonych przez Spółki oraz negocjowanie warunków handlowych z partnerami zagranicznymi. Za wykonywane usługi Zleceniobiorca otrzymał wynagrodzenie kwartalne, ustalone procentowo od wartości obrotu. Zleceniobiorca posiada centrum interesów życiowych w Niemczech oraz nie prowadzi działalności gospodarczej zarówno w Niemczech jak też w Polsce

Pytanie Spółki:Czy wynagrodzenie uzyskane na podstawie umowy zlecenia przez obywatela Niemiec od spółki z siedzibą w Polsce, winno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług w Polsce?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: W art. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ustawodawca określił podstawowe definicje, w tym między innymi określił co należy rozumieć pod pojęciem terytorium kraju. Zgodnie z przedstawionym zapisem przez terytorium kraju ustawodawca nakazuje rozumieć terytorium RP. Określono również także pojęcie terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej oraz jakie terytoria poszczególnych państw członkowskich są wyłączone z terytorium Wspólnoty Europejskiej. Wobec powyższego podatek VAT należy uznać za podatek terytorialny w związku z czym jest on naliczony od transakcji, które mają miejsce, bądź traktowane są jako miejsce, na ściśle określonym terytorium. W przypadku gdy wykonanie czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza określonym terytorium, czynność ta nie będzie co do zasady podlegać opodatkowaniu w danym kraju. Istotne jest więc dokładne określenie granic terytorium kraju i określenie miejsca wykonywania czynności, lub miejsca w którym dana czynność jest uznawana za wykonaną tj. miejsca powstania obowiązku podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe spółka stoi na stanowisku, że skoro umowa zlecenia była wykonywana poza terytorium Polski wynagrodzenie wypłacone za świadczone usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:, W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w zaprezentowanej sytuacji nie należy do właściwości polskich organów podatkowych określenie statusu usługodawcy. O tym czy niemiecki kontrahent jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą decydują właściwe jemu organy podatkowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsca świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Co do zasady dana czynność powinna być opodatkowana w jednym miejscu. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania VI Dyrektywa Rady w ramach wspólnego systemu unijnego określa miejsca świadczenia poszczególnych czynności (art. 8 i art. 9 VI Dyrektywy). Podatek VAT jako opodatkowujący konsumpcję powinien co do zasady obciążać usługę w miejscu jej konsumpcji, które wielokrotnie nie pokrywa się z miejscem faktycznego wykonania usług. Zasady określenia miejsca opodatkowania przy świadczeniu usług zawarte zostały w art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) i są one różne w zależności od charakteru danej usługi.

Generalna zasadą jest, iż miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż przedmiotem umowy zlecenia zawartej z obywatelem Niemiec jest pozyskiwanie partnerów handlowych na warunkach określonych przez Spółkę oraz negocjowanie warunków handlowych z partnerami zagranicznymi, za wykonywane usługi Zleceniobiorca otrzymywał wynagrodzenie kwartalne, ustalone procentowo od wartości obrotu, a więc należy uznać, że usługi przez niego świadczone są związane z dostawą towaru. Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o VAT, w przypadku usług pośredników, działających w imieniu i na rachunek osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art.22 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, czyli w przytoczonym przez Spółkę przypadku będzie to terytorium Polski. W art. 2 pkt 9 ustawy o VAT zawarta jest definicja importu usług. Rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art.17 ust.1 pkt 4, czyli usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przy założeniu, że niemiecki kontrahent nie będzie prowadził działalności gospodarczej, i nie zostanie uznany za podatnika w rozumieniu przepisów o podatku od wartości dodanej, należy stwierdzić, że świadczenie przez niego w/w usług na rzecz Spółki, nie spełni definicji importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w takim przypadku Spółka nie wystawia faktury wewnętrznej, o której stanowi art. 106 ust. 7 ustawy i powyższa transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże, w momencie gdy niemiecki kontrahent będzie prowadził działalność gospodarczą, i zostanie uznany za podatnika w rozumieniu przepisów o podatku od wartości dodanej, usługa będąca przedmiotem zapytania będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski jako import usług. Dlatego też, Spółka będzie miała obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej VAT dokumentującą nabycie tych usług zgodnie z przepisem art.106 ust. 7 ustawy o VAT.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu