P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR1/443-262b/06/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.09.2006, sygn. 1471/NTR1/443-262b/06/AW, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona importuje towary z Chin, które odprawia w Hamburgu za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, zarejestrowanego dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego na terytorium Niemiec. Po dokonaniu odprawy celnej towary są bezpośrednio dostarczane do innego państwa członkowskiego.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż w takim przypadku w ewidencji i deklaracji dla podatku od towarów i usług powyższe czynności wykazać jako transakcje trójstronne.

Na podstawie art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) o wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, do której zastosowanie mają przepisy Rozdziału 8, Działu XII ustawy określające procedurę uproszczoną dla takich transakcji, można mówić, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
  2. przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Przy tym wspomniana procedura uproszczona, przez którą rozumie się zgodnie z pkt 4 art. 135 ust. 1 ustawy procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, ma zastosowanie, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,
  2. drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,
  3. drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,
  4. ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
  5. ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż w rozpatrywanym przypadku zarówno warunki do uznania transakcji za trójstronną, jak i do zastosowania procedury uproszczonej nie są spełnione. Strona dokonuje bowiem dostawy towaru, uprzednio zaimportowanego za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego na terytorium Niemiec, z terytorium tego państwa bezpośrednio na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty. Jest to zatem ,,typowa" transakcja wewnątrzwspólnotowa dwustronna między Stroną a odbiorcą z innego państwa członkowskiego. Dostawa dokonywana przez Stronę nie jest bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspónotowym nabyciem przez nią towarów stanowiących przedmiot dostawy.

Jednocześnie o tym, czy przedmiotowe czynności powinny być w ogóle przez Stronę uwzględnione w rozliczeniach z tytułu podatku od towarów i usług, winna Ona rozstrzygnąć w oparciu o przepisy ustawy o miejscu świadczenia (vide. art. 22 i nast. ustawy). Jedynie bowiem czynności, których miejsce świadczenia - ustalone zgodnie z ww. przepisami - przypada na terytorium kraju (tj. RP), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie