POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.1... - Interpretacja - PP/443-19/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2006, sygn. PP/443-19/2006, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. , po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 26 kwietnia 2006 r. orzeka w następujący sposób :

stanowisko jest p r a w i d ł o w e .

UZASADNIENIE Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia. W dniu 26-04-2006 r . zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego cyt.:

Urząd (Gminy) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.Podatnik wykonuje czynności opodatkowane wyłącznie w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzenia ścieków.W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ROL , działanie " Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" finansowanego ze środków Unii Europejskiej Urząd Gminy Krynice planuje realizację projektu pod nazwą " Adaptacja poddasza budynku wielofunkcyjnego w Krynicach na świetlicę wiejską i czytelnię".W związku z powyższym zwracamy się z pytaniem, czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego przy realizacji inwestycji. Realizacja w/w projektu w żaden sposób nie jest związana z prowadzoną przez Urząd sprzedażą opodatkowaną, dlatego nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego.

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisie art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.) , w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 art.120 ust. 17 i 19 oraz art.124, przedstawiono następujące stanowisko - cyt. " Urząd Gminy nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług w związku z realizacją w/w projektu inwestycyjnego, ponieważ wydatki te nie są związane z wykmonywanymi przez Urząd czynnościami opodatkowanymi". Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów:1) art.15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.) zwanej dalej " ustawą o podatku VAT" stanowiącego iż , nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. 2) art.86 ust.1 wyżej cyt.ustawy o podatku VAT stanowiącego iż , w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.3) §  8 ust.1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalniający od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.4) art.7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) stanowiącego iż , zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, 2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną Postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Nr PP/443-19/06 z dnia 27-04-2006 r. Strona / 4oraz gaz, 4)lokalnego transportu zbiorowego, 5)ochrony zdrowia, 6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, 7)gminnego budownictwa mieszkaniowego, 8)edukacji publicznej, 9)(1) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, 11)targowisk i hal targowych, 12)zieleni gminnej i zadrzewień, 13)cmentarzy gminnych, 14)(2) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, 15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, 16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, 17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, 18)promocji gminy, 19)współpracy z organizacjami pozarządowymi, 20)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał, że stanowisko Wnioskodawcy odnośnie braku możliwości dokonania odliczenia podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych w trybie art.86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług od nabytych towarów i usług w ramach realizacji inwestycji pn."Adaptacja poddasza budynku wielofunkcyjnego w K. świetlicę wiejską i czytelnię" przez beneficjenta środków Unijnych - Gminę K. jest p r a w i d ł o w e. Polskie przepisy prawa podatkowego nie operują pojęciem "kosztów kwalifikowanych", zatem należy posiłkować się przepisami prawa wspólnotowego i interpretacją tego pojęcia w Zasadzie nr 7 w załączniku do roporządzenia Komisji Europejskiej nr 1685/2000 (Dz.U. UE . L.00.193.39) cytowanej w piśmie Ministra Finansów Znak: BC2/033/JO/304/04 z dnia 29 -07-2004 r. Zasada o której mowa wyżej mowi cyt.:" Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnegoodbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art.87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie .VAT, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być Postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Nr PP/443-19/06 z dnia 27 -04-2006 r. Strona / 4uznany za wydatek kwalifikowany nawet , jeżeli status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady".Wskazać również należy na leżący po stronie beneficjenta pomocy, obowiązek właściwej kwalifikacji kosztów, która to kwalfikacja powinna uwzgledniać wyżej cyt. unormowania, tj.status podatkowy beneficjenta;związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną bądź jedną i drugą.

Z opisu planowanego przez Państwa przedsięwzięcia wynika, że realizacja inwestycji mieści się w zadaniach własnych Gminy K.Urząd Gminy obsługujący organy samorządu terytorialnego nie może być w tym przypadku uznany za podatnika, wynika to z cyt. wyżej przepisu art.15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, gdyż nie wykona w związku z realizacją przedmiotowego programu, żadnej czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Końcowo wskazuję na treść przepisu art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) zgodnie z którym, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.Z uwzględnieniem wyżej cyt. przepisu wskazać należy, iż zasady dotyczące możliwości zaliczenia podatku VAT przez Państwa - Urząd Gminy, do kosztów uzyskania przychodów w rozpatrywanym przypadku zastosowania również nie znajdą z uwagi na podmiotowe zwolnienie podatnika, o którym mowa wyżej w art.6 ust.1 pkt 6 ustawy o podatku dochodwym od osób prawnych. Niniejsza interpretacja :dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim