P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP-443-13/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. PP-443-13/05, Urząd Skarbowy w Sępólnie Krajeńskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie: - art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2005 Nr 8, poz. 60), w związku ze złożonym przez Urząd Miejski w ... działającym w imieniu Gminy ... podaniem z dnia 03 marca 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim

Postanawia Gminie ...

udzielić pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego, stwierdzając iż stanowisko przedstawione przez podatnika jest prawidłowe

UZASADNIENIE

Dnia 07 marca 2005 r. Urząd Miejski w ... złożył w imieniu Gminy ... do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.

Z przedłożonego przez podatnika wniosku wynika, iż Gmina ... zamierza zrealizować inwestycję pod nazwą: "Budowa Gimnazjum w ... wraz z salą gimnastyczną. Etap I: Budowa sali gimnastycznej". Na powyższe zadanie Gmina stara się o uzyskanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Nadmieniono również, iż wybudowana sala gimnastyczna będzie służyć zarówno uczniom szkół podstawowych, uczniom gimnazjum jak również udostępniona będzie możliwość korzystania dla mieszkańców miasta i gminy. Koszt zadania wynosić ma 3.438.079,00 zł (w tym 22% VAT). Zwrotowi podlegać będzie 60% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Ponadto wskazano, iż zarządcą powstałej na skutek ww. inwestycji sali gimnastycznej będzie Publiczne Gimnazjum w ... .

W z związku z ww. inwestycją Wnioskodawca zadał pytanie czy może odzyskać w jakikolwiek sposób koszt poniesionego podatku od towarów i usług.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdzono, iż Gmina nie może odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług w wysokości 22% od powyższej inwestycji w oparciu o polskie prawo podatkowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim podziela stanowisko Gminy ... w wyżej przedstawionej sprawie.

Rozpatrują przedstawione zapytanie stwierdzić należy, iż zgodnie z generalną zasadą wymienioną w art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy nabywają towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, od których płacą należny podatek od towarów i usług.

Przekazanie natomiast w zarząd powstałej na skutek przedmiotowej inwestycji sali gimnastycznej Publicznemu Gimnazjum w ... nie zawiera się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawartych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W związku z powyższym czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku, gdy podatnik zrealizuje w stosunku do przedmiotowej inwestycji czynność niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub wykorzysta ją w inny sposób wskazujący na niemożność wykonania obrotu tymże towarem lub wykorzystania go, albo jego pożytków w ramach którejś z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wówczas nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tegoż towaru (inwestycji).

Jak wynika z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego, przedmiotowa inwestycja, tzn.:"Budowa Gimnazjum w ... wraz z salą gimnastyczną. Etap I: Budowa sali gimnastycznej" nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem biorąc pod uwagę unormowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że nie została spełniona podstawowa przesłanka pozwalająca skorzystać podatnikowi z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Rozpatrując przedmiotowe zapytanie wzięto również pod uwagę uregulowania rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm).

Stosownie bowiem do § 27 ww. rozporządzenia podmiotom o których mowa w § 23 zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku. Powyższe dotyczy m.in. zarejestrowanych podatników, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4. Zwrot podatku nie dotyczy m.in. kwot podatku naliczonego o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się natomiast bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

W § 6 ust. 4 określono, iż za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Powołane przepisy rozporządzenia wskazują, iż przy stanie faktycznym przedstawionym przez zapytującego brak jest również możliwości otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w oparciu o § 27 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług albowiem Gmina nie jest w tym przypadku beneficjentem bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia. Nie zachodzi również w rozpatrywanej sytuacji szczególny przypadek zwrotu, o którym mowa w § 27a ww. rozporządzenia.

Gmina nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000 r. nr 54 poz. 654 z póź. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Uwzględniając powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim stoi na stanowisku, że w przypadku inwestycji budowy Gimnazjum w ... wraz z salą gimnastyczną - etap I: Budowa sali gimnastycznej, podatek od towarów i usług nie może być w jakikolwiek sposób odzyskany w oparciu o obowiązujące uregulowania prawa podatkowego.

Interpretacji niniejszej udzielono zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie w oparciu o obowiązujące w dniu wydania interpretacji przepisy prawa podatkowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim informuje ponadto, iż powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 239 w zw. z art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60), powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Sępólnie Krajeńskim