P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-20/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. PP/443-20/05, Urząd Skarbowy w Lipnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie, po rozpatrzeniu pisma wniesionego w dniu 26.04.2005r. przez .... w Lipnie

P O S T A N A W I A

uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące pytania pierwszego za prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 26.04.2005r. wpłynęło do w tut. Urzędu Skarbowego w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) pismo z dnia 25.04.2005r. znak PPKS-1/430/04/05 w przedmiocie dokonania interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Następnie w dniu 31.05.2005r. złożone zostało sprostowanie, pismo znak PPKS-1/574/05/05 z dnia 31.05.2005r., dotyczące korekty podatku. Przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo ... w Lipnie otrzymuje dopłaty do ulgowych biletów na przejazdy samochodowe, na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 175, poz.1440 z późn. zm.) i w oparciu o stosowne umowy zawierane z Urzędem Marszałkowskim w Toruniu.

Zgodnie z art. 8a cytowanej wyżej ustawy kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy czym przy określaniu wielkości dopłat nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 maja 2004 roku weszły w życie przepisy nowej ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, przy czym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Nie ulega więc wątpliwości, że otrzymana przez ... w Lipnie dopłata do ulgowych biletów ma bezpośredni związek ze świadczeniem usług, co oznacza, że dopłata wchodzi do obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Otrzymana dopłata jest opodatkowana stawką właściwą dla przewozów pasażerskich taborem samochodowym, tj. 7%.

Przedsiębiorstwo ... w Lipnie, zgodnie z ustawą z dnia 11.03.2004 roku ujmowało w podstawie opodatkowania otrzymane dopłaty z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika, traktując je jako netto i doliczając do nich 7 % podatek VAT należny.

Powyższe postępowanie jednostki uzasadniał fakt jednorazowego zapisu w art. 8 ustawy z dnia 20.06.1992 roku o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, gdzie dopłaty określane są jako netto bez uwzględnienia podatku od towarów i usług.

Jednakże w trakcie obowiązywania nowej ustawy o VAT Przedsiębiorstwo ... w Lipnie powzięło wątpliwość co do słuszności swego postępowania, bowiem analiza przepisów ustawy podatkowej (art. 29) wskazuje, że otrzymana kwota dopłat stanowi kwotę brutto, co oznacza, że z otrzymanej kwoty dopłat należy wyliczyć podatek według stawki 6,54 % od kwoty brutto (tzn. rachunkiem w " stu").

Według wnoszącego zapytanie w przypadku ustalania podatków pierwszeństwo mają zapisy ustaw podatkowych, a więc należy liczyć podatek VAT należny według stawki 6,54% od otrzymanej kwoty brutto, tj. rachunkiem w "stu".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lipnie uprzejmie wyjaśnia.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu dotację, subwencję stanowiącą dopłatę do ceny towaru lub usługi jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Trzeba zaznaczyć, że tylko taka dotacja, subwencja jest opodatkowana, która jest bezpośrednio związana z daną dostawą lub świadczeniem usług. Nie stanowią natomiast elementu podstawy opodatkowania dotacje, które przekazywane są ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności. Żeby objąć dotacje opodatkowaniem konieczne jest ustalenie, że dofinansowanie miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniem, co zachodzi w przedmiotowej sprawie. Przy czym kwotę podatku należnego należy obliczać rachunkiem "w stu" zgodnie z cytowanym przepisem. Zauważyć też należy, że dotacja będzie opodatkowana stawką podatkową właściwą dla świadczonej usługi. Stosownie do treści art. 19 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Stosownie do treści art.14b §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, stosownie do art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w indywidualnej sprawie, według stanu faktycznego przedstawionego w piśmie oraz obowiązującego stanu prawnego.

Na postanowienie niniejsze służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1, w związku z art. 14a § 4, Ordynacji podatkowej).

      Urząd Skarbowy w Lipnie