POSTANOWIENIE - Interpretacja - USI/443-36/25/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2005, sygn. USI/443-36/25/05, Urząd Skarbowy w Grudziądzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. . z 2005r. Nr 8, poz. 60), po przeanalizowaniu wniosku z dnia 22.02.2005r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki

postanawia

uznać za zgodne z obowiązującymi przepisami prawa przedstawione przez stronę stanowisko

UZASADNIENIE

Dnia 22.02.2005r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wniosek Spółki o udzielenie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie wysokości stawki podatku od towarów i usług dla remontu nawierzchni pieszojezdni i uliczek wewnątrzosiedlowych w zakresie wymiany nawierzchni betonowej na kostkę brukową lub wykonania na starej nawierzchni betonowej dywanika asfaltowego.

Zgodnie z wymogiem art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie.

W bieżącym roku Spółka będzie realizowała w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej w Grudziądzu roboty drogowe - remonty nawierzchni pieszojezdni i uliczek wewnątrzosiedlowych w zakresie wymiany nawierzchni betonowej na kostkę brukową lub wykonania na starej nawierzchni betonowej dywanika asfaltowego.

Do robót asfaltowych Spółka musi wynająć podwykonawcę firmę drogową ze .... W wyniku wstępnych ustaleń podwykonawca twierdzi, że na roboty asfaltowe będzie naliczał stawkę VAT 22% jak na roboty drogowe PKWiU 45.23.12.

Zdaniem Spółki w/w roboty zaliczają się do remontów związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, do 31 grudnia 2007r. powinna mieć zastosowanie obniżona stawka 7%.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności faktyczne, Naczelnik tutejszego Urzędu podziela stanowisko Spółki w sprawie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawa o podatku od towarów i usług do robót w zakresie usług budownictwa wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej po 1 maja 2004r. wprowadza dwie stawki podatkowe: stawkę podstawową w wysokości 22% na mocy art. 41 ust. 1 oraz stawkę obniżoną w wysokości 7%.

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przepis art. 146 ust. 2 ustawy o VAT mówi, iż przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit a) rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT rozumie się :

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT pod pojęciem obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

111 - budynki mieszkalne jednorodzinne,

112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Drogi na osiedlach mieszkaniowych nie są zaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, są drogami wewnętrznymi i nie stanowią elementu szeroko rozumianego układu komunikacyjnego. W związku z powyższym stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w kontekście nadmienionego art. 146 ust. 3 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny, Naczelnik tut. Urzędu stwierdził, że realizowane inwestycje polegające na remoncie nawierzchni, pieszojezdni i uliczek wewnątrzosiedlowych w zakresie wymiany nawierzchni betonowej na kostkę brukową lub wykonania na starej nawierzchni betonowej dywanika asfaltowego podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7% w zakresie, w jakim związane są z budownictwem mieszkaniowym. Warunkiem koniecznym jest uznanie, że remont nawierzchni ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo do złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Urząd Skarbowy w Grudziądzu