
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych w latach 2013-2015 zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2016 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 1 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych w latach 2013 2015 zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 lutego 2016 r. do BKIP w Płocku wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od od dokonywanych w latach 2013 2015 zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Wniosek został przesłany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego pismem z dnia 22 stycznia 2016 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Fundacja . Fundacja działa na podstawie ustawy z 6
kwietnia 1984 r. o fundacjach Fundacja
prowadzi działalność statutową, ale także działalność gospodarczą w
rozumieniu ustawy o VAT, jest więc czynnym podatnikiem VAT. Fundacja
została założona celem realizacji zadań statutowych m. in. w zakresie
podejmowania działań promocyjnych na rzecz szeroko rozumianej edukacji,
wspierania działań na rzecz rozwoju szkół i placówek edukacyjnych,
edukacji artystycznej, promocji twórczości artystycznej, wspierania
rozwoju twórczości filmowej i poszerzania kręgu odbiorców polskiego
kina. Natomiast jeśli chodzi o działalność gospodarczą Fundacji,
obejmuje ona m. in. działalność w zakresie wydawania książek, czasopism
i periodyków, produkcji i dystrybucji filmów, nagrań wideo, programów
telewizyjnych, projekcji filmów, wynajmu i dzierżawy maszyn, urządzeń
oraz dóbr materialnych, a także działalność związaną z dzierżawą
własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac
chronionych prawem autorskim. W ramach swojej
działalności Fundacja była również organem prowadzącym Szkołę Wyższą
(do momentu uzyskania przez Szkołę w 201l r. statusu Uczelni Wyższej),
a do czerwca 2015 roku była organem prowadzącym liceum oraz policealne
studium i kursy przy Szkole Wyższej, przy czym cała ta działalność,
jako działalność edukacyjna, była zwolniona od podatku VAT. W lipcu
2015 r. działalność edukacyjna Fundacji w postaci liceum filmowego
została wniesiona przez Fundację do odrębnej spółki. W związku z realizacją zadań statutowych Fundacja wystąpiła
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa z wnioskiem o
dofinansowanie inwestycji Centrum Kultury... Kino mieści się w budynku W ramach
projektu dofinansowanego przez JWPU za wkład własny Fundacji uznane
zostały wydatki poniesione na remont i rewitalizację części
Nieruchomości. Wydatki te były współfinansowane przez Ministerstwo
Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach ministerialnych programów
finansowego wsparcia inwestycji w infrastrukturę kultury (dwa projekty
w tym zakresie zrealizowane zostały w latach 2013 i 2014). Celem projektu dofinansowanego ze środków unijnych przez
JWPU, w tym przede wszystkim rewitalizacji Kina, zakupu sprzętu
filmowego niezbędnego dla potrzeb CK, jak i usług promocyjnych
związanych z projektem, było stworzenie ośrodka kulturalnego o profilu
edukacyjnym i promującym kulturę oraz rozpropagowanie celów i misji CK.
Oferta CK jest skierowana do szkół, uczelni oraz członków społeczności
lokalnej i mieszkańców. Działalność CK ma charakter kulturalny,
oświatowy i prospołeczny. Co do zasady, CK nie generuje żadnych
przychodów - działalność CK dotyczy bowiem wyłącznie realizacji zadań z
sektora kultury, a jego oferta skierowana jest głównie do uczniów,
studentów oraz pozostałych mieszkańców i ma charakter publiczny i
ogólnodostępny. Realizacją projektu rewitalizacji
Kina samodzielnie zajęła się Fundacja, będąca jedynym beneficjentem
środków przyznanych przez JWPU. W efekcie Fundacja odpowiadała za
realizację wszelkich prac remontowych budynku Kina i jego otoczenia,
które to prace wykonywane były przez profesjonalne firmy
budowlane. Realizacja projektu, w tym rewitalizacja
wraz z przeprowadzeniem wszelkich prac remontowych Kina, wyposażeniem
go oraz zakupem niezbędnego sprzętu filmowego, a także promocją CK,
trwała w latach 2013 2015, kiedy to Fundacja dla potrzeb realizowanego
projektu nabywała towary i usługi (w tym przede wszystkim usługi
budowlane i budowlano montażowe, sprzęt multimedialny, usługi
promocyjne, etc.). Odbiory prac remontowo budowlanych
oraz odbiory techniczne dokonywane były w I kwartale 2015 r., a Kino
zostało oficjalnie otworzone 30 maja 2015 r. Przed oficjalnym,
uroczystym otwarciem Kina Fundacja, w ramach swojej działalności
statutowej, zorganizowała w nim szereg projekcji i wydarzeń
kulturalnych o charakterze wyłącznie nieodpłatnym, w tym między innymi
festiwal scenopis ars twa, przegląd filmów etnograficznych oraz
przegląd polskich filmów dla dzieci i młodzieży. Ponadto, obecnie
Nieruchomość udostępniana jest na potrzeby zajęć dla studentów i
uczniów kompleksu Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz działającego przy
Warszawskiej Szkole Filmowej Zespołu Szkół Filmowych (w tym gimnazjum i
liceum filmowego), a także na potrzeby studia aktorskiego Mała
Filmówka. Działania te mieszczą się w ramach działalności statutowej
Fundacji, nie mają więc charakteru komercyjnego i nie są ukierunkowane
na generowanie zysków. Jak wynika z powyższego, celem
Fundacji było wykorzystywanie Nieruchomości (Kina) wyłącznie dla
potrzeb statutowych, w tym na potrzeby działania CK, organizacji
wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych oraz na potrzeby udostępniania
obiektu i nabytego sprzętu multimedialnego w celu krzewienia kultury i
oświaty. Ponoszone przez Fundację wydatki w związku z realizacją
projektu nie służyły więc prowadzeniu działalności gospodarczej, a tym
samym i wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z tego
względu, podatek VAT naliczony wynikający z faktur otrzymanych przez
Fundację w związku z zakupem towarów i usług służących realizacji
projektu nie został przez Fundację odliczony, lecz stanowił koszt
kwalifikowany projektu, dofinansowanego przez JWPU. Niemniej jednak, od lipca 2015 r. w związku z ponoszonymi
przez Fundację bieżącymi kosztami funkcjonowania Kina, w tym kosztami
dystrybucji filmów, Fundacja organizuje w Kinie także odpłatne
projekcje filmów, mające na celu pokrycie kosztów związanych z
organizacją projekcji i pozyskaniem licencji niektórych filmów
stanowiących repertuar Kina. Ceny biletów są jednak istotnie obniżone,
w szczególności dla pracowników i studentów Warszawskiej Szkoły
Filmowej, uczniów i słuchaczy Zespołu Szkół Filmowych, a pobór cen ma
na celu w tym przypadku wyłącznie pokrycie wskazanych kosztów
dystrybucji filmów (tj. kosztów ich pozyskania) oraz innych kosztów
zmiennych projekcji filmowych. Nie jest to więc działalność
ukierunkowana na osiąganie zysków, mimo iż wiąże się po stronie
Fundacji z powstaniem podatku należnego VAT. Co jednak istotne,
określenie cen biletów na poziomie pozwalającym zrekompensować Fundacji
jedynie wydatki związane z pozyskaniem filmów dla potrzeb odpłatnej i
opodatkowanej podatkiem VAT sprzedaży biletów do Kina oznacza, iż
wydatki związane z rewitalizacją Kina czy też zakupem stosownego
sprzętu multimedialnego, ponoszone w ramach projektu, nie stają się
elementem kalkulacyjnym usług świadczonych przez Fundację odpłatnie.
Wydatki te nie są również traktowane jako element cenotwórczy innych
czynności opodatkowanych wykonywanych przez Fundację (np. odpłatnego
wynajmu pozostałych części Nieruchomości). Jak
wspomniano, w lipcu 2015 r. Fundacja wniosła aportem do odrębnej spółki
prowadzoną dotychczas działalność edukacyjną w postaci liceum
filmowego. Wniesienie aportem przedmiotowej działalności nie obejmowało
jednak ani sprzętu sfinansowanego w ramach projektu, ani Nieruchomości
czy też jakichkolwiek praw z nią związanych, gdyż nie jest ona
składnikiem majątku Fundacji. W efekcie, zdarzenie to nie miało wpływu
na sposób wykorzystywania Nieruchomości (w tym Kina) przez Fundację -
nadal bowiem Kino udostępniane jest nieodpłatnie przez Fundację przede
wszystkim na cele oświaty i edukacji, w tym na prowadzenie zajęć dla
uczniów i studentów, organizowanie wydarzeń kulturalnych, w tym
festiwali i przeglądów filmowych oraz prowadzenie działalności
kulturalnej przez CK dla dobra okolicznych mieszkańców. Biorąc jednak pod uwagę, że w ograniczonym zakresie, w celu
pokrycia kosztów pozyskania praw licencyjnych i organizacji pokazów
wybranych filmów, Fundacja organizuje w Kinie również seanse odpłatne,
Fundacja nabrała wątpliwości co do braku możliwości odliczenia podatku
naliczonego VAT od zakupów towarów i usług związanych z realizacją tej
części projektu, która polegała na remoncie i modernizacji budynku
Kina, a także zakupie niezbędnego sprzętu multimedialnego stanowiącego
wyposażenie Kina. W związku z powyższym opisem
zadano następujące pytanie: Czy w
związku z faktem, że Fundacja wykorzystuje zmodernizowany budynek Kina,
nabyty sprzęt multimedialny, jak i nabyte usługi promocyjne na potrzeby
prawidłowej realizacji projektu, w tym przede wszystkim na realizację
swoich celów statutowych, niemających charakteru działalności
gospodarczej, a dokonane zakupy towarów i usług nie mają bezpośredniego
ani pośredniego związku z opodatkowaną działalnością gospodarczą
Wnioskodawcy, Fundacji nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od
dokonywanych w latach 2013-2015 zakupów towarów i usług związanych z
realizacją tego projektu ... Zdaniem
Wnioskodawcy: Fundacja nie była uprawniona do
odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur otrzymywanych w związku z
realizacją projektu, w tym w związku z zakupem towarów i usług
służących rewitalizacji Kina, z uwagi na brak bezpośredniego związku
tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez
Fundację. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w
zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do
wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do
odliczenia podatku naliczonego VAT przy ich nabyciu. Zakres czynności opodatkowanych określony został w art. 5
ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem VAT
podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług
na terytorium kraju. Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jak
natomiast stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług,
o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na
rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej
niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w
rozumieniu art. 7. Z powyższych przepisów wynika, że
prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przysługuje podatnikowi
wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego
dokonuje czynny podatnik VAT, zaś towary i usługi, przy nabyciu których
podatek został naliczony, są przez niego wykorzystywane bezpośrednio
lub pośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem
umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku
naliczonego VAT jest więc niewątpliwy i bezsporny związek dokonanych
zakupów z wykonanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.
Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z
transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest
określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę
neutralności podatku VAT, w następstwie której podatnicy realizujący
czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT bądź zwolnione od podatku,
nie są uprawnieni do odliczenia podatku VAT od zakupów z tymi
czynnościami związanych. Ustawa wyłącza zatem
możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z
towarami i usługami, które nie są wykorzystywane, w sposób bezpośredni
czy pośredni, do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich
wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających
opodatkowaniu, tak jak to ma miejsce w przypadku Fundacji. Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści
powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie
został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT,
gdyż towary i usługi nabywane przez Fundację na potrzeby realizacji
projektu nie służą bezpośrednio ani też pośrednio sprzedaży
opodatkowanej Fundacji. W konsekwencji, Fundacji realizującej i
rozliczającej projekt w ramach prowadzonej działalności statutowej,
służącej nieodpłatnej popularyzacji kultury i wspieraniu edukacji, nie
przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur
dokumentujących przedmiotowe wydatki. Należy
podkreślić, iż nie ma bezpośredniego, ani nawet pośredniego związku
pomiędzy wydatkami poniesionymi na cele związane z realizacją Projektu,
a sprzedażą opodatkowaną z bieżącej działalności Fundacji. Nie ma tym
samym podstaw do połączenia rozliczenia obu działalności i obniżenia
kwoty podatku należnego o kwoty podatku VAT naliczonego z otrzymanych
przez Fundację fakturach w ramach realizacji Projektu. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością
podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą,
np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe lub tzw. refakturowanie usług)
lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów
lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z
czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z
działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki
wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorcy mają pośredni
związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez
podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że
określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością
podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi
zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku
dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy
zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania
obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na
ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do
generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją
podatnika w związku z dokonywaniem określonych zakupów jest wykonywanie
czynności opodatkowanych. Takie podejście wynika również z orzecznictwa
Trybunału Sprawiedliwości UE ,Artykuł 168 dyrektywy Rady
2006/112/ WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu
podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że w
okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym przepis ten przyznaje
podatnikowi prawo do odliczenia kwoty podatku od wartości dodanej
naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia dóbr inwestycyjnych w celu
prowadzenia przewidzianej działalności gospodarczej związanej z
turystyką na obszarach wiejskich i turystyką rekreacyjną, które to
dobra, po pierwsze, są bezpośrednio przeznaczone do nieodpłatnego
użytku publicznego, i po drugie, mogą umożliwić przeprowadzanie
transakcji opodatkowanych, o ile istnieje bezpośredni i ścisły związek
pomiędzy wydatkami związanymi z transakcjami powodującymi naliczenie
podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem
należnym, które rodzą prawo do odliczenia, bądź z całością działalności
gospodarczej podatnika, co powinien zbadać sąd odsyłający na podstawie
obiektywnych dowodów. Wyrok ten potwierdza prawo
podatnika do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków
poczynionych na inwestycję wykorzystywaną w pierwszym rzędzie do
czynności niepodlegających opodatkowaniu, a w drugim do działalności
gospodarczej. Niemniej jednak podkreślenia wymaga, iż takie stanowisko
TSUE wynikało w tym przypadku z okoliczności stanu faktycznego. Jak
czytamy w wyroku: 32. (...) w przypadku gdy towary
lub usługi nabyte przez podatnika są wykorzystywane do dokonywania
transakcji zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu
podatkiem VAT, nie następuje ani pobór podatku należnego, ani
odliczenie podatku naliczonego (wyrok Eon Aset Menidjmunt, C-118/11,
EU:C:2012:97, pkt 44 i przytoczone tam orzecznictwo). W tych dwóch
przypadkach bezpośredni i ścisły związek między poniesionymi wydatkami
powodującymi naliczenie podatku a działalnością gospodarczą wykonywaną
następnie przez podatnika jest bowiem przerwany. Natomiast odnosząc się do przyczyn korzystnych dla Sveda
konkluzji Trybunału należy wskazać, na następujące punkty tego
wyroku: 28. Jednak jak wskazała rzecznik generalna w
pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikom prawo do odliczenia
podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku
pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a
transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które
rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów
ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze
dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają
bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności
gospodarczej podatnika (zob. podobnie wyroki: Investrand, C-435/05,
EU:C:2007:87,pkt 24;SKF, C-29/08, EU:C:2009:665, pkt 58). 30. Z dokonanych przez Sąd odsyłający ustaleń wynika, że w
sprawie będącej podmiotem postępowania głównego wydatki poniesione
przez Svedę z tytułu budowy ścieżki rekreacyjnej powinny wchodzić
częściowo w cenę dostarczanych usług i świadczonych usług w ramach
przewidzianej przez nią działalności gospodarczej. Odnosząc się do powyższych konkluzji Trybunału, należy
wskazać, że wydatki finansowane w ramach projektu nie były kosztami
ogólnymi Fundacji, lecz wydatkami związanymi z przyszłym wykorzystaniem
konkretnej Nieruchomości dla potrzeb działań statutowych Fundacji,
które to działania nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu
ustawy o VAT. Już sam ten fakt przemawia za brakiem prawa do odliczenia
podatku VAT od dokonywanych przez Fundację w ramach projektu zakupów
towarów i usług. Natomiast, z powyższego wynika, że sugestią istnienia
bezpośredniego lub pośredniego związku dokonywanych zakupów towarów i
usług z działalnością opodatkowaną podatnika jest możliwość
potwierdzenia, że wydatki ponoszone w związku z zakupem towarów i usług
staną się elementem kalkulacyjnym dostarczanych przez podatnika towarów
bądź usług podlegających opodatkowaniu VAT. Brak takiej możliwości
oznacza natomiast, że związek zakupów z działalnością opodatkowaną
podatnika jest przerwany, co w praktyce oznacza brak prawa do
odliczenia podatku naliczonego VAT od dokonywanych zakupów towarów i
usług. Odnosząc powyższe wskazówki Trybunału do
istniejącego stanu faktycznego należy wskazać, iż Fundacja realizuje
głównie działalność statutową, w tym poprzez organizowanie wydarzeń
kulturalnych i wspieranie działań na rzecz rozwoju szkół i placówek
edukacyjnych, edukacji artystycznej, promocji twórczości artystycznej,
wspierania rozwoju twórczości filmowej i poszerzania kręgu odbiorców
polskiego kina. Towary i usługi nabyte w ramach projektu wykazywały
ścisły związek właśnie z działalnością statutową Fundacji, która nie
podlega opodatkowaniu VAT jako niemająca charakteru działalności
gospodarczej. Ponadto, poniesione przez Fundację wydatki na
rewitalizację Kina nie wykazują ani bezpośredniego, ani pośredniego
związku z działalnością opodatkowaną Fundacji wydatki te nie są bowiem
elementem kalkulacyjnym cen biletów na organizowane przez Fundację
odpłatne seanse filmowe. Takie konkluzje wynikają
również z orzeczenia NSA z 3 lipca 2015 r. (sygn. I FSK 810/14), w
którym Sąd uznał, że w przypadku dotacji o charakterze zakupowym, jeśli
podatnik nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w
rozumieniu ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów, podatnik
taki nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT od
takich zakupów. Jak wskazał NSA, ponoszone przez podatnika wydatki w
zakresie realizacji projektu "Zewnętrzne źródła finansowania kluczem do
rozwoju firm małopolskiego sektora MMP", jako finansowane środkami
zewnętrznymi, nie stanowią elementu kosztowego opodatkowanej
działalności gospodarczej podatnika. Ponoszone przez podatnika wydatki
na zakupy są bezpośrednio i ściśle związane z realizacją przedmiotowego
projektu, tj. usługami realizowanymi w ramach projektu, które nie
podlegają opodatkowaniu VAT i są świadczone nieodpłatnie. Nie można
zatem, w ocenie NSA, mówić o potencjalnym związku z czynnościami
doradczymi wykonywanymi odpłatnie, poza realizowanym projektem.
Wyklucza to tym samym możliwość odliczania podatku naliczonego z tytułu
ponoszenia tych wydatków, jako niezwiązanych z odpłatnymi czynnościami
doradczymi opodatkowanymi VAT. W efekcie należy
stwierdzić, że w przypadku Fundacji nie został spełniony podstawowy
warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający podatnika
do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie
towarów i usług. Co prawda Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym
podatnikiem podatku VAT, i wykonuje okazjonalnie czynności opodatkowane
VAT. Jednakże dokonane zakupy nie były i nie są wykorzystywane przez
Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek
należny, wskutek czego poniesione wydatki nie mają związku z
czynnościami opodatkowanymi. Odliczenie podatku naliczonego może
nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a
jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z
wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wydarzenia kulturalne
organizowane przez Wnioskodawcę w ramach projektu, jak i udostępnienie
Kina na potrzeby edukacji, są bezpłatne dla uczestników i realizowane w
ramach działalności statutowej Fundacji, zatem wydatki związane z ich
realizacją nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych
VAT. Z drugiej strony, jak już wskazano, poprzez brak
włączenia wydatków ponoszonych przez Fundację w ramach projektu do cen
świadczonych przez nią odpłatnie usług (sprzedaż biletów na okazjonalne
seanse po obniżonych cenach), nie można również mówić o pośrednim
związku poniesionych wydatków i generowanej przez Fundację w
ograniczonym zakresie sprzedaży. W konsekwencji, na
gruncie art. 86 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do
odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów
i usług poniesione w związku z realizowanym projektem. Podkreślenia wymaga przy tym, że w przedmiotowej sprawie
nie znajdą zastosowania przepisy art. 86 ust. 7b, ani art. 90a ustawy o
VAT. Zgodnie z tymi przepisami, w przypadku nakładów ponoszonych na
nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz
wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego
podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego
podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, których nie
da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony
oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość
wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej. Ponadto, w
przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym
nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez
niego oddana do użytkowania, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej
nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty
podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu.
Analizowane przepisy nie mają zastosowania w odniesieniu do stanu
faktycznego przedstawionego przez Fundację, gdyż rewitalizowana
Nieruchomość (Kino) nie jest własnością Fundacji, a tym samym nie
stanowi jej składnika majątku. Dlatego też, nawet potencjalne
wykorzystanie przez Fundację Kina dla potrzeb działalności
opodatkowanej VAT w latach przyszłych, nie uzasadniałoby odliczenia
podatku naliczonego VAT od zakupów towarów i usług związanych z
rewitalizacją Nieruchomości. W świetle
obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny
prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego
zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn.
zm.). W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są
wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o
którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.
119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W
myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym
do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot
podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu
nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29
ust. 4. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w
brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku
naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych
przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z
powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną
spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje
zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy
towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są
wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich,
których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie
zobowiązania podatkowego). Należy zauważyć, że
formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą
opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku
zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów
lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika
działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich
wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. W każdym
przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego
określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było
wykonywanie czynności opodatkowanych. Ustawodawca
przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości
lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek
pozytywnych (wskazanych w art. 86 ust. 1, tj. m.in. tego, że zakupy
będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), oraz
niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty
lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do
podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86
ust. 2 pkt 7. Prawo do odliczenia podatku może zostać
zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 -13 ustawy o
VAT. W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy
o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) prawo do
obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w
którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem
pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia
kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć
kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch
następnych okresów rozliczeniowych. Zgodnie z art. 86
ust. 13 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.,
jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i
18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty
deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia
podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od
początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku
należnego. Z dniem 1 stycznia 2014 r. przepis art. 86
ust. 10 oraz ust. 11 ustawy o VAT otrzymał następujące brzmienie: prawo
do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub
importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek
podatkowy. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia
kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e,
może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z
dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Z dniem 1
stycznia 2014 r. przepis art. 86 ust. 13 ustawy o VAT otrzymał
następujące brzmienie: Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których
mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego
przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym
powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak
niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do
obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a. Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną
spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje
zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy
towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są
wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia
podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem
towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki
umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od
towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne,
jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby
fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której
mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje
wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym
podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także
działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza
obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu
towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla
celów zarobkowych. Jak wynika z treści wniosku,
Fundacja prowadzi działalność statutową i działalność gospodarczą w
rozumieniu ustawy o VAT, jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja została
założona celem realizacji zadań statutowych m. in. w zakresie
podejmowania działań promocyjnych na rzecz szeroko rozumianej edukacji,
wspierania działań na rzecz rozwoju szkół i placówek edukacyjnych,
edukacji artystycznej, promocji twórczości artystycznej, wspierania
rozwoju twórczości filmowej i poszerzania kręgu odbiorców polskiego
kina. Natomiast jeśli chodzi o działalność gospodarczą Fundacji,
obejmuje ona m. in. działalność w zakresie wydawania książek, czasopism
i periodyków, produkcji i dystrybucji filmów, nagrań wideo, programów
telewizyjnych, projekcji filmów, wynajmu i dzierżawy maszyn, urządzeń
oraz dóbr materialnych, a także działalność związaną z dzierżawą
własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac
chronionych prawem autorskim. W związku z realizacją
zadań statutowych Fundacja wystąpiła w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa 2007-2013 z wnioskiem o dofinansowanie
inwestycji Centrum Kultury... Fundacja nie jest właścicielem
Nieruchomości, jest jedynie ich dzierżawcą właścicielem Kina jest
Miasto. Nieruchomość nie jest więc składnikiem majątku Fundacji, lecz
jest przez nią wykorzystywana na podstawie umowy wieloletniej
dzierżawy. Celem projektu dofinansowanego ze środków
unijnych przez JWPU, w tym przede wszystkim rewitalizacji Kina, zakupu
sprzętu filmowego niezbędnego dla potrzeb CK, jak i usług promocyjnych
związanych z projektem, było stworzenie ośrodka kulturalnego o profilu
edukacyjnym i promującym kulturę oraz rozpropagowanie celów i misji CK.
Oferta CK jest skierowana do szkół, uczelni oraz członków społeczności
lokalnej i mieszkańców. Działalność CK ma charakter kulturalny,
oświatowy i prospołeczny. Co do zasady, CK nie generuje żadnych
przychodów - działalność CK dotyczy bowiem wyłącznie realizacji zadań z
sektora kultury, a jego oferta skierowana jest głównie do uczniów,
studentów oraz pozostałych mieszkańców Województwa i ma charakter
publiczny i ogólnodostępny. Realizacja projektu, w
tym rewitalizacja wraz z przeprowadzeniem wszelkich prac remontowych
Kina, wyposażeniem go oraz zakupem niezbędnego sprzętu filmowego, a
także promocją CK, trwała w latach 2013 2015, kiedy to Fundacja dla
potrzeb realizowanego projektu nabywała towary i usługi (w tym przede
wszystkim usługi budowlane i budowlano montażowe, sprzęt multimedialny,
usługi promocyjne, etc.). Odbiory prac remontowo
budowlanych oraz odbiory techniczne dokonywane były w I kwartale 2015
r., a Kino zostało oficjalnie otworzone 30 maja 2015 r. Przed
oficjalnym, uroczystym otwarciem Kina Fundacja, w ramach swojej
działalności statutowej, zorganizowała w nim szereg projekcji i
wydarzeń kulturalnych o charakterze wyłącznie nieodpłatnym, w tym
między innymi festiwal scenopis ars twa, przegląd filmów
etnograficznych oraz przegląd polskich filmów dla dzieci i młodzieży.
Ponadto, obecnie Nieruchomość udostępniana jest na potrzeby zajęć dla
studentów i uczniów kompleksu Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz
działającego przy Warszawskiej Szkole Filmowej Zespołu Szkół Filmowych
(w tym gimnazjum i liceum filmowego), a także na potrzeby studia
aktorskiego Mała Filmówka. Działania te mieszczą się w ramach
działalności statutowej Fundacji, nie mają więc charakteru komercyjnego
i nie są ukierunkowane na generowanie zysków. Jak
wynika z powyższego, celem Fundacji było wykorzystywanie Nieruchomości
(Kina) wyłącznie dla potrzeb statutowych, w tym na potrzeby działania
CK, organizacji wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych oraz na potrzeby
udostępniania obiektu i nabytego sprzętu multimedialnego w celu
krzewienia kultury i oświaty. Ponoszone przez Fundację wydatki w
związku z realizacją projektu nie służyły więc prowadzeniu działalności
gospodarczej, a tym samym i wykonywaniu czynności opodatkowanych
podatkiem VAT. Z tego względu, podatek VAT naliczony wynikający z
faktur otrzymanych przez Fundację w związku z zakupem towarów i usług
służących realizacji projektu nie został przez Fundację odliczony, lecz
stanowił koszt kwalifikowany projektu, dofinansowanego przez
JWPU. Od lipca 2015 r. w związku z ponoszonymi przez
Fundację bieżącymi kosztami funkcjonowania Kina, w tym kosztami
dystrybucji filmów, Fundacja organizuje w Kinie także odpłatne
projekcje filmów, mające na celu pokrycie kosztów związanych z
organizacją projekcji i pozyskaniem licencji niektórych filmów
stanowiących repertuar Kina. Ceny biletów są jednak istotnie obniżone,
w szczególności dla pracowników i studentów Warszawskiej Szkoły
Filmowej, uczniów i słuchaczy Zespołu Szkół Filmowych, a pobór cen ma
na celu w tym przypadku wyłącznie pokrycie wskazanych kosztów
dystrybucji filmów (tj. kosztów ich pozyskania) oraz innych kosztów
zmiennych projekcji filmowych. Nie jest to więc działalność
ukierunkowana na osiąganie zysków, mimo iż wiąże się po stronie
Fundacji z powstaniem podatku należnego VAT. Z uwagi
na to, że w ograniczonym zakresie, w celu pokrycia kosztów pozyskania
praw licencyjnych i organizacji pokazów wybranych filmów, Fundacja
organizuje w Kinie również seanse odpłatne, Fundacja nabrała
wątpliwości co do braku możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT
od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja w
trakcie realizacji projektu nie zamierzała wykorzystywać jego
rezultatów w postaci stworzenia Centrum Kultury... ani towarów i usług
nabywanych w związku z rewitalizacją Kina do celów działalności
gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary
i usługi dotyczące opisanej inwestycji Wnioskodawca zamierzał bowiem
wykorzystywać dla celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od
towarów i usług. Celem Fundacji było wykorzystywanie Nieruchomości
(Kina) wyłącznie dla potrzeb statutowych (organizacji wydarzeń
kulturalnych i edukacyjnych) oraz na potrzeby udostępniania obiektu i
nabytego sprzętu multimedialnego w celu krzewienia kultury i oświaty.
Wydarzenia kulturalne organizowane przez Wnioskodawcę w ramach projektu
jak i udostępnianie Kina na potrzeby edukacji są bezpłatne dla
uczestników i realizowane w ramach działalności statutowej
Fundacji. Tym samym, dokonując zakupów towarów i
usług związanych z realizacją projektu, Wnioskodawca nie wykonywał tych
czynności w celu prowadzenia działalności gospodarczej i nie działał w
charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, ponosząc wydatki celem realizacji opisanej
inwestycji, Wnioskodawca nie nabył prawa do odliczenia podatku
naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i
usług dla potrzeb projektu. Przymiot podatnika, w
zakresie czynności związanych z realizowanym projektem, Fundacja
uzyskała w związku ze zmianą sposobu wykorzystywania budynku Kina
poprzez przeznaczenie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT
(wprowadzenie od lipca 2015 r. odpłatnych projekcji filmów, mających na
celu pokrycie kosztów związanych z organizacją projekcji i pozyskaniem
licencji niektórych filmów stanowiących repertuar Kina). Jednakże nawet
późniejsze wykorzystanie ww. budynku do czynności opodatkowanych
podatkiem od towarów i usług, dla której Fundacja będzie posiadać
status podatnika VAT, nie oznacza, że w momencie dokonywania zakupów
towarów i usług związanych z rewitalizacją i wyposażeniem Kina
Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego. Również przepis art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, regulujący
kwestie terminu odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik
nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11 tego przepisu,
nie przyznaje prawa do odliczenia ani nie zmienia podatku naliczonego
związanego pierwotnie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu w
podatek podlegający odliczeniu w rozumieniu art. 86 ust. 1
ustawy. Jeżeli Wnioskodawca dokonywał zakupów, nie
działając w charakterze podatnika, to późniejsze nabycie przez niego
statusu podatnika oraz przeznaczenie nabytych towarów i usług do
działalności opodatkowanej, nie daje prawa do odliczenia podatku
naliczonego, gdyż Wnioskodawca nie nabył nigdy prawa do odliczenia
podatku naliczonego w związku z tymi wydatkami. W tym
miejscu należy również zauważyć, że TSUE w wyroku C-378/02 odwołując
się do wyroku Trybunału w sprawie C-97/90 Lennartz wskazał, że () art.
17 szóstej dyrektywy określa moment powstania prawa do odliczenia i
stanowi, iż jedynie charakter, w jakim podmiot działał w chwili nabycia
dobra, determinuje istnienie prawa do odliczenia. Trybunał stwierdził,
że art. 20 dyrektywy zatytułowany Korekta odliczeń nie zawiera żadnego
postanowienia odnoszącego się do powstania prawa do odliczenia.
Trybunał orzekł, że ów przepis ogranicza się do ustanowienia mechanizmu
umożliwiającego obliczenie korekt odliczenia początkowego, a zatem nie
przyznaje prawa do odliczenia ani nie zmienia podatku zapłaconego przez
podatnika w związku z czynnościami nieopodatkowanymi w podatek
podlegający odliczeniu w rozumieniu art. 17. W
konsekwencji, nawet pomimo późniejszego przeznaczenia nabytych towarów
i usług do działalności opodatkowanej, Wnioskodawcy nie przysługuje
prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych w latach 2013
2015 zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego
przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia
zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie
przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację
przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę
wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul.
Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu,
który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący
dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia
naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270
ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww.
ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu
na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
