Przebudowa drogi została wykonana w ramach zadań nałożonych na Podatnika, jako organ władzy publicznej, co wynika z art.19 ustawy z dnia 21.03.1985r.... - Interpretacja - ZP/443-049/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.09.2004, sygn. ZP/443-049/04, Urząd Skarbowy w Nowym Tomyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przebudowa drogi została wykonana w ramach zadań nałożonych na Podatnika, jako organ władzy publicznej, co wynika z art.19 ustawy z dnia 21.03.1985r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 71, poz.838 ze zm.), zatem w tym zakresie nie jest on uznawany za podatnika podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do art.15 ust.6 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz.535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zakupione przez Podatnika towary i usługi zużyte na przebudowę drogi służą wykonywaniu czynności wyłącznie nie podlegających opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art.86 ust.1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W oparciu o brzmienie tego przepisu należy stwierdzić, iż Podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystanych do przebudowy drogi.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług jak i aktów wykonawczych do niej, zwłaszcza zaś rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 97, poz.970 ze zm. Dz.U. Nr 145 poz.1451), nie dają możliwości zastosowania wobec Podatnika procedury zwrotu ww. podatku naliczonego.

Wprawdzie, zgodnie z § 27a ww. rozporządzenia, przewidziano możliwość dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług dla podmiotów korzystających z refundacji części kosztów kwalifikowanych w ramach SAPARD-u, jednakże należy wskazać, że dotyczy to jedynie podmiotów, które umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarły przed dniem 1 maja 2004r. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Podatnika w tej sprawie, umowa została zawarta 24.06.2004r.

Biorąc pod uwagę powyższe, Podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia ani zwrotu podatku naliczonego związanego z opisaną wyżej inwestycją drogową.Obecnie obowiązujące przepisy konstruujące system podatku od towarów i usług nie przewidują także żadnych innych form odzyskania (refundacji, kompensaty) tego podatku w opisanej wyżej sytuacji. Podatnik musi zatem ponieść ostatecznie ciężar tego podatku.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odpowiedź udzielona zostanie odrębnym pismem.

Urząd Skarbowy w Nowym Tomyślu