prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę drogi - Interpretacja - IBPP4/443-1551/10/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2010, sygn. IBPP4/443-1551/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę drogi

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010r. (data wpływu 21 października 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 listopada 2010r. (data wpływu 18 listopada 2010r.) oraz z dnia 22 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2010r. (data wpływu 18 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 22 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie przyszłe dotyczy projektu Powiatu pn. w ramach, którego Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje zadania zlecone przez Powiat tj. zlecił wykonanie dokumentacji technicznej projektu.

W ramach projektu planowane jest pozyskanie dofinansowania ze środków unijnych. Powyższy projekt będący przedmiotem wniosku będzie realizowany przez Powiat w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, tj. zadań w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W wyniku realizacji projektu zostanie dokonana przebudowa nawierzchni jezdni drogi powiatowej wraz z korektą niwelety, regulacja a miejscami wymiana nawierzchni chodnika, korekta łuków w obrębie skrzyżowań z drogami lokalnymi, budowa wyspy rozdzielającej ruch, wykonane dodatkowe wpusty uliczne oraz ściek z kostki kamiennej.

W wyniku realizacji projektu zwiększy się również wartość drogi i chodników, które mogą być w ramach projektu zmodernizowane. Ww. mienie nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ drogi powiatowe są drogami publicznymi - korzystanie z dróg publicznych jest nieodpłatne.

W ramach projektu poniesione zostaną następujące koszty: opracowanie studium wykonalności inwestycji - stawka VAT 22%, roboty budowlane: roboty przygotowawcze i rozbiórkowe, podbudowa jezdni, krawężniki i chodniki, nawierzchnia jezdni, odwodnienie i regulacja - stawka VAT 22%, nadzór inwestorski - stawka VAT 22%, koszty promocji - stawka VAT 22%.

Powiatowy Zarząd Dróg jak i Powiat nie są podatnikami podatku od towarów i usług zarejestrowanymi w ewidencji czynnych podatników. Ww. zadanie będzie miało w planie finansowym Starostwo Powiatowe, które przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego oraz poniesie wydatki związane z jego realizacją.

Ponadto jak ostatecznie wyjaśnił Wnioskodawca w piśmie z dnia 22 listopada 2010r. faktura za wykonanie dokumentacji technicznej projektu została wystawiona przez wykonawcę dla Powiatowego Zarządu Dróg, natomiast wszystkie pozostałe faktury związane z realizacją projektu zostaną wystawione przez wykonawcę na Starostwo Powiatowe.

Nabyta usługa związana z wykonaniem dokumentacji technicznej projektu nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem przez Powiatowy Zarząd Dróg czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowemu Zarządowi Dróg w odniesieniu do projektu pn. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach projektu, ponieważ wykonuje on zadania zlecone przez Powiat a mienie uzyskane w wyniku realizacji projektu będzie służyć wykonywaniu przez Powiat zadań publicznych wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie zaś z § 12 ust.1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym, zwanej dalej usp, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 usp) i w tym zakresie powiat jest zwolniony z podatku od towarów i usług. W celu wykonania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 usp). Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 tej ustawy organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. W myśl art. 33 usp zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący Powiatowym Zarządem Dróg, zamierza wykonać część zadania realizowanego przez Powiat pn. . W ramach tego zadania Wnioskodawca wykonuje zadania zlecone przez Powiat tj. wykonanie dokumentacji technicznej projektu.

Faktura za wykonanie dokumentacji technicznej projektu została wystawiona przez wykonawcę dla Powiatowego Zarządu Dróg, natomiast wszystkie pozostałe faktury związane z realizacją projektu zostaną wystawione przez wykonawcę na Starostwo Powiatowe.

Nabyta usługa związana z wykonaniem dokumentacji technicznej projektu nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem przez Powiatowy Zarząd Dróg czynności opodatkowanych VAT.

Z treści wniosku wynika, że w związku z realizacją projektu na Wnioskodawcę (Powiatowy Zarząd Dróg) została wystawiona jedna faktura VAT za wykonanie dokumentacji technicznej projektu.

Skoro więc usługa dotycząca wykonania dokumentacji technicznej projektu nabyta w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie w żaden sposób związana z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionej dla Wnioskodawcy faktury dokumentującej nabycie usługi związanej z wykonaniem dokumentacji technicznej projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca wszystkie pozostałe faktury związane z realizacją projektu zostaną wystawione przez wykonawcę na Starostwo Powiatowe.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą pozostałych towarów i usług jakie zostaną zakupione w ramach realizacji projektu pn. będzie Starostwo Powiatowe. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Starostwa Powiatowego).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. (z wyjątkiem faktury dokumentującej nabycie usługi wykonania dokumentacji technicznej), bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jednakże nie wynika on z faktu, iż wykonuje on zadania zlecone przez Powiat a mienie uzyskane w wyniku realizacji projektu będzie służyć wykonywaniu przez Powiat zadań publicznych wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, lecz ze względu na brak związku nabytej usługi wykonania dokumentacji technicznej projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz z uwagi na fakt, iż wszystkie pozostałe faktury związane z realizacją projektu zostaną wystawione przez wykonawcę na Starostwo Powiatowe.

Ponadto organ podatkowy pragnie zwrócić uwagę, iż przywołane w uzasadnieniu stanowiska przepisy prawne skierowane są do jednostek samorządu terytorialnego. Tym samym Wnioskodawca jako odrębny od Powiatu podmiot (niebędący jednostką samorządu terytorialnego) nie może być ich adresatem a zatem nie może wywodzić z nich swych uprawnień lub obowiązków.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Powiatu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Należy również zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano prawidłowości dokumentowania wzajemnych rozliczeń dokonywanych przez Wnioskodawcę i Powiat.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach