
Temat interpretacji
Podatek od towarow i uslug w zakresie obowiazku ewidencjonowania za posrednictwem kasy fiskalnej sprzedazy nagranych plyt CD i DVD realizowanej za posrednictwem internetu.
Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z pozn. zm.) oraz ? 6 pkt 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko Wnioskodawcy prowadzacego dzialalnosc gospodarcza, przedstawione we wniosku z 17 listopada 2015 r. (data wplywu 19 listopada 2015 r.) uzupelnionym pismem z 12 lutego 2016 r. (data wplywu 15 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie obowiazku ewidencjonowania za posrednictwem kasy fiskalnej sprzedazy nagranych plyt CD i DVD realizowanej za posrednictwem internetu ? jest nieprawidlowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie obowiazku ewidencjonowania za posrednictwem kasy fiskalnej sprzedazy nagranych plyt CD i DVD realizowanej za posrednictwem internetu. Wniosek uzupelniono 15 lutego 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono nastepujacy stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi internetowa ksiegarnie wysylkowa. W sklepie internetowym klienci skladaja zamowienie na ksiazki, nagrane plyty CD i DVD, gry komputerowe, ksiazki elektroniczne (e-booki). Towary sa wysylane za posrednictwem firm kurierskich i poczty, ktore na swoje uslugi stosuja podstawowa stawke VAT. Kosztami wysylki towaru obciazany jest klient i juz na etapie skladania zamowienia wie jaki bedzie to koszt. Sprzedaz ksiazek oznaczonych symbolem ISBN korzysta ze stawki obnizonej zgodnie z art. 41 ust. 2a Ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarow i uslug (dalej ?Ustawa?) i wynosi 5%. Dodatkowo klienci czesto oplacaja zakupione towary korzystajac z systemu platnosci A. Zainteresowany zostaje z tego tytulu obciazony prowizja, ktora pokrywa klient i juz na etapie skladania zamowienia wie jaki bedzie to koszt. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy jest ona zwolniona z VAT. Zdarza sie wiec, ze w jednej przesylce, za ktora placi zamawiajacy sa ujmowane towary i uslugi objete roznymi stawkami VAT: ksiazki 5%, plyty 23%, usluga kurierska 23% i usluga finansowa zwolniona z VAT. Wszystkie te elementy sa wyszczegolnione w odrebnych pozycjach na wystawianej nabywcy fakturze.
W uzupelnieniu do wniosku Zainteresowany wskazal, ze:
- Nie prowadzil we wczesniejszych latach sprzedazy na rzecz osob fizycznych, poniewaz dzialalnosc gospodarcza zostala rozpoczeta w lutym 2015 r.
- Sprzedaz nagranych plyt CD i DVD prowadzona przez Ksiegarnie, to sprzedaz towarow wymieniona w par. 4 pkt 1 lit. l rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych, sa to bowiem zapisane nosniki danych cyfrowych.
W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.
Czy istnieje obowiazek ewidencjonowania za posrednictwem kasy fiskalnej sprzedazy nagranych plyt CD i DVD realizowanej za posrednictwem internetu w sytuacji, gdy spelnione sa pozostale warunki uprawniajace do zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania, czyli Zainteresowany otrzymuje w calosci zaplate za wykonana czynnosc za posrednictwem poczty, banku lub spoldzielczej kasy oszczednosciowo-kredytowej na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z prowadzonej ewidencji i dowodow dokumentujacych zaplate jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynnosci zaplata dotyczyla i na czyja rzecz zostala dokonana sprzedaz (dane nabywcy, w tym jego adres)...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiazku ewidencjonowania za posrednictwem kasy fiskalnej sprzedazy nagranych plyt CD i DVD realizowanej za posrednictwem internetu w sytuacji, gdy spelnione sa pozostale warunki uprawniajace do zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania czyli otrzymywana jest w calosci zaplata za wykonana czynnosc za posrednictwem poczty, banku lub spoldzielczej kasy oszczednosciowo-kredytowej na rachunek bankowy Zainteresowanego, a z prowadzonej ewidencji i dowodow dokumentujacych zaplate jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynnosci ona dotyczy i na czyja rzecz zostala dokonana sprzedaz (dane nabywcy, w tym jego adres). Wlasnie ze wzgledu na szczegolowe ujecie w ewidencji danych dotyczacych nabywcy i samej transakcji koniecznosc ewidencjonowania jej na kasie fiskalnej bylaby powieleniem juz szczegolowo zaewidencjonowanej transakcji.
W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidlowe.
Obowiazek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedazy przy zastosowaniu kas rejestrujacych wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.), zwanej dalej ustawa. W mysl tego przepisu ? podatnicy dokonujacy sprzedazy na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych sa obowiazani prowadzic ewidencje obrotu i kwot podatku naleznego przy zastosowaniu kas rejestrujacych.
W mysl art. 111 ust. 1a ustawy ? do obrotu wykazywanego w ewidencji, o ktorej mowa w ust. 1, nie wlicza sie kwoty podatku naleznego.
Powyzszy przepis okresla generalna zasade, z ktorej wynika, ze obowiazek prowadzenia ewidencji sprzedazy przy zastosowaniu kasy rejestrujacej dotyczy wszystkich podatnikow, ktorzy dokonuja sprzedazy na rzecz okreslonych w nim odbiorcow, tj. osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych. Zatem podstawowym kryterium decydujacym o obowiazku stosowania ewidencji za pomoca kas rejestrujacych jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika swiadczen.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy ? minister wlasciwy do spraw finansow publicznych moze zwolnic, w drodze rozporzadzenia, na czas okreslony, niektore grupy podatnikow oraz niektore czynnosci z obowiazku, o ktorym mowa w ust. 1, oraz okreslic warunki korzystania ze zwolnienia, majac na uwadze interes publiczny, w szczegolnosci sytuacje budzetu panstwa (?).
Zatem stosownie do powyzszego, kwestie dotyczace miedzy innymi zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych oraz terminow rozpoczecia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporzadzen w tym zakresie.
Kwestie dotyczace zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy uzyciu kas rejestrujacych niektorych czynnosci i niektorych grup podatnikow oraz terminow rozpoczecia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych od dnia 1 stycznia 2015 r. reguluje rozporzadzenie Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1544) ? zwane dalej rozporzadzeniem.
Regulacje zawarte w ww. rozporzadzeniu przewiduja zwolnienie z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych ze wzgledu na rodzaj prowadzonej dzialalnosci ? ze wzgledu na wysokosc obrotu ? do okreslonej tym przepisem wysokosci obrotow (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z zalacznikiem do rozporzadzenia (zwolnienie przedmiotowe).
I tak, jak stanowi ? 2 ust. 1 rozporzadzenia ? zwalnia sie z obowiazku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dluzej jednak niz do dnia 31 grudnia 2016 r., czynnosci wymienione w zalaczniku do rozporzadzenia.
W poz. 37 powolanego zalacznika do rozporzadzenia wskazano, ze zwolnieniu z obowiazku ewidencjonowania za pomoca kas rejestrujacych podlega dostawa towarow w systemie wysylkowym (poczta lub przesylkami kurierskimi), jezeli dostawca towaru otrzyma w calosci zaplate za wykonana czynnosc za posrednictwem poczty, banku lub spoldzielczej kasy oszczednosciowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spoldzielczej kasie oszczednosciowo-kredytowej, ktorej jest czlonkiem), a z ewidencji i dowodow dokumentujacych zaplate jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynnosci dotyczyla i na czyja rzecz zostala dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
W mysl natomiast ? 3 ust. 1 pkt 1 rozporzadzenia ? zwalnia sie z obowiazku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dluzej jednak niz do dnia 31 grudnia 2016 r. podatnikow, u ktorych obrot zrealizowany na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych nie przekroczyl w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zl, a w przypadku podatnikow rozpoczynajacych w poprzednim roku podatkowym dostawe towarow lub swiadczenie uslug na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych, jezeli obrot z tego tytulu nie przekroczyl, w proporcji do okresu wykonywania tych czynnosci w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zl.
Na podstawie ? 3 ust. 1 pkt 2 rozporzadzenia ? zwalnia sie z obowiazku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie pozniej jednak niz do dnia 31 grudnia 2016 r. podatnikow rozpoczynajacych po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawe towarow lub swiadczenie uslug na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych, jezeli przewidywany przez podatnika obrot z tego tytulu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynnosci w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zl.
Ww. zwolnienie traci moc po uplywie dwoch miesiecy nastepujacych po miesiacu, w ktorym podatnik przekroczyl obrot z tytulu dostawy towarow lub swiadczenia uslug na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynnosci, w kwocie 20.000 zl. (? 5 ust. 2 rozporzadzenia).
Z kolei ? 3 ust. 2 rozporzadzenia stanowi, ze zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania, o ktorym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje sie do podatnikow, ktorzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiazani do ewidencjonowania lub przestali spelniac warunki do zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania.
Jednoczesnie wskazac rowniez nalezy, ze w ? 4 rozporzadzenia wymienione zostaly towary i uslugi, ktore ustawodawca wykluczyl z mozliwosci korzystania ze zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania, o ktorym mowa w ? 2 i ? 3.
I tak, ? 4 ust. 1 pkt 1 lit. l rozporzadzenia wskazuje, ze zwolnien z obowiazku ewidencjonowania, o ktorych mowa w ? 2 i ? 3, nie stosuje sie w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nosnikow danych cyfrowych i analogowych.
Z powolanych przepisow wynika, ze ? w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedazy przy zastosowaniu kasy rejestrujacej ? ustawodawca przewidzial zwolnienia podmiotowe (? 3), jak i przedmiotowe (? 2) z tego obowiazku. Nalezy jednak zauwazyc, ze wykonywanie przez podatnika czynnosci wymienionych w powolanym ? 4 wyklucza mozliwosc zastosowania przez niego zwolnien okreslonych w ? 2 i 3. Zatem bezwzglednemu obowiazkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujacych, niezaleznie od przyslugujacego podatnikowi zwolnienia od tego obowiazku na podstawie ? 2 i ? 3 powolanego rozporzadzenia, podlegaja czynnosci wymienione w ? 4 rozporzadzenia, dokonywane na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych.
Z opisu sprawy wynika, ze Wnioskodawca prowadzi internetowa ksiegarnie wysylkowa. W sklepie internetowym klienci skladaja zamowienie na ksiazki, nagrane plyty CD i DVD, gry komputerowe, ksiazki elektroniczne (e-booki). Towary sa wysylane za posrednictwem firm kurierskich i poczty, ktore na swoje uslugi stosuja podstawowa stawke VAT. Kosztami wysylki towaru obciazany jest klient i juz na etapie skladania zamowienia wie jaki bedzie to koszt. Jak wskazal Zainteresowany, nie prowadzil we wczesniejszych latach sprzedazy na rzecz osob fizycznych, poniewaz dzialalnosc gospodarcza zostala rozpoczeta w lutym 2015 r. Sprzedaz nagranych plyt CD i DVD prowadzona przez Ksiegarnie, to jak wskazal Wnioskodawca sprzedaz towarow wymieniona w par. 4 pkt 1 lit. l rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych, sa to bowiem zapisane nosniki danych cyfrowych.
Na tle powyzszego opisu sprawy Zainteresowany ma watpliwosci, czy istnieje obowiazek ewidencjonowania za posrednictwem kasy fiskalnej sprzedazy nagranych plyt CD i DVD realizowanej za posrednictwem internetu w sytuacji, gdy spelnione sa pozostale warunki uprawniajace do zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania, czyli Wnioskodawca otrzymuje w calosci zaplate za wykonana czynnosc za posrednictwem poczty, banku lub spoldzielczej kasy oszczednosciowo-kredytowej na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z prowadzonej ewidencji i dowodow dokumentujacych zaplate jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynnosci zaplata dotyczyla i na czyja rzecz zostala dokonana sprzedaz (dane nabywcy, w tym jego adres).
Nalezy podkreslic, ze aby przyslugiwalo prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrujacej na podstawie ? 2 ust. 1 rozporzadzenia w powiazaniu z poz. 37 zalacznika do rozporzadzenia, musza lacznie zostac spelnione nastepujace warunki:
- dostawa towarow nastepuje w systemie wysylkowym (poczta lub przesylkami kurierskimi),
- dostawca towarow otrzymuje zaplate za towar w calosci za posrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy,
- z ewidencji i dowodow dokumentujacych zaplate jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynnosci dotyczyla i na czyja rzecz zostala dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
- przedmiotem dostawy nie sa towary okreslone w ? 4 pkt 1 rozporzadzenia.
Zatem ze zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania mozna korzystac w przypadku sprzedazy w systemie wysylkowym (poczta lub przesylkami kurierskimi) po spelnieniu ww. warunkow. Niewystapienie jednego z nich oznacza brak mozliwosci zastosowania zwolnienia z obowiazku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrujacej.
Podkreslic nalezy, ze Zainteresowany wskazal, iz sprzedaz nagranych plyt CD i DVD prowadzona przez Ksiegarnie, to sprzedaz towarow wymieniona w ? 4 pkt 1 lit. l rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych, sa to bowiem zapisane nosniki danych cyfrowych.
Biorac powyzsze pod uwage oraz w swietle powolanych przepisow, nalezy wskazac, ze przedstawione okolicznosci wskazuja, iz dokonujac sprzedazy nagranych plyt CD i DVD, Wnioskodawca ma obowiazek ewidencjonowania kazdej sprzedazy i kwot podatku naleznego przy zastosowaniu kasy rejestrujacej, bez wzgledu na fakt, ze plyty CD i DVD beda dostarczane do klienta w systemie wysylkowym. Nalezy bowiem podkreslic, ze wynikajace z zapisu ? 2 ust. 1 w powiazaniu z punktem 37 zalacznika zwolnienie z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrujacej ? w swietle ? 4 ust. 1 pkt 1 lit. l rozporzadzenia ? nie moze miec zastosowania w przypadku zapisanych plyt CD i DVD.
Reasumujac, z uwagi na fakt, ze sprzedaz przez Wnioskodawce nagranych plyt CD i DVD to ? jak wskazal Zainteresowany ? sprzedaz towarow wymienionych w ? 4 pkt 1 lit. l rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnien z obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujacych, gdyz sa to zapisane nosniki danych cyfrowych ? zatem, Wnioskodawca ma obligatoryjny obowiazek ewidencjonowania sprzedazy nagranych plyt CD i DVD za posrednictwem kasy fiskalnej na rzecz osob fizycznych nieprowadzacych dzialalnosci gospodarczej oraz rolnikow ryczaltowych.
Interpretacja dotyczy zaistnialego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, ze w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie obowiazku ewidencjonowania za posrednictwem kasy fiskalnej sprzedazy nagranych plyt CD i DVD realizowanej za posrednictwem internetu. Natomiast wniosek w pozostalym zakresie dotyczacym prawidlowosci dokumentowania sprzedazy towaru wraz z kosztami dostawy przesylki oraz oplata A, jak rowniez stawki podatku VAT dla sprzedazy ksiazek elektronicznych (tzw. ebook, audiobook) rozpatrzony zostal wydanymi w dniu 26 lutego 2016 r. odrebnymi interpretacjami znak ILPP2/4512-1-847/15-4/SJ oraz ILPP2/4512-1-847/15-5/SJ.
Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).
Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
