
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy podatku od towarów i usług (dalej także: VAT) i został sformułowany w związku z projektem „…” (dalej: Projekt) realizowanym przez Zakład Leczniczy „A.” S.A. z siedzibą w (…) (dalej: Podatnik albo Wnioskodawca) i dofinasowanym ze środków UE w ramach Działania 7.8 „(…)” Priorytetu VII „(…)” (dalej: Program).
Niniejszy wniosek zmierza do ustalenia czy Podatnik ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. Projektu w obiekcie pn. „(…)” (…), służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86), które to usługi są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Odpowiedź na powyższe pytanie determinuje uznanie kwoty podatku VAT od ww. inwestycji do kosztów kwalifikowanych Projektu objętych dofinansowaniem.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym (posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; t. jedn. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: u. CIT) oraz czynnym podatnikiem VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.; dalej: u. VAT albo ustawa o podatku od towarów i usług).
Przeważająca działalność Podatnika to usługi w zakresie opieki medycznej, zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 u. VAT. Są to w szczególności: działalność szpitali (PKD 86.10.Z), praktyka lekarska ogólna, praktyka lekarska specjalistyczna, działalność fizjoterapeutyczna. Podstawowe kierunki rozwoju działalności Zakładu Leczniczego „A.” S.A. obejmują: świadczenie kompleksowych usług uzdrowiskowych, ze szczególnym uwzględnieniem leczenia uzdrowiskowego prowadzonego w oparciu o miejscowe surowce lecznicze i walory środowiska naturalnego (zwłaszcza w zakresie wczesnej rehabilitacji kardiologicznej oraz rehabilitacji narządu ruchu) oraz wykonywanie innych specjalistycznych usług w trosce o poprawę zdrowia kuracjuszy i zapewnienie jego maksymalnej ochrony.
Wnioskodawca posiada zawartą z NFZ aktywną umowę o wykonywanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (nr (…)). Dodatkowo (ubocznie) Podatnik prowadzi działalność hotelarską i gastronomiczną. 11 sierpnia 2025 r. Wnioskodawca zawarł z Województwem (…) Umowę nr (…) o dofinansowanie Projektu „(…)” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 (Działanie 7.8 „(…)”).
Głównym celem projektu jest wzmocnienie infrastruktury medycznej i kompetencji kadry medycznej A. S.A., modernizacja wyposażenia oraz rozszerzeniu dostępności świadczeń ambulatoryjnych, co ma się przełożyć na lepsze dostosowanie usług zdrowotnych do mapy potrzeb zdrowotnych.
Projekt przewiduje:
a)prace modernizacyjne w zakresie infrastruktury medycznej w obiekcie „(…)” (…), co obejmuje zarówno modernizację obiektu, jak i ich dostosowanie do obecnych standardów medycznych, co zapewni lepsze warunki dla pacjentów i personelu;
b)zakup urządzeń medycznych, w tym aparatury diagnostycznej takiej, jak: aparaty USG, systemy do prób wysiłkowych, ergometry, spirometry oraz inne urządzenia kardiologiczne, które zwiększą możliwości diagnostyczne i terapeutyczne;
c)zwiększenie liczby specjalistycznych konsultacji, co bezpośrednio przyczyni się do poprawy opieki nad pacjentami z przewlekłymi i skomplikowanymi schorzeniami.
W związku z tym, w ramach Projektu zaplanowano następujące zadania:
Zadanie 1 – prace remontowe i adaptacyjne (…) (w tym roboty z branży budowlanej, elektrycznej, niskoprądowej oraz z branży sanitarnej, m.in. wentylacja i klimatyzacja),
Zadanie 2 – wyposażenie placówki (…),
Zadanie 3 – szkolenie w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego,
Zadanie 4 - koszty pośrednie.
Dzięki modernizacji, projekt wpłynie na skrócenie czasu oczekiwania na świadczenia, co jest kluczowe dla pacjentów wymagających specjalistycznej opieki. Infrastruktura wytworzona w ramach Projektu będzie wykorzystywana na rzecz udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Całkowita wartość Projektu (obejmująca wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane) wynosi (…) zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wynosi (…) zł, zaś wkład własny wniesiony przez Wnioskodawcę (…) zł.
Wydatki poniesione w związku z realizowanym Projektem są lub zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Zakład Leczniczy „A.” S.A., zaś powstałe lub zmodernizowane w wyniku Projektu mienie będzie własnością A. S.A. i będzie stanowić środek trwały A. S.A.
Celem realizowanego Projektu jest jednak wyłącznie zwiększenie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej (ambulatoryjnej opieki specjalistycznej), w całości finansowanych ze środków publicznych (zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy oraz istniejącym zapotrzebowaniem).
Przedmiotem projektu ani jego efektem nie jest i nie będzie wykonywanie przez Zakład Leczniczy „A.” S.A. czynności opodatkowanych, ale wyłącznie usług w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowanych w dziale 86 PKWiU, które z mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 u. VAT podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.
Efekty Projektu nie będą udostępniane innym podmiotom i nie będą miały związku z wykonywaniem przez Podatnika czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ostatecznymi beneficjentami projektu będą zatem pacjenci, a jego realizacja będzie skutkować zwiększeniem bezpieczeństwa zdrowotnego, poprawą dostępności do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, lepszą organizacją usług zdrowotnych oraz wykorzystaniem infrastruktury i aparatury medycznej.
Zgodnie z § 5 ust. 7 Umowy, „Jeżeli podatek od towarów i usług (VAT) może stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach Projektu, Beneficjent dokumentując kwalifikowalność podatku od towarów i usług (VAT) ma obowiązek, pod rygorem odmowy uznania wydatku za kwalifikowalny:
1)złożyć oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, według wzoru stanowiącego Załącznik nr 4 do Umowy;
2)wraz z pierwszym wnioskiem o płatność dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą możliwości odzyskania podatku VAT, odnoszącą się do Projektu (interpretacja indywidualna)”.
Wymogiem uzyskania dofinansowania jest zatem dołączenie zaświadczenia organu podatkowego określającego czy w odniesieniu do realizowanego Projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części (brak takiej możliwości stwierdził Podatnik w złożonym i załączonym do Umowy o dofinansowanie ww. oświadczeniu o kwalifikowalności podatku VAT).
W związku z powyższym, Instytucja Pośrednicząca (…) zobligowała Podatnika do złożenia w systemie (…) interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w projekcie od nakładów poniesionych w Projekcie (z uwagi na fakt, że podatek VAT określony został we wniosku o dofinansowanie Projektu jako wydatek kwalifikowalny).
Pytanie
Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm. dalej: u. VAT) Zakład Leczniczy „A.” S.A., który uzyskał finansowanie unijne projektu „(…)” w ramach Działania 7.8 „…”, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego Projektu, w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86), zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.
W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT i obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z projektem „…” realizowanego w ramach Działania 7.8 „…” w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86).
W konsekwencji – co jednak wykracza już poza kompetencje Organu wydającego interpretację – kwota podatku VAT wynikającego z ww. faktur stanowi koszt kwalifikowalny ww. Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm. dalej: u. VAT albo ustawa o podatku od towarów i usług), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ustawy: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z tytułu: […] nabycia towarów i usług, […] dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi”.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:
a)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
b)towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 u. VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 u. VAT.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jedno z takich ograniczeń – relewantne w niniejszej sprawie – zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 u. VAT, zgodnie z którym: „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku”.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 u. VAT jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej i to do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej w niniejszej sprawie sytuacji powyższy warunek nie jest (nie będzie) spełniony. Dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług, związane z realizacją projektu „…”, mają związek wyłącznie ze świadczeniem przez Podatnika usług zwolnionych z podatku VAT.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 u. VAT, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT. Jak wskazano przy opisie stanu faktycznego oraz specyfiki Projektu, jego efekty nie będą miały natomiast związku z wykonywaniem przez Zakład Leczniczy „A.” S.A. czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nie jest zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 u. VAT, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W konsekwencji, Zakład Leczniczy „A.” S.A. nie ma prawa do (ani możliwości) obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Zgodnie z wydanymi przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej „Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027” (znak: (…); (…), 14 marca 2025 r.): „Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt (koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne) jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, z zastrzeżeniem pkt 8 i 10” (s. 53, pkt 1). Z kolei: „Za posiadanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w pkt 6, nie uznaje się możliwości określonej w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), ani przypadku wskazanego w art. 90 ust. 10 pkt 2 tej ustawy”.
Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z tego, że przesądzenie kwestii kwalifikowalności wydatków w ramach Projektu nie leży w kompetencjach organu wydającego interpretację, wskazuje natomiast jedynie ubocznie, że rozstrzygnięcie problemu prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z przedstawionym we Wniosku opisem, determinuje bezpośrednio odpowiedź również na to – kolejne – pytanie. Należy podkreślić, że sytuacja Wnioskodawcy oraz prezentowany przez niego pogląd prawny są analogiczne, jak przedstawiane i zaakceptowane w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z: 2 lutego 2024 r. (sygn. akt 0113-KDIPT1-1.4012.819.2023.1.MG), 15 lutego 2024 r. (sygn. akt 0114-KDIP4-2.4012.17.2024.2.WH), 24 września 2024 r. (sygn. akt 0112-KDIL1-2.4012.426.2024.1.NF), 7 listopada 2024 r. (sygn. akt 0113-KDIPT1-1.4012.688.2024.2.MGO), 15 listopada 2024 r. (sygn. akt 0114-KDIP4-2.4012.614.2024.1.AA), 16 grudnia 2024 r. (sygn. akt 0111-KDIB3-2.4012.584.2024.1.ASZ), 11 lipca 2025 r. (sygn. akt 0112-KDIL1-1.4012.337.2025.1.DS), a także w interpretacjach indywidualnych: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 maja 2010 r. (sygn. akt IBPP4/443-615/10/AŚ). W związku z powyższym wnoszę, jak na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Z normy prawnej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Państwa przeważająca działalność to usługi w zakresie opieki medycznej, zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 u. VAT. Są to w szczególności: działalność szpitali (PKD 86.10.Z), praktyka lekarska ogólna, praktyka lekarska specjalistyczna, działalność fizjoterapeutyczna. 11 sierpnia 2025 r. zawarli Państwo z Województwem (…) Umowę o dofinansowanie Projektu „(…)” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 (Działanie 7.8 „(…)”). Głównym celem projektu jest wzmocnienie infrastruktury medycznej i kompetencji kadry medycznej A. S.A., modernizacja wyposażenia oraz rozszerzenie dostępności świadczeń ambulatoryjnych, co ma się przełożyć na lepsze dostosowanie usług zdrowotnych do mapy potrzeb zdrowotnych. Wydatki poniesione w związku z realizowanym Projektem są lub zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Zakład Leczniczy „A.” S.A. Przedmiotem projektu ani jego efektem nie jest i nie będzie wykonywanie przez Państwa czynności opodatkowanych, ale wyłącznie usług w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowanych w dziale 86 PKWiU, które z mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 u. VAT podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Efekty Projektu nie będą udostępniane innym podmiotom i nie będą miały związku z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą tego czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy Zakład Leczniczy „A.” S.A., który uzyskał finansowanie unijne projektu „….” w ramach Działania 7.8 „…”, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją Projektu, w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86), zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wszelkie nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku VAT.
Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku od nabywanych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu „…”.
W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W interpretacji indywidualnej nie poddawano ocenie czy świadczone przez Państwa usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenia te przyjęto jako elementy stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Ponadto informuję, że wszystkie informacje niezbędne z punktu widzenia przepisów, których interpretacji Państwo oczekują powinny wynikać z opisu stanu faktycznego, a nie z załączonych dokumentów. W ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzę postępowania dowodowego i nie analizuję załączników.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
