
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 07.06.2004 roku informuje się, iż:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Od 1 maja 2004 roku obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
W sytuacji, gdy podatnik otrzymuje od innego podmiotu (np. od organu administracji rządowej, samorządowej lub organizacji społecznej), w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, wówczas dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dofinansowanie musi być jednak bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa), aby podlegało opodatkowaniu.
Dofinansowanie (dotacja), które przekazywane jest podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności i nie ma bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów czy też świadczeniem usług nie podlega opodatkowaniu.
Dopłata do mleka, którą podatnik otrzymuje za pośrednictwem mleczarni, związana jest z dostawą mleka do zakładów mleczarskich, ma wpływ na cenę tego mleka, a więc zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy stanowi obrót i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dopłaty do paliwa zużywanego w gospodarstwie rolnym oraz refundacja części nakładów inwestycyjnych ze środków programu SAPARD nie są związane z konkretną dostawą towarów czy świadczeniem usług, a więc nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
