
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej usługi rozbudowy stadionu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej usługi rozbudowy stadionu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej usługi rozbudowy stadionu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej: OSiR lub jednostka budżetowa lub Wnioskodawca) jest jednostką budżetową Gminy finansowaną z budżetu Gminy. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, a OSiR jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.
Czynności opodatkowane VAT wykonywane przez OSiR polegają w szczególności na:
- organizowaniu imprez sportowych i rekreacyjnych,
- wynajmowaniu obiektów sportowych innym podatnikom VAT oraz mieszkańcom, a także na
- wynajmie powierzchni reklamowych na majątku znajdującym się w zarządzie i na stanie OSiR.
Od roku 2009 realizowana jest inwestycja rozbudowy stadionu Miejskiego (dalej: Stadion), której koszty w całości pokrywane są z budżetu Gminy. Podobnie pokrywane są wszystkie koszty OSiR jako jednostki budżetowej Gminy.
Ze względu na to, iż jednostka budżetowa nie posiada personelu, który jest w stanie przeprowadzić i nadzorować rozbudowę Stadionu, w jej realizacji bierze udział Gmina jako oddzielny od OSiR podatnik VAT.
Gmina realizując inwestycję rozbudowy Stadionu nabywa usługi we własnym imieniu, lecz na rzecz OSiR. Bowiem po zakończeniu tej inwestycji Stadion zostanie przekazany Wnioskodawcy w trwały zarząd.
W wyniku ww. przekazania Stadionu do OSiR:
- nastąpi rozliczenie inwestycji, tzn. koszty przebudowy Stadionu zostaną przeksięgowane z rozrachunków Gminy na rozrachunki OSiR;
- OSiR dokona przelewu odpowiedniej kwoty pieniężnej (korespondującej z kwotą ujawnioną w fakturze VAT wystawionej przez Gminę) z rachunku bankowego OSiR na rachunek bankowy Gminy.
Gmina zamierza wystawić fakturę w celu przeniesienia poniesionych przez siebie kosztów na OSiR. W tej sytuacji refaktura będzie stanowić zwykłą fakturę VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący (Gminę) pomiędzy właściwym usługodawcą a ostatecznym nabywcą tej usługi (OSiR). Otrzymana przez OSiR refaktura zawierać będzie kwotę i stawkę podatku VAT, które odpowiadać będą fakturom pierwotnym, wystawionym przez usługodawców.
Ponadto, z informacji uzyskanych od Gminy w jej sprawie została wydana interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2011 r., w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów potwierdził opodatkowanie czynności odsprzedaży (refakturowania kosztów) usług dotyczących rozbudowy Stadionu na rzecz jednostki budżetowej i tym samym prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur pierwotnych wystawionych przez usługodawców.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy na podstawie art. 86 ustawy o VAT, OSiR będzie miał prawo odliczyć podatek naliczony, który znajdować się będzie na fakturze (refakturze kosztów) dotyczącej usług rozbudowy Stadionu, wystawionej przez Gminę...
Zdaniem Wnioskodawcy, OSiR będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, który zawarty będzie w fakturze VAT (refakturze kosztów) wystawionej przez Gminę za usługi rozbudowy Stadionu. Powyższe wynika z tego, iż w celu odliczenia podatku zawartego w fakturze VAT (refakturze kosztów), niezbędne jest jednoczesne wystąpienie:
- przesłanek pozytywnych wskazanych w art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT oraz
- brak przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Konfrontując postanowienia art. 86 ust. 1, z zaistniałym stanem można wskazać, iż otrzymana przez OSiR faktura VAT, wystawiona przez Gminę, niewątpliwie dokumentować będzie usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez ich odbiorcę, czyli w zaistniałym stanie przez Wnioskodawcę, który:
- zgodnie z powyżej przytoczonym art. 15 ust. 1 ustawy o VAT jest podatnikiem VAT, wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT a
- nabyte od Gminy usługi rozbudowy Stadionu (w drodze refakturowania kosztów), służyć będą działalności opodatkowanej OSiR. Wnioskodawca bowiem ostatecznie czerpać będzie korzyści z usług rozbudowy Stadionu (na podstawie
przekazanej mu w trwały zarząd nieruchomości), poprzez wykonywane odpłatne czynności opodatkowane, polegające na:
- organizowaniu imprez sportowych i rekreacyjnych,
- wynajmie obiektów sportowych innym podatnikom VAT oraz mieszkańcom, a także na
- wynajmie powierzchni reklamowych na majątku znajdującym się w zarządzie i na stanie OSiR.
Podkreślić należy ścisły związek pomiędzy wykonywanymi przez OSiR czynnościami opodatkowanymi a nabywanymi od Gminy (refakturowanymi kosztami) usługami rozbudowy Stadionu.
Jednocześnie należy stwierdzić, iż nie zachodzą żadne z wyłączeń wskazanych w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Art. 86 ust. 2 ustawy o VAT wskazuje natomiast na to, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W przytoczonym stanie, kwota podatku naliczonego widnieć będzie na fakturze VAT (refakturze kosztów), dotyczącej rozbudowy Stadionu, wystawionej przez Gminę na rzecz OSiR.
Poza zaistnieniem przesłanek pozytywnych z art. 86 ustawy o VAT, warunkiem niezbędnym uprawniającym OSiR do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę, jest jednoczesny brak przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 tej ustawy. Analizując treść art. 88 ustawy o VAT, Wnioskodawca stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie nie występuje żadna z przesłanek negatywnych.
Podsumowując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Gminę, w zakresie w jakim zakup usług przebudowy Stadionu od Gminy, w drodze refakturowania kosztów, związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych (wynajem powierzchni reklamowych, wynajem obiektów sportowych, organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych).
Ana1ogiczne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2010 r. sygn. ITPP1/443-962/10/AP, wydanej w sprawie prawa do odliczania podatku naliczonego przez jednostkę budżetową (ZOO), związanego z zakupem usług na wykonanie inwestycji, w której to stwierdził, iż:
(...) o ile wybudowany obiekt będzie w całości wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, to przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową tych obiektów, przy założeniu, że nie zachodzą wyłączenia tego prawa, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
