
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo 9 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina Miasto A. jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z art. 72 ustawy Karty Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986) oraz z uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w A. z dnia (...) 2021 r. w sprawie określenia rodzaju świadczeń oraz warunków i sposobu ich przyznawania w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto A. przeznacza corocznie w budżecie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Celem realizacji zadania organ prowadzący jest zobowiązany do zapewnienia w budżecie miasta odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla korzystających z opieki zdrowotnej nauczycieli zatrudnionych w podległych szkołach i placówkach oświatowych, a także nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Zgodnie z wyrokiem Sądu Administracyjnego w Kielcach z 18 lipca 2008 r. II SA/Ke 270/08, organ prowadzący ma obowiązek ustalenia jednego wspólnego funduszu zdrowotnego dla wszystkich prowadzonych przez siebie jednostek oświatowych. Wobec powyższego podmiotem uprawnionym do przyznawania świadczeń jest organ wykonawczy – Prezydent Miasta A.
Rodzaj świadczeń wypłacanych dla nauczycieli został określony w powyższej uchwale. Środki finansowe przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli lub nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne mogą być przyznawane w formie refundacji poniesionych wydatków przez nauczyciela lub nauczyciela po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne na cele zdrowotne. Wnioski w sprawie przyznania pomocy zdrowotnej rozpatrywane są dwa razy w roku. Wnioskodawca może złożyć wniosek w sprawie przyznania pomocy zdrowotnej do Prezydenta Miasta A. w dwóch terminach, tj. od 15 marca do 15 kwietnia i od 15 września do 15 października danego roku budżetowego. Wypłata następuje odpowiednio w terminie do 30 czerwca i do 15 grudnia bieżącego roku kalendarzowego.
Pomoc zdrowotna przyznawana jest w związku z:
1)chorobą zawodową,
2)chorobą przewlekłą,
3)leczeniem szpitalnym i leczeniem poszpitalnym,
4)leczeniem specjalistycznym,
5)rehabilitacją,
6)leczeniem sanatoryjnym nierefundowanym przez żadną instytucję,
7)zakupem sprzętu medycznego.
W składanych wnioskach przez nauczycieli ubiegających się o bezzwrotne świadczenie pieniężne występują dokumenty potwierdzające poniesione koszty m.in.: zakup leków lub usług związanych z leczeniem przewlekłej choroby, leczeniem szpitalnym i leczeniem poszpitalnym, leczeniem specjalistycznym, rehabilitacją, leczeniem sanatoryjnym, zakup sprzętu medycznego, zakup okularów, aparatu słuchowego, leczenia protetycznego, leczenia stomatologicznego, poduszek do siedzenia, podkolanówek ortopedycznych, rajstop uciskowych, obuwia ortopedycznego, schodołazu, krzesła schodowego, czujnika (...), zabiegów fizjoterapeutycznych, usług fizjoterapeutycznych, terapii manualnej, masażów, opłaty za dom seniora, leczenia niepłodności oraz metody in vitro, prywatnych konsultacji lekarskich, operacji zaćmy, zabiegów podologicznych, prywatnych zabiegów iniekcji doszklistkowej przy leczeniu chorób oczu, dojazdów do szpitala w innych miejscowościach.
Do wniosku załączane jest zaświadczenie lekarskie, które zgodnie z uchwałą winno zawierać potwierdzenie choroby, czas leczenia i wystawione w okresie za czas, którego dotyczą poniesione wydatki. Niestety przedkładane zaświadczenia lekarskie często nie wskazują czy choroba jest przewlekła/długotrwała. Pracownicy Wydziału Edukacji weryfikują złożone wnioski o pomoc zdrowotną.
Osoby, którym wypłacane są świadczenia w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli lub nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, nie są/byli pracownikami Urzędu Miejskiego w A., tzn., że Gmina Miasto A. nie jest/była pracodawcą dla wskazanej grupy świadczeniobiorców. Pracodawcami dla korzystających ze wskazanych świadczeń są/byli kierownicy tych jednostek, czyli dyrektorzy poszczególnych szkół i placówek oświatowych.
Natomiast zgodnie z art. 72 Karty Nauczyciela, niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczają corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określają rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.
Podmiotem wypłacającym bezzwrotne świadczenia pieniężne jest Urząd Miasta A.
Pytania
1.Czy bezzwrotne świadczenie pieniężne przyznawane nauczycielom lub nauczycielom po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne na podstawie Uchwały nr (...) Rady Miejskiej w A. z dnia (...) 2021 r. w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą (wskazaną w zaświadczeniu lekarskim), będzie stanowiło przychód uprawnionego korzystający ze zwolnienia podatkowego do kwoty 6000 zł rocznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym, czy Urząd Miasta A. nie będzie musiał wystawić informacji PIT-11?
2.Czy bezzwrotne świadczenie pieniężne przyznawane nauczycielom po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne na podstawie ww. Uchwały w innym przypadku niż indywidualne zdarzenie losowe lub długotrwała choroba, będzie stanowiło przychód korzystający ze zwolnienia do kwoty 4500 zł rocznie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym, czy Urząd Miasta A. nie będzie musiał wystawić informacji PIT-11?
3.Czy bezzwrotne świadczenie pieniężne przyznawane nauczycielom, którzy przeszli na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne na podstawie ww. Uchwały, na pokrycie kosztów innych niż korzystające ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b oraz pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie podlegało opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, do którego poboru zobowiązany będzie Urząd?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Środki finansowe przyznawane nauczycielom lub nauczycielom po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, zgodnie z Uchwałą Nr (...) Rady Miejskiej w A. z dnia (...) 2021 r., będą stanowić przychód świadczeniobiorcy korzystający ze zwolnienia do kwoty 6000 zł, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile zostały przyznane w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą (wskazanym w zaświadczeniu lekarskim). W związku z tym na Urzędzie Miasta A. nie będą ciążyły obowiązki informacyjne PIT-11.
Ad 2.
Środki finansowe przyznane na podstawie ww. Uchwały w innym przypadku niż indywidualne zdarzenie losowe lub długotrwała choroba nauczycielom po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, są wolne od podatku dochodowego do kwoty 4500 zł przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby, którym wypłacane są świadczenia w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, nie są i nie byli pracownikami Urzędu Miejskiego w A. W związku z tym Urząd Miasta A. nie będzie musiał wystawiać informacji podatkowej PIT-11.
Ad 3.
Bezzwrotne świadczenie pieniężne przyznawane byłym nauczycielom na podstawie Uchwały na pokrycie kosztów innych niż korzystające ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b oraz pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie podlegało opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%. Urząd Miasta A. będzie zobowiązany do poboru tego podatku i uwzględnienia go w deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Brzmienie powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Stosownie do art. 20 ust. 1 omawianej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Ww. przepis nakłada na podmioty, które dokonują wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, obowiązek informacyjny, czyli obowiązek wykazania tych świadczeń w informacji PIT‑11.
Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów, rencistów lub osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.
Treść ww. przepisu wskazuje, że świadczenia pieniężne otrzymane przez emerytów, rencistów lub osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne wypłacane im w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy opodatkowane są w formie ryczałtu w wysokości 10% należności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika m.in., że Gmina Miasto A. jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z art. 72 ustawy Karty Nauczyciela oraz uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w A. z dnia (...) 2021 r. w sprawie określenia rodzaju świadczeń oraz warunków i sposobu ich przyznawania w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli szkół i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto A. przeznacza corocznie w budżecie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Celem realizacji zadania organ prowadzący jest zobowiązany do zapewnienia w budżecie miasta odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla korzystających z opieki zdrowotnej nauczycieli zatrudnionych w podległych szkołach i placówkach oświatowych, a także nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Podmiotem uprawnionym do przyznawania świadczeń jest organ wykonawczy – Prezydent Miasta A. Rodzaj świadczeń wypłacanych dla nauczycieli został określony w powyższej uchwale. Środki finansowe przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli lub nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne mogą być przyznawane w formie refundacji poniesionych wydatków przez nauczyciela lub nauczyciela po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne na cele zdrowotne. Wnioski w sprawie przyznania pomocy zdrowotnej rozpatrywane są dwa razy w roku. Wnioskodawca może złożyć wniosek w sprawie przyznania pomocy zdrowotnej do Prezydenta Miasta A. Pomoc zdrowotna przyznawana jest w związku z:
1)chorobą zawodową,
2)chorobą przewlekłą,
3)leczeniem szpitalnym i leczeniem poszpitalnym,
4)leczeniem specjalistycznym,
5)rehabilitacją,
6)leczeniem sanatoryjnym nierefundowanym przez żadną instytucję,
7)zakupem sprzętu medycznego.
W składanych wnioskach przez nauczycieli ubiegających się o bezzwrotne świadczenie pieniężne występują dokumenty potwierdzające poniesione koszty m.in.: zakup leków lub usług związanych z leczeniem przewlekłej choroby, leczeniem szpitalnym i leczeniem poszpitalnym, leczeniem specjalistycznym, rehabilitacją, leczeniem sanatoryjnym, zakup sprzętu medycznego, zakup okularów, aparatu słuchowego, leczenia protetycznego, leczenia stomatologicznego, poduszek do siedzenia, podkolanówek ortopedycznych, rajstop uciskowych, obuwia ortopedycznego, schodołazu, krzesła schodowego, czujnika (...), zabiegów fizjoterapeutycznych, usług fizjoterapeutycznych, terapii manualnej, masażów, opłaty za dom seniora, leczenia niepłodności oraz metody in vitro, prywatnych konsultacji lekarskich, operacji zaćmy, zabiegów podologicznych, prywatnych zabiegów iniekcji doszklistkowej przy leczeniu chorób oczu, dojazdów do szpitala w innych miejscowościach. Do wniosku załączane jest zaświadczenie lekarskie, które zgodnie z uchwałą winno zawierać potwierdzenie choroby, czas leczenia i wystawione w okresie za czas, którego dotyczą poniesione wydatki. Niestety przedkładane zaświadczenia lekarskie często nie wskazują czy choroba jest przewlekła/długotrwała. Pracownicy Wydziału Edukacji weryfikują złożone wnioski o pomoc zdrowotną. Osoby, którym wypłacane są świadczenia w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli lub nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, nie są/byli pracownikami Urzędu Miejskiego w A., tzn., że Gmina Miasto A. nie jest/była pracodawcą dla wskazanej grupy świadczeniobiorców. Pracodawcami dla korzystających ze wskazanych świadczeń są/byli kierownicy tych jednostek, czyli dyrektorzy poszczególnych szkół i placówek oświatowych. Podmiotem wypłacającym bezzwrotne świadczenia pieniężne jest Urząd Miasta A.
Wobec powyższego wskazać należy, że na mocy art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.):
Niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określą rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy oraz warunki i sposób ich przyznawania.
Z art. 72 ust. 4 ww. ustawy wynika natomiast, że:
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, zachowują nauczyciele po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne bez względu na datę przejścia na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Mając na uwadze opis sprawy, świadczenia zdrowotne, które Państwo wypłacają nauczycielom czynnym zawodowo, jak i nauczycielom po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, stanowią dla tych osób przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
Jednocześnie wskazać należy na art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:
a)z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
b)z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6000 zł.
Z ww. przepisu wynika, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają jedynie zapomogi wypłacone w przypadkach w nim wskazanych, w tym w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą.
Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia „zapomogi”, „indywidualnego zdarzenia losowego” czy „długotrwałej choroby”. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicjami słownikowymi.
Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, przez „zapomogę” należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej.
Pod pojęciem „indywidualnego zdarzenia losowego” można rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia skierowane do danej osoby, wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności.
Natomiast przez „długotrwałą chorobę” należy rozumieć chorobę wymagającą długotrwałego leczenia w sposób stały lub przez długi okres, mającą długotrwały przebieg.
Analizując, czy choroba jest długotrwała nie sposób odwołać się do konkretnych ram czasowych przesądzających o tym jak długo ma ona trwać, by możliwe było objęcie zapomogi wypłaconej w związku z tą chorobą zwolnieniem z opodatkowania. Z medycznego punktu widzenia długotrwałe choroby, to choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest również zapisów określających sposób dokumentowania zdarzeń uprawniających do skorzystania z ww. zwolnienia od podatku. Skoro zatem ustawa nie wymaga szczególnego udokumentowania tych zdarzeń należy, kierując się przepisem art. 180 ustawy Ordynacja podatkowa, jako dowód dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Zasadność zwolnienia z opodatkowania zapomogi powinna zatem zostać udokumentowana aktualnymi dowodami, w tym potwierdzającymi stan zdrowia osoby, która takowe świadczenie otrzymała. W przypadku długotrwałej choroby fakt jej zaistnienia może być zatem udokumentowany np. zaświadczeniem wystawionym przez lekarza specjalistę lub orzeczeniem o niepełnosprawności.
Zatem gdy pomoc zdrowotna udzielana na wniosek uprawnionych, tj. nauczycieli czynnych zawodowo, nauczycieli po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, będzie miała postać zapomogi i rzeczywiście zostanie wypłacona w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą, to do kwoty 6000 zł mogą Państwo zastosować zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będą zobowiązani Państwo także do wystawienia informacji PIT-11 z tego tytułu. Jednakże to Państwo – na podstawie dokumentów, które osoba ubiegająca się o przyznanie ww. świadczenia Państwu przedstawi – powinni ocenić, czy przyznane środki rzeczywiście związane będą z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą. W informacjach (PIT-11), o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą Państwo obowiązani natomiast wykazać wartość wypłaconych (nadwyżka ponad limit) nauczycielom czynnym zawodowo świadczeń zdrowotnych, które nie zostaną objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu zaś do bezzwrotnych świadczeń dotyczących innych przypadków niż indywidualne zdarzenia losowe lub długotrwała choroba, a przyznawanych nauczycielom po przejściu na emeryturę, rentę lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne należy wskazać na art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów, rencistów lub osoby pobierające nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 4500 zł.
Zatem bezzwrotne świadczenia, które będą Państwo wypłacali emerytom, rencistom i osobom pobierającym nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, które nie będą stanowiły zapomogi w związku ze zdarzeniami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy – będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania do kwoty 4500 zł. Nie będą Państwo musieli również wystawiać informacji PIT-11 z tego tytułu.
Natomiast nadwyżka kwot wynikająca z limitów wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b i pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie wypłacana nauczycielom emerytom, rencistom oraz nauczycielom pobierającym świadczenia kompensacyjne, a także inne świadczenia, które nie korzystają z ww. zwolnień będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
W związku z tym będzie spoczywał na Państwu obowiązek płatnika określony w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Stosownie natomiast do art. 42 ust. 1 i ust. 1a ww. ustawy:
1. Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Kwoty pobranego 10% podatku zryczałtowanego od świadczeń zdrowotnych wypłacanych nauczycielom emerytom, rencistom oraz nauczycielom pobierającym świadczenia kompensacyjne będą Państwo zobowiązani przekazać – w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek – na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym podatek ten zostanie pobrany obowiązani będą Państwo wysłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR , o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której zobowiązani będą Państwo wykazać kwoty pobranego w poszczególnych miesiącach roku podatkowego podatku zryczałtowanego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
