
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Gminę w dniu 29 lipca 2005 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki finansowane z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych w ramach programu SAPARD uznaje przedstawione przez Gminę w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Gmina złożyła w dniu 29 lipca 2005 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki finansowane z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych w ramach programu SAPARD.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina realizuje inwestycję p.n. "Budowa drogi gminnej w miejscowości X", która finansowana jest ze środków budżetu Gminy oraz funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych-Program SAPARD.
W związku z powyższym Gmina zawarła w dniu 15.08.2004 r. Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę na współfinansowanie przedmiotowego przedsięwzięcia.
Jak wskazuje Gmina realizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Gmina Milejów jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w Łęcznej jako podatnik VAT czynny.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje zatem w stosunku do tych towarów i usług, które podatnik wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano we wniosku prowadzona inwestycja pod nazwą "Budowa drogi gminnej w miejscowości X" nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego po podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w celu wykonania przedmiotowej inwestycji.
Zgodnie z § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji za środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Zawarcie umowy pomiędzy Gminą a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczącej udzielenia pomocy finansowej ze środków programu SAPARD na realizację przedwsięzięcia polegającego na budowie drogi gminnej w miejscowości X nastąpiło w dniu 15.08.2004 r. Tym samym Gmina nie jest uprawniona do żądania zwrotu podatku od towarów i usług na podstawie § 27a powyższego rozporządzenia.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).
