Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zadania inwestycyjnego (przebudowa drogi powiatowej). - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.151.2018.1.AO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2018, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.151.2018.1.AO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zadania inwestycyjnego (przebudowa drogi powiatowej).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (zwany dalej Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca rozpoczął realizację inwestycji pn. Przebudowa drogi powiatowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Obszar, na którym planowana jest inwestycja położony jest na terenie Gminy. Inwestycja realizowana jest jako zadanie własne Powiatu, tj. zadanie publiczne związane z zarządzaniem drogą powiatową.

W imieniu Powiatu projekt jest realizowany przez Powiatowy Zarząd Dróg jako jednostkę budżetową Powiatu nieposiadającą osobowości prawnej, powołaną do zarządzania siecią dróg powiatowych na terenie Powiatu liczącą prawie 900 km.

Celem realizacji ww. inwestycji Powiat zawarł porozumienie z Gminą określając w nim źródła finansowania projektu, tj. budżet Powiatu, dofinasowanie z budżetu Gminy, dotacja z zewnętrznych źródeł pomocowych (środki UE w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020). Przeprowadzona została procedura przetargowa w wyniku której wyłoniono najkorzystniejszą ofertę opiewającą na kwotę 1 019 670 zł brutto (słownie: jeden milion dziewiętnaście tysięcy sześćset siedemdziesiąt złotych). Finasowanie inwestycji wygląda w sposób następujący:

  • Powiat 492 818 zł (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt dwa tysiące osiemset osiemnaście złotych),
  • Gmina 117 104 zł (słownie: osiemset sześćdziesiąt dwa tysiące dwieście czterdzieści cztery złote),
  • zewnętrzne źródła pomocowe 409 748 zł (słownie: czterysta dziewięć tysięcy siedemset czterdzieści osiem złotych).

W chwili obecnej ww. droga posiada mocno zdeformowaną nawierzchnię stwarzającą duże utrudnienia w ruchu pojazdów. Nawierzchnia ta charakteryzuje się wiotką cienką dywanikową konstrukcją, która nie przenosi żadnych obciążeń i zachowuje się tak jak przykryte nią podłoże czyli nawierzchnia żwirowa. Odwodnienie odbywa się powierzchniowo do istniejących rowów i przepustów. Na odcinkach poza terenem zabudowanym pobocza są zawyżone, co utrudnia prawidłowe odwodnienie korony drogi. Przepusty pod koroną drogi są w większości niedrożne i załamane.

Przedmiotowa inwestycja w całości realizowana jest w związku z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie dróg powiatowych zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.). Projekt inwestycyjny będzie polegać na wykonaniu nowej dwuwarstwowej nawierzchni bitumicznej z betonu asfaltowego o konstrukcji sztywnej, co pozwoli zwiększyć kategorię ruchu. Kompleksowo zostanie wykonany system odwodnienia korpusu drogowego na przebudowywanym odcinku.

Za przeprowadzenie całej przedmiotowej inwestycji odpowiedzialność ponosi Powiat, który podpisał umowę z Zarządem Województwa o dofinansowaniu ww. inwestycji, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek VAT (23%) został określony w kategorii wydatków kwalifikowanych, bez możliwości jego odzyskania.

Powiat, po wykonaniu zadania, nie będzie osiągał przychodów związanych z użytkowaniem drogi, poza opłatami z tytułu zajęcia pasa drogowego (opłata administracyjna), a ponosić będzie koszt jej utrzymania w sezonie letnim i zimowym. Powiat nie zamierza przebudowanej drogi przeznaczyć do sprzedaży lub wydzierżawienia. Inwestycja będzie służyć społeczności lokalnej, będzie ogólnodostępna, a za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty (za wyjątkiem ww. opłaty za zajęcie pasa drogowego, której wysokość i obligatoryjny charakter oraz zasady i tryb pobierania określa wprost ustawa o drogach publicznych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej ?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej . Wnioskodawca nie będzie bowiem osiągać w przyszłości innych przychodów z tytułu realizowanej ww. inwestycji, niż opłata za zajęcie pasa drogowego, przewidziana jako obligatoryjna przez przepisy ustawy o drogach publicznych.

Powiat nie może skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ nie spełnia warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z brakiem przychodów związanych z przebudowaną ww. drogą. Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści przytoczonego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy także zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Istotne, że pobór opłat za zajęcie pasa drogowego nie może być kwalifikowany jako związany z prowadzeniem działalności gospodarczej (opłata ma charakter stricto publiczny), nie wiąże się również w żaden sposób z obowiązkiem w zakresie podatku VAT. Do zadań własnych powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 ppkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy przebudowana droga powiatowa, nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty naliczonego podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania inwestycyjnego.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa drogi powiatowej , ponieważ efekty zadania inwestycyjnego nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Wnioskodawcy.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej