
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych na inwestycję pn. „…”.
Ww. wniosek uzupełnili Państwo pismem z 13 maja 2025 r. (data wpływu 16 maja 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Uniwersytet X jest uczelnią publiczną działającą, w szczególności, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm., zwanej dalej Prawo o szkolnictwie wyższym), aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni.
Uniwersytet X jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Uczelnie wskazuje m.in. art. 11 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, którymi są:
1) prowadzenie kształcenia na studiach;
2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4) prowadzenie kształcenia doktorantów;
5) kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a) procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b) kształceniu,
c) prowadzeniu działalności naukowej;
7) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Podstawowym zadaniem uczelni zawodowej jest również prowadzenie kształcenia specjalistycznego.
Działalność Uczelni obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (czynności opodatkowane) jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT).
Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych.
Odpłatna działalność zwolniona to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów a także konferencje edukacyjne, szkolenia. Uczelnie prowadzą również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, sprzedaży praw do wyników badań, czy też odpłatnej sprzedaży wydawnictw.
Działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi także tzw. komercjalizacja wyników badań, czyli przykładowo sprzedaż licencji do uzyskanych wyników badań, czy też inna forma odpłatnego zbycia praw majątkowych do uzyskanych wyników badań.
Opis projektu
Uniwersytet X wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X w X z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu pt. „…” w ramach Fundusze Europejskie dla X 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji). Okres realizacji projektu 2024-02-19 do 2027-06-30. Złożony przez Uniwersytet X wniosek o dofinansowanie projektu pt „…” został przyjęty do dofinansowania przez Zarząd Województwa X dnia (...) 2025 roku Uchwałą nr (…) Nr wniosku (…) Numer naboru: (…). W związku z powyższym pomiędzy Województwem X reprezentowanym przez Zarząd Województwa X a Uniwersytetem X w X ma zostać podpisana umowa o dofinansowanie ww. projektu.
Realizacja projektu jest elementem składowym większej koncepcji uczelni. (…) to nowe przedsięwzięcie Uniwersytetu X, które planowane jest w X, w ramach Wydziału (…). Celem inicjatywy jest kształtowanie liderów sektora kreatywnego, którzy będą świadomi ekologicznie i zdolni do inicjowania procesów ważnych dla społeczności oraz zrównoważonego rozwoju regionu. Projekt łączy naukę, sztukę, biznes oraz technologie, opierając się na idei living lab - interdyscyplinarnego laboratorium, które sprzyja współpracy między środowiskiem akademickim, artystycznym, lokalną społecznością i sektorem gospodarczym.
Projekt ma na celu dostosowanie infrastruktury kampusu Uniwersytetu X w X do aktualnych potrzeb rynku pracy, wyzwań w zakresie transformacji cyfrowej i transformacji w kierunku zielonej gospodarki oraz inteligentnych specjalizacji regionu. Założenie to zostanie zrealizowane poprzez inwestycję ukierunkowaną na przebudowę i remont pomieszczeń wraz z zapewnieniem wyposażenia budynku auli przy ul. (...) w X. Działalność dydaktyczna prowadzona w obiekcie będzie skupiona na dynamicznie rozwijającej się dziedzinie sztuki związanej z sektorem multimedialnym i kreatywnym.
Zakłada się przebudowę budynku w celu dostosowania obiektu do pełnienia nowoczesnych funkcji dydaktycznych, związanych z nauką o obrazie i dźwięku, sztukami widowiskowymi, designem i twórczością kreatywną. Projektowane przestrzenie będą umożliwiały prowadzenie zajęć dydaktycznych, wystaw, konferencji, pokazów, projekcji o zróżnicowanym charakterze.
Projekt ma na celu stworzenie infrastruktury dla kształcenia i działań podejmowanych w obszarze zawodów związanych ze sztuką, kulturą i edukacją, skupionych wokół sektora kreatywnego. Ma być jednocześnie stymulatorem współpracy środowiska akademickiego z otoczeniem społecznym, służąc aktywności obywatelskiej, włączeniu społecznemu, dialogowi międzykulturowemu oraz zachowaniu dziedzictwa kulturowego w kontekście europejskim. Oferta edukacyjna będzie odpowiadać na wyzwania w zakresie cyfrowej i zielonej transformacji gospodarki regionu. Zakłada ona równy dostęp do edukacji, rozumianej jako kształcenie wyższe, szkolenia i kursy, wspieranie nowatorskich inicjatyw, nauczanie praktyczne zgodne z zapotrzebowaniem rynku pracy. Jednocześnie przebudowa obiektu będzie miała na celu dostosowanie obiektu do spełnienia obowiązujących warunków technicznych, w tym wymagań ochrony przeciwpożarowej i wymagań sanitarnych oraz dostosowaniem obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Zadania w projekcie:
Zakres projektu obejmuje utworzenie Centrum (…) - Centrum (…) powstanie w ramach przebudowy i remontu pomieszczeń wraz z zapewnieniem wyposażenia budynku auli przy ul. (...) w X
1. Zakres planowanych wydatków w ramach projektu:
- Dokumentacja projektowa
- Roboty budowlane i instalacyjne
- Wydatki na dostępność
- Wyposażenie
- Wydatki związane z Europejskim Zielonym Ładem i Gospodarką o Obiegu Zamkniętym w postaci termomodernizacji budynku Auli oraz zastosowaniu systemu BMS - system zarządzania budynkami
2. Szczegółowy opis działań inwestycyjnych:
- Opracowanie dokumentacji projektowej
- Roboty budowlane i instalacyjne tj:
- prace remontowo budowlane wewnętrzne w obrębie auli i pomieszczeń przyległych;
- prace związane z dostosowaniem obiektu do spełniania przepisów dot. wymagań przeciwpożarowych i sanitarnych;
- poprawa stanu technicznego konstrukcji obiektu;
- montaż windy osobowej w budynku;
- wymiana stolarki wewnętrznej;
- instalacje sanitarne wewnętrzne w całym obiekcie;
- instalacje elektryczne i teletechniczne wewnętrzne w całym obiekcie.
3. Wydatki na dostępność:
- Oznakowane stanowisk postojowych dla samochodów osób z niepełnosprawnościami na terenie przyległym do budynku, z dostępem z chodnika, blisko strefy wejściowej;
- Wyprofilowany chodnik o spadku ok. 4,5% umożliwiający dostęp do wejścia głównego bez pokonywania stopni;
- Wejście do budynku oznaczone pasem ostrzegawczym szerokości 50 cm;
- Drzwi wejściowe wyposażone w przycisk otwierający;
- Identyfikacja wizualna - oznaczenia, piktogramy, banery, tablice informacyjne, ogólny plan budynku (wizualny i dotykowy) z zaznaczeniem punktu „tu jesteś”, plany tyflograficzne;
- Pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących;
- Miejsca do odpoczynku dla osób poruszających się̨ na wózku (korytarze) oraz miejsca do siedzenia wyposażone w oparcia i podłokietniki o wymiarach i materiałach zgodnych ze standardami dostępności;
- Komunikacja pionowa do wszystkich pomieszczeń (za wyjątkiem pomieszczeń́ technicznych) dostępna poprzez dźwigi osobowe, windę̨ i platformy przyschodowe, z oznakowaniem i wyposażeniem zgodnie ze standardami.
4. Wyposażenie:
- wyposażenia przestrzeni eksperymentowania i sztuk widowiskowych (system nagłaśniający, ekran, rzutnik, green screen, fotele);
- częściowy zakup wyposażenia specjalistycznego na potrzeby prowadzenia dydaktyki (np. oprogramowanie, wyposażenie do edycji obrazu i dźwięku oraz sprzęt do projekcji i prezentacji typu ekrany LCD/ścianka wideo/ekran mgłowy);
- częściowy zakup wyposażenia ekspozycyjnego (np. infokioski/tablice informacyjne/totemy informacyjne/foyer);
- częściowy zakup wyposażenia meblowego.
5. Wydatki związane z EZŁ i GOZ:
- Wydatek obejmuje prace związane z elementami wpisującymi się w założenia EZŁ w postaci wykonania termomodernizacji budynku Auli oraz zastosowaniu systemu BMS.
- W nowo wyremontowanym budynku w ramach przychodów uwzględniono wpływy z tytułu: Dzierżawy małej gastronomii (kawiarenka) znajdującej się na parterze budynku. Przychód oszacowano na (…) tys. PLN rocznie.
- Wynajmu auli. Założono, iż aula zostanie wynajęta na 424 godziny w roku. Stawkę najmu określono na poziomie (…) PLN/h. Łącznie przychód z tego tytułu szacuje się na (…) tys. PLN rocznie (pełny rok kalendarzowy).
- Czynszu za wstawienie w budynku 2 automatów vendingowych. Przychód z tego tytułu wyniesie (…) tys. PLN rocznie.
Cel projektu - Stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa o wysokich kwalifikacjach zawodowych poszukiwanych na rynku pracy oraz dopasowanie kierunku kształcenia Uniwersytetu X do inteligentnych specjalizacji dla regionu poprzez utworzenie (…) - Centrum (…) w X.
Cel główny projektu przyczynia się do osiągnięcia celów szczegółowych:
- rozwój kompetencji i umiejętności studentów w zakresie praktycznego wykorzystania umiejętności dotyczących branż kreatywnych,
- wplecenie przedsiębiorców i działaczy w dotychczasowy program kształcenia,
- stworzenie przestrzeni do swobodnej twórczości i wymiany wiedzy,
- zwiększenie wiedzy z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym z zakresu nowoczesnych technologii oraz komunikacji i ochrony danych,
- zwiększenie zdolności do aktywnej pracy z danymi, w tym przetwarzania i analizy danych, rozumienia danych wizualnych i podejmowania decyzji,
- zwiększenie poziomu technicznego know-how, w tym wiedzy o technologiach, działaniach i procesach produkcyjnych, obsługi maszyn,
- zwiększenie poziomu umiejętności osobowych, w tym m.in. zdolności do adaptacji w miejscu pracy i gotowości do zmian, umiejętności podejmowania decyzji, kompetencji komunikacyjnych, pracy w zespole, zdolności do zmiany decyzji pod wpływem doświadczeń i wiedzy.
Efekt projektu - Uruchomienie, w nowo wyremontowanym budynku, (…) - Centrum (…).
Realizacja projektu przyczyni się do stworzenia warunków do rozwoju społeczeństwa o wysokich kwalifikacjach zawodowych poszukiwanych na rynku pracy co wymaga wdrożenia nowych rozwiązań szeroko angażujących społecznie i pomagających ludziom, zwłaszcza wchodzącym na rynek pracy nabyć i wzmocnić swoje poczucie sprawczości, kreatywność oraz przedsiębiorczość. Realizacja projektu pozwoli na społeczne, kulturowe, gospodarcze i technologiczne warunki funkcjonowania nowoczesnych społeczeństw podlegających obecnie niezwykle dynamicznym zmianom. Uruchomienie centrum ma na celu zapobieganie migracji mieszkańców i przyczynienie się do wzrostu atrakcyjności regionu. Tym samym, uruchomienie (…) - Centrum (…) będzie miało wpływ na życie mieszkańców regionu za sprawą stworzenia warunków do rozwoju społeczeństwa o wysokich kwalifikacjach zawodowych poszukiwanych na rynku pracy.
Właścicielem inwestycji będącej przedmiotem projektu a także podmiotem odpowiedzialnym za jej eksploatację oraz utrzymanie celów i trwałości niniejszego projektu jest Uniwersytet X. Uczelnia nie planuje przekazania działań w zarządzaniu projektem (również w okresie jego trwałości) żadnemu innemu podmiotowi.
Działania te w okresie trwałości będą realizowane przez Uniwersytet X, który dysponuje zarówno personelem jak i innymi zasobami które są niezbędne do zarządzania projektem w okresie jego trwałości oraz posiada stosowne kompetencje. Uniwersytet X będzie stanowił nadzór nad realizacją inwestycji i będzie właścicielem zakupionego wyposażenia. Zarządzanie Finansami projektu będzie zgodne z Ustawą o Finansach publicznych, PZP i Regulaminami wew. Uniwersytetu X, co pozwoli na utrzymanie płynności finansowej w projekcie, zgodności z harmonogramem i założeniami budżetu.
Uniwersytet X z siedzibą w X jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Oprócz działalności niepodlegającej opodatkowaniu od towarów i usług świadczy usługi zwolnione z tego podatku jak również opodatkowane stawką podstawową oraz obniżonymi stawkami 0%, 5%, 8%. Uczelnia korzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy zakupy w ramach prowadzonej działalności można powiązać z działalnością opodatkowaną Uczelni oraz zgodnie z art.90,91 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze względu na realizowany projekt w Uczelni zostanie wyodrębniona osobna ewidencja księgowa. Uniwersytet X będzie wydatkował i rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań oraz nabywał towary i usługi udokumentowane fakturami VAT w których będzie figurował jako nabywca. Inwestycja jaka powstanie w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana przez Uczelnię do działalności zwolnionej (kształcenie studentów zaocznych, doktorantów organizacji konferencji edukacyjnych, szkoleń, warsztatów), niepodlegającej opodatkowaniu (kształcenie studentów dziennych, działalność naukowo badawcza statutowa) i opodatkowanej Uniwersytetu X (działalność gospodarcza tj. wynajem powierzchni).
Wszystkie wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez uczelnię na efekty projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, zwolnionych, oraz opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie:
Czy Uniwersytet X może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych na ww. inwestycję?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z tym iż na dzień realizacji projektu pt. „….” w ramach Fundusze Europejskie dla X 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) Uczelnia nie jest w stanie:
- przyporządkować wydatków związanych z nabywanymi towarami i usługami do odpowiedniej kategorii działalności jaka występuje na Uniwersytecie X (działalność nieopodatkowana, zwolniona i opodatkowana podatkiem VAT),
- jednoznacznie zakwalifikować wydatków związanych z projektem w ramach prowadzonej działalności do czynności opodatkowanych zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu,
- efekt projektu jakim jest uruchomienie, w nowo wyremontowanym budynku, (…) - Centrum (…) , będzie wykorzystywany przez uczelnię do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu,
Uniwersytet X ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w części przy uwzględnieniu prewspółczynnika oraz współczynnika zgodnie z art. 86 oraz zastosowaniu art. 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają m.in. regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Jak wynika z powyższych unormowań, podatnik, u którego nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, będzie w pierwszej kolejności zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Następnie w odniesieniu do zakupów wykorzystywanych zarówno do celów działalności opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT, podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy. Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na mocy art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik na wstępie winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. W pierwszej kolejności zatem w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Uniwersytet jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uniwersytet realizuje projekt pn. „….”. Zakres projektu obejmuje utworzenie Centrum (…)- (…). (…) - Centrum (…) powstanie w ramach przebudowy i remontu pomieszczeń wraz z zapewnieniem wyposażenia budynku auli przy ul. P. w X.
Właścicielem inwestycji będącej przedmiotem projektu a także podmiotem odpowiedzialnym za jej eksploatację oraz utrzymanie celów i trwałości niniejszego projektu jest Uniwersytet X. Uczelnia nie planuje przekazania działań w zarządzaniu projektem (również w okresie jego trwałości) żadnemu innemu podmiotowi.
Uniwersytet oprócz działalności niepodlegającej opodatkowaniu od towarów i usług świadczy usługi zwolnione z tego podatku jak również opodatkowane stawką podstawową oraz obniżonymi stawkami 0%, 5%, 8%. Ze względu na realizowany projekt w Uczelni zostanie wyodrębniona osobna ewidencja księgowa. Uniwersytet X będzie wydatkował i rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań oraz nabywał towary i usługi udokumentowane fakturami VAT, w których będzie figurował jako nabywca. Inwestycja, jaka powstanie w wyniku realizacji projektu, będzie wykorzystywana przez Uczelnię do działalności zwolnionej (kształcenie studentów zaocznych, doktorantów organizacji konferencji edukacyjnych, szkoleń, warsztatów), niepodlegającej opodatkowaniu (kształcenie studentów dziennych, działalność naukowo badawcza statutowa) i opodatkowanej Uniwersytetu X (działalność gospodarcza tj. wynajem powierzchni).
Wszystkie wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez uczelnię na efekty projektu i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, zwolnionych, oraz opodatkowanych podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nakładów poniesionych na ww. inwestycję.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że efekty projektu tj. nowopowstałe (…) - Centrum (…) oraz jego wyposażenie będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, zwolnionej oraz opodatkowanej, należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji, w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanej negatywnych wynikający z art. 88 ustawy.
Jednocześnie, ponieważ w przedstawionych okolicznościach, towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a - jak wynika z wniosku - przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, będą Państwo zobowiązani do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Ponadto, skoro w opisanej sytuacji, nabywane towary i usługi będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, a - jak wynika z wniosku - Państwo nie mają możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będą Państwo obowiązani w odniesieniu do tych zakupów, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Podsumowując, w związku z tym, iż na dzień realizacji projektu pt. „…” nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków związanych z inwestycją do odpowiedniej kategorii działalności jaka występuje na Uniwersytecie (działalność nieopodatkowana, zwolniona i opodatkowana podatkiem VAT), a efekty projektu będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu, będą mieli Państwo możliwość częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy uwzględnieniu prewspółczynnika oraz współczynnika zgodnie z art. 86 oraz zastosowaniu art. 90, 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazać należy, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości zakwalifikowania przez Państwa wykonywanych czynności do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz zwolnionej. Niniejsze przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie było to przedmiotem oceny.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
