Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.479.2025.2.ENB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

 Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na powrót. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił go Pan 23 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Mieszkał Pan na stałe w Wielkiej Brytanii od września 2017 r. studiując na pięcioletnich dziennych studiach, a po ich zakończeniu pracował Pan na pełen etat od września 2022 r. do lipca 2025 r. Przeniósł Pan swoje miejsce zamieszkania z Wielkiej Brytanii do Polski na początku sierpnia 2025 r. Pana zdaniem, Pana prawie ośmioletni okres stałego zamieszkania w Wielkiej Brytanii miał charakter nieprzerwany ze względu na dzienne studia i pełnoetatową pracę. W tym czasie okazjonalnie przebywał Pan w Polsce ze względu na urlop, wakacje lub ze względu na kwarantannę Covid 19 w okresie studiów. Prosi Pan o interpretacje okoliczności, które miały miejsce w 2022 r. W okresie wakacyjnym po zakończeniu studiów i przed rozpoczęciem pełnoetatowej pracy na terenie Wielkiej Brytanii podjął Pan doraźną krótkoterminową pracę w Polsce oraz odbył miesięczne przeszkolenie (...), za które otrzymał Pan niewielki dochód. Powziął Pan wątpliwości, czy ta okoliczność nie stanowi przeszkody w zastosowaniu „ulgi na powrót”. Od września 2017 r. do sierpnia 2025 r. nie miał Pan stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Jest Pan obywatelem polskim, urodził się Pan w Polsce i mieszkał w Polsce na stałe od urodzenia aż do wyjazdu na studia w Wielkiej Brytanii we wrześniu 2017 r. Do wniosku dołączył Pan dokumenty stanowiące potwierdzenie Pana stałego zamieszkania w Wielkiej Brytanii w ww. okresie tj.: dokumenty potwierdzające wynajmowanie mieszkań w Wielkiej Brytanii w latach 2021-2025, dyplom ukończenia dziennych studiów na Uniwersytecie X w latach 2017-2022, (...) dokument wydany przez pracodawcę na zakończenie pełnoetatowej pracy w Y w lipcu 2025 r. Nie korzystał Pan poprzednio ze zwolnienia podatkowego „Ulga na Powrót”.

Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że przeniósł Pan swoje miejsce zamieszkania do Polski (…) sierpnia 2025 r., co może Pan potwierdzić poświadczoną notarialnie umową najmu okazjonalnego. W latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii. W żadnym z lat 2022-2025 nie przebywał Pan w Polsce dłużej niż 183 dni. W latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. miał Pan stałe miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii. W latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. Pana rodzice i rodzeństwo mieszkali w Polsce natomiast Pana najbliżsi przyjaciele ze studiów i pracy mieszkali w Wielkiej Brytanii. W wymienionym okresie nie miał Pan dzieci ani partnerki. W latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. miał Pan następujące powiązania majątkowe z Wielką Brytanią:

a)dochód z umowy o pracę w firmie Y – (...)

b)ubezpieczenie na życie (...) i konto oszczędnościowe (...),

c)wynajmował Pan nieruchomości (4 różne adresy (...)),

d)konto bankowe w (...).

W tym samym okresie Pana powiązania majątkowe z Polską ograniczały się do konta bankowego (...). Zdecydowana większość Pana działalności społecznej i kulturalnej w latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. miała miejsce w Wielkiej Brytanii:

a)dzienne studia na (...) (do lipca 2022 r.),

b)członkostwo (...),

c)członkostwo (...),

d)członkostwo (...).

W tym samym okresie nie brał Pan aktywnego udziału w życiu kulturalnym i społecznym w Polsce z wyjątkiem korespondencyjnego udziału w wyborach.

W latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. prowadził Pan swoje gospodarstwo domowe w Wielkiej Brytanii.

W latach 2022-2025 zazwyczaj, to jest większość czasu w roku, przebywał Pan w Wielkiej Brytanii.

W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Odpowiadając na pytanie dotyczące posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej, wskazał Pan, że posiada status stałej rezydencji w Wielkiej Brytanii (...) wydany (...) 2024 r. który potwierdza Pana zamieszkanie w Wielkiej Brytanii w okresie co najmniej 5 lat poprzedzających dzień wydania statusu.

Dodatkowo może Pan wykazać następujące dokumenty potwierdzający miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii w latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r.:

a)„(...)” na zakończenie pracy w firmie Y w lipcu 2025 r., który potwierdza Pana zamieszkanie w UK w okresie od września 2022 r. do lipca 2025 r.,

b)paski wynagrodzeń za cały okres od września 2022 r. do lipca 2025 r.,

c)dyplom ukończenia dziennych, jednolitych studiów magisterskich (...) X (6 lipca 2022 r.),

d)dodatkowo: opłaty za rachunki, opłaty podatkowe (...), wyciągi z banku, prenumerata czasopisma (...).

Chciałby Pan skorzystać z ulgi na powrót w latach 2026-2029.

W odniesieniu do okresu, w którym w 2022 r. przebywał Pan w Polsce pracując i biorąc udział w przeszkoleniu (...) wyjaśnił Pan, że w Polsce przebywał Pan od (…) do (…) oraz od (…) do (…).

Doraźną pracę wykonywał Pan w okresie od (…) do (…)  2022 r. , a przeszkolenie (...) w okresie od (…)  do (…)  2022 r.

W tym okresie miał Pan w Wielkiej Brytanii status przed-osiedleńczy (...) oraz umowę o pracę z firmą Y podpisaną w marcu 2022 r. na rozpoczęcie pracy we wrześniu 2022 r.

W tym okresie Pana stałe miejsce zamieszkania było w UK, choć z racji okresu przejściowego między studiami, a rozpoczęciem pracy oraz przeprowadzką z B do C nie wynajmował Pan na stałe mieszkania tylko korzystał z gościnności przyjaciół. W mieszkaniu przyjaciół spędził Pan część lipca 2022 r. oraz tam też trzymał Pan swoje rzeczy czekając na rozpoczęcie pracy w A we wrześniu 2022 r.

W tym okresie Pana rodzice i rodzeństwo mieszkali w Polsce, natomiast Pana najbliżsi przyjaciele mieszkali w Wielkiej Brytanii. W wymienionym okresie nie miał Pan dzieci ani partnerki. W tym okresie miał Pan umowę o pracę z firmą Y podpisaną w marcu 2022 r. na rozpoczęcie pracy we wrześniu 2022 r., konto bankowe w (…)  oraz konto oszczędnościowe (...).

Natomiast Pana miejscem zamieszkania w Wielkiej Brytanii był wtedy chwilowo adres Pana przyjaciół. Pod tymi adresami przebywał Pan w lipcu 2022 r. i tam trzymał Pan swoje rzeczy czekając na rozpoczęcie pracy we wrześniu w A. W tym okresie pozostawał Pan członkiem (...), był też członkiem (...). W tym czasie w Polsce Pana działalność ograniczała się do spotkań z rodzicami, rodzeństwem, krótkiej pracy i przeszkolenia (...). W tym okresie przebywał Pan zarówno w Polsce jak i Wielkiej Brytanii, jednak Pana pobyt w Polsce miał wtedy charakter przejściowy, ponieważ czekał Pan na rozpoczęcie pracy w A zgodnie z umową, którą podpisał Pan już w marcu 2022 r. W tym czasie mieszkał Pan w lokalu udostępnionym przez rodzinę oraz w jednostce (...) w (…)  podczas przeszkolenia (...), natomiast w Wielkiej Brytanii miał Pan status przedosiedleńczy (...).

Pytanie

Czy przysługuje Panu „ulga na powrót”?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, przysługuje Panu ulga od podatku dochodowego do kwoty 85 528 zł, ponieważ spełnia Pan wszystkie warunki wymienione w ustawie. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje Panu ulga od podatku dochodowego do kwoty 85 528 zł w ramach i na zasadach tzw. "Ulgi na powrót"

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.),:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

-w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ponadto z art. 53 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Ulga, o której mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W celu skorzystania z ww. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

Dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego jest więc istotne m.in. aby przeniesienie miało miejsce po 31 grudnia 2021 r. oraz aby podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski zarówno w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na Polskę, jak i w okresie od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kwestie związane z posiadaniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski zostały uregulowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl natomiast art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Kwestie rezydencji podatkowej w Polsce zostały obszernie przedstawione w Objaśnieniach podatkowych z 29 kwietnia 2021 r. wydanych przez Ministerstwo Finansów, które dotyczą zasad ustalania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych (rezydencji podatkowej) osób fizycznych w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT) oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 i 2a ustawy PIT. Celem objaśnień jest przedstawienie sposobu prawidłowego wypełnienia obowiązków podatkowych przez osoby fizyczne w Polsce, bowiem rezydencja podatkowa nie ma charakteru deklaratywnego, lecz związana jest z oceną całokształtu faktów i okoliczności.

Ocena czy podatnik podlega w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczonemu czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu powinna być dokonana w każdym przypadku indywidualnie, z uwzględnieniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z Objaśnieniami, centrum, czyli „skoncentrowanie” interesów osobistych, należy rozumieć jako miejsce, z którym podatnik posiada ścisłe powiązania osobiste. Powiązania osobiste to występowanie więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanie aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej, itp. W praktyce, czynnikiem branym najczęściej pod uwagę jest obecność w Polsce współmałżonka, partnera lub małoletnich dzieci.

W przypadku osób żyjących samodzielnie należy w szczególności uwzględnić, w którym państwie prowadzone jest samodzielne gospodarstwo domowe i w którym państwie podatnik uczestniczy w życiu towarzyskim, kulturalnym lub politycznym.

W zakresie centrum interesów gospodarczych Objaśnienia wskazują, że w praktyce chodzi o miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.

W opisie zdarzenia wskazał Pan, że od września 2017 r. do lipca 2025 r. mieszkał Pan na stałe w Wielkiej Brytanii, gdzie Pan studiował, a następnie pracował. Po powrocie do Polski podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Oznacza to, że warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został przez Pana spełniony.

Ponadto w opisie zdarzenia wskazał Pan, że od września 2017 r. do sierpnia 2025 r. nie miał Pan stałego miejsca zamieszkania w Polsce, jak też w żadnym z lat 2022-2025 nie przebywał Pan w Polsce dłużej niż 183 dni. W latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii. Nie posiadał Pan partnerki ani dzieci. W Polsce posiadał Pan jedynie konto bankowe. Swoje gospodarstwo domowe oraz większość działalności społecznej i kulturalnej w latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do sierpnia 2025 r. prowadził Pan w Wielkiej Brytanii.

Co prawda, w 2022 r. przebywał Pan w Polsce w okresie od (…) do (…) oraz od (…) do (…), i w tym czasie w okresie od (…) do (…) 2022 r. wykonywał Pan w Polsce doraźną pracę, a w okresie od (…)  do (…)  sierpnia 2022 r. odbył Pan przeszkolenie (...), to jednak – jak Pan wskazał – pobyt w Polsce miał wtedy charakter przejściowy, ponieważ czekał Pan na rozpoczęcie pracy w A zgodnie z umową, którą podpisał Pan już w marcu 2022 r.

Ponadto, w myśl art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, sporządzonej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. 2006 Nr 250 poz. 1840):

W rozumieniu niniejszej Konwencji, określenie ,,osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie'' oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Skoro zatem w 2022 r. nie przebywał Pan w Polsce powyżej 183 dni, miał Pan stałe miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, gdzie prowadził Pan swoje gospodarstwo domowe oraz działalność sportową i kulturalną, a do Polski przyjechał Pan z zamiarem powrotu do Wielkiej Brytanii, w celu wykonywania pracy w oparciu o umowę, którą zawarł Pan przed przyjazdem do Polski, to uznać należy, że w latach 2022-2024, oraz w okresie od 1 stycznia 2025 r. do momentu powrotu do Polski nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Krótkotrwały pobyt w Polsce i doraźne wykonywanie pracy wobec całokształtu przedstawionych okoliczności nie przesądza bowiem o posiadaniu w Polsce w 2022 r. centrum interesów osobistych lub gospodarczych.

Zatem uznać należy, że spełnia Pan wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a i b ustawy.

Wyjaśnił Pan również, że posiada polskie obywatelstwo, co oznacza spełnienie warunku wynikającego z art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a ww. regulacji.

Kolejnym istotnym kryterium warunkującym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy, ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji lub też inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, muszą to być jednak dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

We wniosku wskazał Pan, że:

·   posiada status stałej rezydencji w Wielkiej Brytanii (...) wydany (…)  lutego 2024 r. który potwierdza Pana zamieszkanie w Wielkiej Brytanii w okresie co najmniej 5 lat poprzedzających dzień wydania statusu,

·   dokumenty potwierdzające wynajmowanie mieszkań w Wielkiej Brytanii w latach 2021-2025,

· „(...)” na zakończenie pracy w firmie Y w lipcu 2025 r., który potwierdza Pana zamieszkanie w UK w okresie od września 2022 r. do lipca 2025 r.,

·   paski wynagrodzeń za cały okres od września 2022 r. do lipca 2025 r.,

· dyplom ukończenia dziennych, jednolitych studiów magisterskich (...) X w latach 2017-2022 ((…)  lipca 2022 r.),

·   opłaty za rachunki, opłaty podatkowe (...), wyciągi z banku, prenumeratę czasopisma (...),

zatem w oparciu o przedstawione przez Pana wyjaśnienia uznać należy, że spełnia Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto nie korzystał Pan uprzednio z tej ulgi.

W konsekwencji, będzie Panu przysługiwało prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych ze źródeł wymienionych w tym przepisie. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania będzie obejmowało przychody do wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w przepisie – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

W świetle przedstawionych przez Pana okoliczności, zgodzić się zatem z Panem należy, że będzie Panu przysługiwało prawo do skorzystania z ulgi na powrót za lata 2026-2029 w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych ze źródeł wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Dodać należy, że organ interpretacyjny nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej załączone przez Pana dokumenty nie podlegały analizie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia

11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.