
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek
postanawia
uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu
zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku złożonym dnia 3 lipca 2006 roku, uzupełnionym dnia 28 lipca 2006 roku, za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że transport towarów rozpoczyna się na terenie Hiszpanii i dokonywany jest przez Francję, Niemcy, Polskę, Białoruś i Rosję celem dowiezienia towarów do Moskwy, jako odbiorcy finalnego. Odpowiedzialnym za dokonanie transportu jest polski przewoźnik. W ramach prowadzonej działalności zamierza Pan jako zleceniobiorca dokonywać na poczet rosyjskiego klienta transportu towarów na odcinku od Hiszpanii przez Francję, Niemcy i Polskę. Finalnie rosyjski klient będzie odbierał towar na granicy polsko-białoruskiej i wiózł dalej towar do Moskwy. Podmiotem wypłacającym należności pieniężne będzie rosyjski klient, nie zarejestrowany w żadnym z krajów Unii Europejskiej.
Wystąpił Pan z zapytaniem, czy w przedmiotowym stanie faktycznym i prawnym, biorąc pod uwagę, że miejscem przeznaczenia towarów jest kraj poza Unią Europejską, miejscem rozpoczęcia transportu jest kraj inny niż Polska, a transport dokonywany jest w części poprzez Polskę, można zastosować stawkę 0% z tytułu dokonywania transportu międzynarodowego.
Strona stoi na stanowisku, iż może stosować stawkę 0% z tytułu dokonywania transportu międzynarodowego.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:
Art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy definiuje pojęcie transportu międzynarodowego jako przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.
Zgodnie z powyższą definicją za transport międzynarodowy uważa się: transport, który rozpoczyna się w Polsce i kończy w kraju spoza UE, rozpoczyna się w kraju spoza UE i kończy w Polsce oraz, który rozpoczyna się i kończy w krajach spoza UE, jeżeli transport w części przebiega przez Polskę lub zaczyna się w kraju UE i kończy poza UE, albo też zaczyna poza UE i kończy w kraju UE, gdy trasa w pewnym odcinku przebiega przez Polskę. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik wykonuje usługę transportową na odcinku Hiszpania - Francja - Niemcy - Polska -, która jest częścią usługi transportowej na trasie Hiszpania - Rosja, a zatem usługi spełniającej definicję usług transportu międzynarodowego.
Miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego ustalane jest w oparciu o zasady określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli jest to miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest zatem odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce. Podatek VAT należy bowiem zapłacić w każdym kolejnym kraju, przez który transport faktycznie przebiega, według zasad obowiązujących w każdym z tych krajów.
Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.Dodatkowym warunkiem niezbędnym do uznania usługi transportowej za międzynarodową i opodatkowania jej stawką VAT w wysokości 0 % jest posiadanie przez podatnika dowodów potwierdzających charakter wykonywanej usługi. Dowodami tymi w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora zgodnie z art. 83 ust. 5 są następujące dokumenty: list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Jeżeli usługa transportowa dotyczy towarów importowanych, oprócz dokumentów wymienionych powyżej podatnik powinien posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
W związku z powyzszym stwierdzic należy, iż usługa wykonywana przez Podatnika spełnia ustawową definicję transportu międzynarodowego towarów i przy jej świadczeniu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na terytorium Polski (zgodnie z art. 5 oraz art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania przez Stronę dokumentów, o których mowa powyżej.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek postanowił jak w sentencji.
