sklasyfikowane jako usługi w zakresie rozprowadzania wody pod symbolem PKWiU 41.00.2, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według ... - Interpretacja - IPPP3/443-236/08-4/KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2009, sygn. IPPP3/443-236/08-4/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

sklasyfikowane jako usługi w zakresie rozprowadzania wody pod symbolem PKWiU 41.00.2, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT jako usługi wymienione pod poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.12.2008r. (data wpływu 08.12.2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 26.01.2009r. (data wpływu 02.02.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług eksploatacji, obsługi i konserwacji Stacji Uzdatniania Wody - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.12.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług eksploatacji, obsługi i konserwacji Stacji Uzdatniania Wody. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26.01.2009r. (data wpływu 02.02.2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-236/08-2/KT z dnia 22.01.2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

A Sp. z o.o. została powołana w sierpniu 2008r. i ma zamiar prowadzić między innymi eksploatację, obsługę i konserwację Stacji Uzdatniania Wody łącznie z zewnętrzną siecią wodociągową. Teren SUW wraz z budowlami, budynkami i siecią (łącznie ze studniami głębinowymi) będzie Spółce przekazany na podstawie protokołu przekazania łącznie z podpisaną umową roczną lub wieloletnią na eksploatację, obsługę i konserwację (nie będą zawierane umowy na okres krótszy niż rok). Wnioskodawca nie będzie ani właścicielem obiektu ani jego dzierżawcą.

Do obowiązków Spółki będzie należało m. innymi:

  • ciągła kontrola ciśnienia na manometrach poszczególnych hydroforów i manometru głównego, kontrola pomp głębinowych, sprawdzanie w hydroforach poduszki powietrznej i uzupełnianie jej sprężonym powietrzem, kontrola ciśnienia na poszczególnych odżelaziaczach, okresowe, co około 48 godzin, płukanie odżelaziaczy, kontrola wskazań przepływomierzy i zapisywanie codzienne wyników w książce hydroforni oraz notowanie wszelkich wydarzeń typu: awarie, brak energii elektrycznej;
  • okresowe czyszczenie osadników wód popłucznych ze szlamu, kontrola mechanizmów pływakowych i stanu napełnienia zbiorników retencyjnych, sezonowe czyszczenie zbiorników, płukanie dezynfekcyjne podchlorynem, kontrola pracy sprężarek i napowietrzenia wody przepływającej przez filtry, utrzymanie czystości na terenie SUW, na terenie zbiorników retencyjnych i na terenie ochronnym studni głębinowych;
  • okresowe wyłączanie zbiorników z ruchu, opróżnianie ich i następnie czyszczenie strumieniem wody pod ciśnieniem;
  • czyszczenie i uzupełnianie powłok malarskich urządzeń, armatury i rurociągów, sprawdzanie, uzupełnianie i wymiana oleju w sprężarkach, okresowa kontrola złoża filtracyjnego odżelaziacza, konserwacja i wymiana zużytych elementów zasilających, sterujących pracą urządzeń elektrycznych w hydroforni, wymiana świetlówek, starterów i żarówek.

W przypadku wystąpienia z winy Eksploatatora znacznych przekroczeń wskaźników zanieczyszczeń zostaną naliczone kary umowne.

W razie bakteryjnego skażenia wody, np. bakteriami Coli, lub zanieczyszczenia fizyko-chemicznego Eksploatator zobowiązany będzie na własny koszt do podjęcia działań zapobiegawczych, mających na celu doprowadzenie do właściwego stanu sanitarnohigienicznego a mianowicie zawiadomić wszystkich odbiorców wody o jej skażeniu, zabezpieczyć dostawę wody pitnej beczkowozami, przeprowadzić dezynfekcję chemiczną wody surowej i uzdatnianej i na własny koszt wykonać powtórne badania.

W zakresie sieci wodociągowej do zadań Spółki należał będzie odczyt wodomierzy głównych, sprawdzanie poprawności działania wodomierzy, wypełnianie arkuszy odczytów, stały nadzór sieci po kątem szczelności. Wymiana zasuw oraz usuwanie awarii wodociągu nie jest objęte umową eksploatacyjną. Umowa eksploatacyjna przewiduje usuwania we własnym zakresie tylko tych awarii, które sama spowoduje poprzez niewłaściwe prowadzenie prac obsługowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka VAT obowiązuje Eksploatatora na usługi w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji Stacji Uzdatniania Wody, gdy właścicielem obiektów i sieci są Urzędy Gmin, spółki akcyjne lub firmy prywatne, a Wnioskodawca będzie zapewniał bezawaryjną pracę ujęcia wody, jej uzdatniania i dostarczenia do odbiorcy na podstawie zawartej z właścicielem obiektu umowy eksploatacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy eksploatacja, obsługa i konserwacja Stacji Uzdatniania Wody mieści się w grupowaniu PKWiU 41.00.2 usługi w zakresie rozprowadzania wody i dla tego rodzaju usług obowiązuje 7% stawka VAT, ustalona na podstawie art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 138 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z poźn.zm.).

Spółka na podstawie umowy eksploatacyjnej i protokołu przekazania obiektów będzie miała prawo do swobodnego poruszania na terenie SUW i będzie zobowiązana do zapewnienia prawidłowej pracy ujęcia wody (studnie głębinowe), podczyszczenia wody mechanicznie i chemicznie (zgodnie z technologią uzdatniania wody), zapewnienia takiego ciśnienia wody w wodociągu, aby bez przeszkód mogli z niej korzystać mieszkańcy lub firmy. Spółka odpowiada za prawidłową pracę studni głębinowych (b. ważny jest sposób ich eksploatacji przy nieprawidłowym jej użytkowaniu może nastąpić np. jej zamulenie). Prace konserwacyjne są zadaniami nieistotnymi w stosunku do prac eksploatacyjnych i obsługowych Stacji.

Skoro ETS uważa, że dostarczanie wody oraz wykonywanie przyłączy do sieci wodociągowej powinny być traktowane jako jednolita czynność objęta jedną stawką VAT, to wydaje się, że eksploatacja i obsługa ujęcia wodnego tym bardziej powinna mieć taką samą stawkę VAT co usługi w zakresie rozprowadzania wody. Spółka będzie wodę wydobywała, uzdatniała i przesyłała do odbiorcy zewnętrznego. Jest to niewątpliwie usługa w zakresie rozprowadzania wody PKWiU 41.00.2 poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Ponadto z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W związku z powyższym Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia m.in. przedmiotu opodatkowania poprzez zdefiniowanie wykonywanych czynności i zaklasyfikowanie ich do właściwego grupowania zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niezbędne jest zatem posiadanie symbolu PKWiU, gdyż ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje te służą identyfikacji towarów i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż 22% oraz zwolnionych od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie prowadził działalność w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji Stacji Uzdatniania Wody, łącznie z zewnętrzną siecią wodociągową. Do zadań Spółki będzie należało zapewnienie bezawaryjnej pracy ujęcia wody (wydobycie wody), jej uzdatnianie i dostarczanie do odbiorcy zewnętrznego, na podstawie zawartej z właścicielem obiektu umowy eksploatacyjnej.

Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotowa działalność sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 41.00.2 jako usługi w zakresie rozprowadzania wody.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Przepis art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym pod pozycją 138 wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2).

W związku z powyższym stwierdzić należy, że jeżeli czynności polegające na wydobyciu, uzdatnianiu i przesyłaniu wody do odbiorców są sklasyfikowane jako usługi w zakresie rozprowadzania wody pod symbolem PKWiU 41.00.2, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT jako usługi wymienione pod poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy.

Wskazuje się jednocześnie, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). Tym samym zasady metodyczne wskazują, kto jest właściwy do klasyfikowania świadczonych usług.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie