Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.178.2025.1.RM

ShutterStock
Zastosowanie stawki VAT 0% dla usług związanych z przebudową nabrzeży portowych w aspekcie ochrony środowiska morskiego - Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.178.2025.1.RM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2025 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania usług związanych z przebudową/remontem nabrzeży portowych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - (...) S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wykonawca”) z siedzibą w (…) jest częścią grupy kapitałowej (...). Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres działalności Spółki obejmuje przede wszystkim realizacje projektów budowlanych (…).

Spółka w ramach prowadzonej działalności wzięła udział w przetargu „(...)” ogłoszonym przez Gminę (...).

Inwestycja realizowana jest w obszarze Portu Morskiego w (...). Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane polegające na działaniach infrastrukturalnych służących przystosowaniu portu do możliwości prowadzenia w nim usług offshore (w szczególności infrastruktury terminalowej offshore, w celu właściwej obsługi i zapewnienia bezpieczeństwa morskich farm wiatrowych).

Głównymi elementami przedsięwzięcia będą prace budowlane polegające na:

  • Przebudowie/remoncie istniejących nabrzeży portowych A., B. i C.;
  • budowie nowego nabrzeża przeładunkowego;
  • budowie umocnienia brzegu łączącego nowe nabrzeże przeładunkowe z nabrzeżem C.

Wniosek Spółki dotyczy prac budowlanych polegających na przebudowie/remoncie istniejących nabrzeży portowych A., B. i C. Powyższe nabrzeża stanowią istniejącą obudowę brzegów w (…) w Porcie Morskim w (...) ((…) umiejscowiony jest w (…)).

W zakres przebudowy/remontu istniejących nabrzeży portowych A., B. i C. wchodzą roboty z następujących branż: hydrotechnicznej, drogowej, elektroenergetycznej oraz sanitarnej.

W ramach inwestycji przewiduje się roboty z branży hydrotechnicznej mające następujący wpływ na stan nabrzeży oraz akwenu portowego.

Obecnie Nabrzeże A. ma długość około (…)m, korona muru nadwodnego sięga rzędnej (…)m - odcinki boczne, (…)m - część środkowa, głębokość przy nabrzeżu wynosi ok. (…)m do (…) m.

W wyniku prac remontowych te parametry techniczne ulegną zmianie - projektowana długość nabrzeża ulegnie zmniejszeniu do (…)m, korona poszerzonej nadbudowy będzie miała rzędne: (…)m, w części zachodniej, (…)m, w części obniżonej oraz (…)m, w części wschodniej, z występem na wodę wynoszącym (…)m, a głębokość dopuszczalna zostanie zwiększona do (…)m. Drewniana ścianka szczelna będąca jednym z elementów konstrukcji nabrzeża zostanie zastąpiona przez stalową ściankę szczelną, która będzie odsunięta w stronę wody od istniejącej drewnianej ścianki szczelnej w najwęższym miejscu o około (…)cm. Ulegnie zmianie również wyposażenie nabrzeża - kamienne pachoły cumownicze oraz stalowe pierścienie cumownicze, belki odbojowe i opony staro użyteczne zostaną zastąpione przez nowe pachoły cumownicze o większej nośności, odbojnice oraz stalową drabinkę wyłazową. Planowane prace remontowe zmienią więc parametry techniczne Nabrzeża A. (m.in. jego długość), a w rezultacie parametry akwenu portowego (m.in. dopuszczalną głębokość przy nabrzeżu, zwężenie akwenu w wyniku przesunięcia nowej ścianki szczelnej w stronę wody) oraz ich funkcjonalność poprzez umożliwienie obsługi większych jednostek.

Nabrzeże B. ma długość około (…)m, korona muru nadwodnego sięga rzędnej średnio (…)m, głębokość przy nabrzeżu wynosi ok. (…) do (…)m. W wyniku prac remontowych te parametry techniczne ulegną zmianie - projektowana długość nabrzeża ulegnie zwiększeniu do (…) m, korona poszerzonej nadbudowy będzie znajdować się na rzędnej (…)m, a głębokość dopuszczalna zostanie zwiększona do (…)m. Drewniana ścianka szczelna będąca jednym z elementów konstrukcji nabrzeża zostanie zastąpiona przez stalową ściankę szczelną, która będzie odsunięta w stronę wody od istniejącej drewnianej ścianki szczelnej w najwęższym miejscu o około (…)cm. Ulegnie zmianie również wyposażenie nabrzeża - stalowe rurowe pachoły cumownicze, stalowe pierścienie cumownicze, belki odbojowe i opony staro użyteczne zostaną zastąpione przez nowe pachoły cumownicze o większej nośności, odbojnice oraz stalowe drabinki wyłazowe. Planowane prace remontowe zmienią więc parametry techniczne Nabrzeża B. (m.in. jego długość), a w rezultacie parametry akwenu portowego (m.in. dopuszczalną głębokość przy nabrzeżu, zwężenie akwenu w wyniku przesunięcia nowej ścianki szczelnej w stronę wody) oraz ich funkcjonalność poprzez umożliwienie obsługi większych jednostek.

Obecnie Nabrzeże C. ma długość około (…)m, korona muru nadwodnego sięga rzędnej średnio (…)m, głębokość przy nabrzeżu wynosi od (…)m do (…)m. W wyniku prac remontowych te parametry techniczne ulegną zmianie - projektowana długość nabrzeża ulegnie zmniejszeniu do (…)m, korona poszerzonej nadbudowy będzie znajdować się na rzędnej (…)m, a głębokość dopuszczalna zostanie zwiększona do (…)m. Drewniane i stalowe ścianki szczelne zostaną zastąpione przez nową stalową ściankę szczelną, której oś będzie znajdowała się w odległości około (…)cm od osi istniejącej ścianki szczelnej, w kierunku wody. Przewidziano rozbiórkę istniejącego oczepu żelbetowego. Ulegnie zmianie również wyposażenie nabrzeża - stalowy rurowy pachoł cumowniczy, stalowe pierścienie cumownicze, żeliwne pachoły cumownicze, kamienne (granitowe) pachoły cumownicze i opony staro użyteczne zostaną zastąpione przez nowe pachoły cumownicze o większej nośności, odbojnice, drabinki wyjściowe. Nowe wyposażenie będzie obejmować również stojak ze sprzętem ratunkowym, krawężnik ochronny, tablicę DOR, oświetlenie, punkt poboru energii, punkt poboru wody, wyloty wód opadowych. Planowane prace remontowe zmienią więc parametry techniczne Nabrzeża C. (m.in. jego długość), a w rezultacie parametry akwenu portowego (m.in. dopuszczalną głębokość przy nabrzeżu, zwężenie akwenu w wyniku przesunięcia nowej ścianki szczelnej w stronę wody) oraz ich funkcjonalność poprzez uzyskanie nowego wyposażenia umożliwiającego m.in. obsługę większych jednostek.

W zakresie robót branży drogowej w niniejszej inwestycji znajduje się przebudowa ciągu komunikacyjnego (pasa technicznego) wzdłuż istniejących nabrzeży. W pierwszej kolejności wykonane zostaną rozbiórki płyt betonowych, a następnie zostanie wykonana nowa nawierzchnia z kostki betonowej.

W zakresie robót z branży elektroenergetycznej jest wykonanie nowej sieci elektrycznej, która będzie doprowadzać energię do wyremontowanych nabrzeży.

W zakresie robót z branży sanitarnej wykonana będzie nowa sieć wodociągowa oraz kanalizacja deszczowa wzdłuż remontowanych nabrzeży.

Podsumowując, w wyniku powyższych prac prowadzonych dla każdego z opisanych nabrzeży, zmianie ulegną parametry akwenu (…) ze względu na wysunięcie ścianek szczelnych nabrzeży na wodę (zmniejszenie obszaru) oraz pogłębienie dna. Zmianie ulegnie rzędna korony nabrzeży , dodatkowo nabrzeża uzyskają nowe wyposażenie, w tym m.in. nowe pachoły cumownicze o większej niż istniejące obecnie nośności, co istotnie zmienia ich parametry funkcjonalne.

W Specyfikacji Warunków Zamówienia (…) dla prac dotyczących remontu istniejących nabrzeży portowych A., B. i C. Zamawiający określił stawkę VAT 0% (roboty branży hydrotechnicznej oraz roboty branży drogowej) oraz stawkę VAT 23% (roboty branży elektroenergetycznej oraz roboty branży sanitarnej).

Pytanie

Czy w stosunku do wykonywanych usług związanych z opisaną przebudową/remontem nabrzeży portowych (w tym remontu pasa technicznego wzdłuż remontowanych nabrzeży) zastosowanie może mieć stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT”)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wykonywanych usług związanych z opisaną przebudową/ remontem nabrzeży portowych (w tym remontu pasa technicznego wzdłuż remontowanych nabrzeży) nie będzie miała zastosowania stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Usługi związane z przebudową/remontem nabrzeży portowych mogą stanowić usługi związane z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Należy zauważyć, że Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „utrzymanie”. W dniu 22 czerwca 2011 roku, Minister Finansów wydał interpretację ogólną (interpretacja PT2/033/1/442/TXW/2011/763, dalej „Interpretacja Ogólna”), w której wyjaśnił zasady stosowania stawki podatku 0% w odniesieniu do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Minister Finansów przy dokonywaniu wykładni pojęcia „utrzymanie” odwołał się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności. Zdaniem Ministra Finansów, odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron. Zatem usługi budowlane dotyczące falochronu, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki VAT nie będą korzystać jednak usługi dotyczące falochronu, jeżeli roboty te wynikają z konieczności jego dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne.

Według zapisów § 2 pkt 13 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1 czerwca 1998 r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz.U. 1998 nr 101 poz. 645, dalej „Rozporządzenie”), nabrzeże rozumie się jako „budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo składowania ładunków”. Zatem w ocenie Wnioskodawcy, analogicznie do falochronu, nabrzeże także pełni istotną funkcję w zapewnieniu funkcjonalności i bezpieczeństwa akwenów portowych i wyjaśnienia Ministra Finansów zawarte w przywołanej powyżej interpretacji ogólnej mają zastosowanie również do robót dotyczących nabrzeży. Nabrzeża portowe wraz z pasem technicznym stanowią funkcjonalną całość w kontekście przywołanej powyżej definicji nabrzeża zawartej w Rozporządzeniu.

W ocenie Wnioskodawcy prace budowlane polegające na przebudowie/remoncie istniejących nabrzeży portowych A., B. i C. w Porcie Morskim w (...) spowodują zmianę parametrów akwenu portowego wobec czego nie zostaną spełnione warunki do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0% zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów przedstawionymi w Interpretacji Ogólnej.

Wysunięcie ścianek w stronę wody powoduje zmniejszenie akwenu (…), zmianie ulegnie rzędna korony nabrzeży oraz głębokość przy nabrzeżach. Montaż nowego wyposażenia nabrzeży, w tym pachołów cumowniczych o znacznie większej nośności oraz pogłębienie dna spowoduje, że większa ilość jednostek, w tym jednostki o większym zanurzeniu, będzie mogła wpływać na akwen oraz cumować do nabrzeży, co oznacza, że akwen i nabrzeże zyskają nowe funkcjonalności. Planowane prace nie służą zatem tylko utrzymaniu akwenu, w ich wyniku ulegną zmianie również jego parametry (szerokość, głębokość) oraz funkcjonalność. Dodatkowo roboty branży drogowej polegające na remoncie pasa technicznego biegnącego wzdłuż remontowanych nabrzeży w żaden sposób nie przyczyniają się do utrzymania akwenu.

Wnioskodawcy znane są interpretacje indywidualne potwierdzające możliwość zastosowania stawki VAT w wysokości 0% dla robót związanych z remontem nabrzeży portowych (0112-KDIL1-3.4012.574.2024.1.KK z dnia 8 listopada 2024 r., 0112-KDIL1-3.4012.234.2023.1.KK z dnia 5 czerwca 2023 r.), jednak w ocenie Wnioskodawcy zostały one wydane dla innego stanu faktycznego niż ma miejsce w przedmiotowej sprawie ze względu na zmianę funkcjonalności oraz parametrów remontowanych nabrzeży oraz w rezultacie zmianę funkcjonalności oraz parametrów akwenu portowego w wyniku realizacji prac remontowych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wykonywanych usług związanych z opisanym remontem nabrzeży portowych (w tym remontu pasa technicznego wzdłuż remontowanych nabrzeży) nie będzie miała zastosowania stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT. Dla prac związanych z remontem nabrzeży portowych (w tym remontem pasa technicznego) właściwa będzie stawka podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl 83 ust. 2 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy wskazano, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. Ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia „utrzymanie”, wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego użyte w ww. przepisie pojęcie „usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych” obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

Z treści wniosku wynika, że Spółka wzięła udział w przetargu „(...)”. Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane polegające na działaniach infrastrukturalnych służących przystosowaniu portu do prowadzenia usług offshore, w szczególności infrastruktury terminalowej offshore, w celu właściwej obsługi i zapewnienia bezpieczeństwa morskich farm wiatrowych. Wniosek dotyczy prac budowlanych polegających na przebudowie/remoncie istniejącego Nabrzeża A., B. i C. Nabrzeża te stanowią istniejącą obudowę brzegów w (…) w Porcie Morskim w (...). Przebudowa/remont ww. nabrzeży portowych obejmuje roboty hydrotechniczne, drogowe, elektroenergetyczne oraz sanitarne. Odnośnie robót z branży hydrotechnicznej wskazali Państwo, że wykonane prace remontowe zmienią parametry techniczne Nabrzeża A., B. i C., a w rezultacie parametry akwenu portowego oraz funkcjonalność (możliwa będzie obsługa większych jednostek). Na Nabrzeżu A. projektowana długość nabrzeża ulegnie zmniejszeniu do (…)m, korona poszerzonej nadbudowy będzie miała rzędne: (…) m, w części zachodniej, (…), w części obniżonej oraz (…), w części wschodniej, z występem na wodę wynoszącym (…)m, a głębokość dopuszczalna zostanie zwiększona do (…)m. Drewniana ścianka szczelna (element konstrukcji nabrzeża) zostanie zastąpiona przez stalową ściankę szczelną, która będzie odsunięta w stronę wody od istniejącej drewnianej ścianki szczelnej w najwęższym miejscu o około (…)cm. Na Nabrzeżu B., w wyniku prac remontowych długość nabrzeża powiększy się do (…)m, korona poszerzonej nadbudowy będzie znajdować się na rzędnej (…)m, a głębokość dopuszczalna zostanie zwiększona do (…)m. Drewniana ścianka szczelna (element konstrukcji nabrzeża) zostanie zastąpiona przez stalową ściankę szczelną, która będzie odsunięta w stronę wody od istniejącej drewnianej ścianki szczelnej w najwęższym miejscu o około (…) cm. Na Nabrzeżu C. projektowana długość nabrzeża zmniejszy się do (…)m, korona poszerzonej nadbudowy będzie znajdować się na rzędnej (…)m, a głębokość dopuszczalna zwiększy się do (…)m. Drewniane i stalowe ścianki szczelne zostaną zastąpione przez nową stalową ściankę szczelną, której oś będzie znajdowała się w odległości około (…)cm od osi istniejącej ścianki szczelnej, w kierunku wody. Przewidziano rozbiórkę istniejącego oczepu żelbetowego. W ramach inwestycji, zmianie ulegnie również wyposażenie nabrzeży. Na Nabrzeżu A. i B. - pachoły cumownicze (kamienne na Nabrzeżu A., stalowe rurowe na Nabrzeżu B.), stalowe pierścienie cumownicze, belki odbojowe i opony staro użyteczne zostaną zastąpione przez nowe pachoły cumownicze o większej nośności, odbojnice oraz stalową drabinkę wyłazową. Również na Nabrzeżu C. stalowy rurowy pachoł cumowniczy, stalowe pierścienie cumownicze, żeliwne pachoły cumownicze, kamienne (granitowe) pachoły cumownicze i opony staro użyteczne zostaną zastąpione przez nowe pachoły cumownicze o większej nośności, odbojnice, drabinki wyjściowe. Ponadto, Nabrzeże zostanie wyposażone w stojak ze sprzętem ratunkowym, krawężnik ochronny, tablicę DOR, oświetlenie, punkt poboru energii, punkt poboru wody, wyloty wód opadowych. Zakres robót z branży drogowej obejmuje przebudowę ciągu komunikacyjnego (pasa technicznego) wzdłuż istniejących nabrzeży. Rozebrane zostaną płyty betonowe, a następnie zostanie wykonana nowa nawierzchnia z kostki betonowej. Roboty z branży elektroenergetycznej będą polegały na wykonaniu nowej sieci elektrycznej, która będzie doprowadzać energię do wyremontowanych nabrzeży. Ponadto, wzdłuż remontowanych nabrzeży zostanie wykonana nowa sieć wodociągowa oraz kanalizacja deszczowa (roboty z branży sanitarnej).

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy wyrazili Państwo wątpliwości, czy do usług związanych z opisaną przebudową/remontem nabrzeży portowych (w tym remontu pasa technicznego wzdłuż remontowanych nabrzeży) znajdzie zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z powołanym art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawka podatku VAT w wysokości 0% znajduje zastosowanie m.in. do usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Wyjaśnienia zatem wymaga definicja „środowiska morskiego” i „ochrony środowiska morskiego”. Przy czym należy zauważyć, że ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji ww. pojęć. Ustawa nie odsyła również w tej materii do innych aktów prawnych.

Zgodnie z art. 4 Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza (...) sporządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r., ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską w dniu 8 października 1999 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 28 poz. 346 zwaną dalej: Konwencją):

Niniejsza konwencja ma zastosowanie do ochrony środowiska morskiego obszaru Morza (...), które obejmuje wodę i dno morskie łącznie z ich żywymi zasobami i innymi formami życia w morzu.

Z kolei art. (...) Konwencji stanowi, że:

Umawiające się Strony podejmą, indywidualnie i wspólnie, wszelkie właściwe środki w odniesieniu do obszaru Morza (...) i jego przybrzeżnych ekosystemów, na które wpływ wywiera Morze (...), w celu zachowania środowisk przyrodniczych i różnorodności biologicznej oraz ochrony procesów ekologicznych. Środki takie zostaną również podjęte w celu zapewnienia zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych na obszarze Morza (...). W tym celu Umawiające się Strony będą dążyć do przyjęcia dalszych dokumentów zawierających odpowiednie wytyczne i kryteria.

Natomiast w art. 3 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 647), wskazano, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o ochronie środowiska - rozumie się przez to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:

a) racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,

b) przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,

c) przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.

Według art. 3 ust. 39 ustawy Prawo ochrony środowiska:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środowisku - rozumie się przez to ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności powierzchnię ziemi, kopaliny, wody, powietrze, krajobraz, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej, a także wzajemne oddziaływania pomiędzy tymi elementami.

W myśl art. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska:

Ochrona jednego lub kilku elementów przyrodniczych powinna być realizowana z uwzględnieniem ochrony pozostałych elementów.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska:

1. Ochrona zasobów środowiska realizowana jest na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych.

2. Szczegółowe zasady ochrony wód określają przepisy ustawy - Prawo wodne.

W art. 16 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 ze zm.) ustawodawca zdefiniował cele środowiskowe dla wód morskich. Zgodnie z tym przepisem:

Przez cele środowiskowe dla wód morskich rozumie się:

a) pożądany stan podstawowych cech i właściwości wód morskich, w tym dna i skały macierzystej znajdujących się na obszarze morza terytorialnego, wyłącznej strefy ekonomicznej Rzeczypospolitej Polskiej i wód przybrzeżnych,

b) presje i oddziaływania na wody morskie, w tym na dno i skałę macierzystą znajdujące się na obszarze morza terytorialnego, wyłącznej strefy ekonomicznej Rzeczypospolitej Polskiej i wód przybrzeżnych

- określone jakościowo lub ilościowo.

Z powyższego wynika, że nie funkcjonuje jednolita, uniwersalna definicja „środowiska morskiego”. Powołane wyżej akty prawne, regulują bardzo szeroko „ochronę środowiska”, w tym środowiska morskiego. Można zatem przyjąć, że pod pojęciem ochrony środowiska należy rozumieć działania mające na celu chronienie, zachowanie i odnowienie środowiska morskiego w sposób zapewniający jego naturalny kształt i znajdujące się w nim zasoby.

W kontekście analizowanej sprawy istotne jest określenie zasięgu środowiska morskiego podlegającego ochronie, a więc uznanie bądź nie nabrzeży/brzegów morskich za element środowiska morskiego.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich” (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 678):

W ramach Programu podejmuje się zadania dotyczące budowy, rozbudowy i utrzymywania systemu ochrony brzegów morskich przed erozją morską i powodzią od strony morza.

Według § 2 pkt 18 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U nr 101 poz. 645):

Przez opaskę brzegową rozumie się przez to budowlę ochronną, posadowioną równolegle do linii brzegowej, stanowiącą umocnienie brzegu pasa technicznego.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie z dnia 4 marca 2025 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 483), wskazano, że:

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

- nabrzeże - budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, do celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków (§ 2 pkt 14 ww. rozporządzenia);

- opaska brzegowa - budowlę morską posadowioną równolegle do linii brzegowej, stanowiącą umocnienie brzegu pasa technicznego (§ 2 pkt 19 ww. rozporządzenia);

- umocnienie brzegowe - budowlę morską wykonywaną na brzegu obszarów morskich, służącą do powstrzymania postępu abrazji albo sprzyjającą akumulacji brzegu (§ 2 pkt 38 ww. rozporządzenia).

Na podstawie art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1125 ze zm.):

1. Pasem nadbrzeżnym jest obszar lądowy przyległy do linii brzegu morskiego.

2. W skład pasa nadbrzeżnego wchodzą:

1) pas techniczny - stanowiący strefę wzajemnego bezpośredniego oddziaływania morza i lądu; jest on obszarem przeznaczonym do utrzymania brzegu w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i ochrony środowiska;

2) pas ochronny - obejmujący obszar, w którym działalność człowieka wywiera bezpośredni wpływ na stan pasa technicznego.

Powołane regulacje pozwalają przyjąć, że brzeg morski mieści się w zakresie pojęcia „środowiska morskiego”. Środowisko morskie nie dotyczy tylko samego morza, ale również brzegu morskiego, który niejako zakreśla obszar wód stając się jego zewnętrzną granicą, na której ląd styka się z morzem. W efekcie obszar środowiska morskiego (jego kształt) wyznacza dno oraz brzeg. Nie sposób zatem oddzielić procesu ochrony brzegów morskich od ochrony środowiska morskiego. Coraz intensywniejsze oddziaływanie morza na brzeg morski skutkuje zagrożeniami zarówno dla brzegów morskich, jak i samych wód morskich, które przejmują zanieczyszczenia lądowe. W tym kontekście, działania, które mają na celu zwiększenie odporności brzegu morskiego, zmniejszają negatywny wpływ zmian w środowisku zarówno lądowym, jak i morskim.

Zatem, dokonując wykładni normy prawnej zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy należy uwzględnić cel jaki powinny realizować swym zakresem wykonywane usługi. W omawianym przypadku, celem tych czynności powinna być zatem ochrona środowiska morskiego, bez względu na to, czy cel ten uzyskiwany jest poprzez bezpośrednie, czy pośrednie działanie na środowisko wodne, czy czynności te dotyczą jego wszystkich bądź niektórych nawet pojedynczych jego elementów.

Powyższe potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 grudnia 2017 r., sygn. akt I FPS 2/17, w której to Sąd wskazał, że:

(…) usługi wykonywane przez skarżącą, dotyczące ochrony brzegów morskich są związane z ochroną środowiska morskiego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 11 u.p.t.u., nawet, jeśli dodatkowo realizują inny cel np. ochrony brzegów morskich. (…)

Uwzględnić przy tym należy, że art. 83 ust 1 pkt 11 u.p.t.u. ma charakter normy celu społecznego, ukierunkowanej na realizację polityki w dziedzinie ochrony środowiska morskiego. Dokonując zatem wykładni tej normy należy mieć na uwadze cel, któremu ona przyświeca i objąć jej dyspozycją działania gospodarcze, które nawet w sposób pośredni realizują objęty tą normą cel ochrony środowiska morskiego (por. Ryszard Mastalski, "Stosowanie prawa podatkowego", Warszawa 2008 r., str. 93-94) (...)”.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, powołane przepisy prawa oraz uchwałę NSA sygn. I FPS 2/17 należy uznać, że usługi będące przedmiotem wniosku związane z przebudową/ remontem Nabrzeża A., B. i C., w tym remont pasa technicznego wzdłuż remontowanych nabrzeży należy uznać za czynności, których celem jest ochrona środowiska morskiego. W konsekwencji usługi te będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, pod warunkiem posiadania przez Spółkę wymaganej dokumentacji (art. 83 ust. 2 ustawy).

Tym samym, przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.